هشت سال دفاع مقدس مصداق آیه 17سوره انفال بود
کد خبر: 3664159
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

هشت سال دفاع مقدس مصداق آیه 17سوره انفال بود

گروه سیاست و اقتصاد: یک خلبان دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: جنگ ایران با کشور عراق مصداق و معنای واقعی آیه17سوره مبارکه انفال بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، امیرسرتیپ دوم خلبان فضل الله جاویدنیا، از خلبانان دوران هشت سال دفاع
مقدس، صبح امروز 25آبان ماه در گرامیداشت سالروز 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان، اظهارکرد: جنگ ایران با کشور عراق مصداق و معنای واقعی آیه17سوره مبارکه انفال بود.
وی افزود:  حدود دو ساعت بعد از شروع جنگ در تاریخ 31شهریورماه سال 59، نیروی هوایی با 4 فروند هواپیما از بوشهر و 4 فروند هواپیما از همدان، عراقی‌ها را بی‌جواب نگذاشتیم و جا دارد امروز یادی کنم از شهید خالدحیدری جزو برادران اهل سنت و اولین شهید خلبان روز 31  شهریور سال59، از پایگاه همدان.
وی بیان کرد: نیروی هوایی نخستین نیروی مهیا و آماده به خدمت در زمان جنگ بود که تمام مراکز حیاتی و نظامی  رژین بعث عراق را مورد حمله قرار داد.
این خلبان بازنشسته نیروی هوایی جمهوری اسلامی گفت: «طرح البرز» که از زمان قبل از انقلاب اسلامی بود، مشخص می‌کرد، چه پایگاه، نیروگاه و پالایشگاهی را با کدام خلبان مورد حمله قرار داد.  طرح البرز در روز اول مهر به اجرا گذاشته شد و بالاترین ضربه را همان روز اول به نیروهای بعثی وارد کردیم، تا جایی که صدام  همان هفته اول جنگ، پیغام داده بود که صلح کنیم و حتی تعدادی از سران ارتش خود را به دلیل دادن اطلاعات غلط از ایران مبنی بر اینکه در ایران ارتش و نیروی مقاومتی وجود ندارد، اعدام کره بود.
وی افزود: با رشادت‌ نیروی هوایی در همان روزهای آغازین جنگ ایران و عراق، آرزوی صدام حسین مبنی بر اشغال ایران به سراب تبدیل شد، چنان که نیروی هوایی ایران، راه‌های مواصلاتی را بمباران و تانک‌ها و جنگ افزارهای آنان را منهدم کرد، به گونه‌ای که عراقی‌ها سوخت نداشتند که مقاوت کنند.
جاویدنیا ادامه داد: توسط یک عکس گرفته شده توسط نیرو هوایی و مورد حمله قرار دادن یک پل شناور بر روی اروندرود توسط نیرو هوایی ارتش ، پیروزی و آزادی خرمشهر  هموار شد. همچنین، حمله به برخی پایگاه‌ها در مرز کشور اردن، عملیات‌های بیت المقدس و فتح المبین و همچنین آزادسازی خرمشهر و حصر آبادان میسر شد  که این‌ها همه مدیون رشادت‌ها و قهرمانی‌های همیشه در صحنه نیروی هوایی جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بود.
وی اظهار کرد: در زمان شروع جنگ تعداد جنگ افزارهای ایران و کشور عراق مساوی بود، اما در زمان اتمام جنگ، ایران حدود نیمی از هواپیماهای خود را از دست بود، اما جنگ افزارهای نیروهای بعثی صدام به دلیل حمایت‌های سایر کشور‌ها مثل روسیه و فرانسه دو برابر شده بود.
وی اظهار کرد: در طول جنگ هشت ساله به پاس قهرمانی‌های نیروی هوایی کاروان کشتی‌ها، نفتکش‌ها و کاروان‌های تجاری  از مسیر بندر امام اسکورت می‌شدند و در این مدت توانسیم، صدور نفت که تنها راه درآمدی ایران در آن زمان بود را ادامه دهیم، به‌طوری که  یک روز صدور نفت ایران  مختل نشد و همچنین توانستیم موقعیت حساس و پرخطر خلیج فارس را امن نگه داریم.
جاوید نیا افزود: جنگ هشت ساله، مصداق بارز آیه «توکلت علی الله» بود و ما به خوبی این  را حس کردیم، به طور مثال با کمبود جنگ افزار‌های نظامی، توانستیم مواضع دشمن را مورد حمله قرار دهیم و و به حمدالله بیش از 90 درصد تیرهای ما به هدف می‌خورد.
وی گفت:  در عملیات محرم سال61 در غرب اهواز، یک خلبان را اسیر گرفتیم و تمام اطلاعات هواپیمای میراژ را بدست آوردیم و بعد توانستیم، 250فروند هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار دهیم.
فرمانده گردان اف 14 دوران دفاع مقدس بیان کرد: به دلیل تعداد پروازها و بیشترین شکارها، افتخار بالاترین پرواز اف14 را دارم و افتخار دیگرم گرفتن مدال از دستان مقام معظم رهبری است.

captcha