حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا(ع) تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
کد خبر: 3664180
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
همراه با کاروان زائران پیاده اتباع افغانستان/

حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا(ع) تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی

گروه اجتماعی: برخی از این زائران پیاده به سختی گام بر می‌داشتند که حاکی از آزردگی پاهایشان بود اما آثاری از کلافگی در چهره دیده‌‎ نمی‌شد، زیرا همه آنان به شوق دیدن بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در این مسیر گام برداشته بودند و این هدف، درد را از خاطر آنان برده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کاروان ۴۸۰ نفری زائران پیاده اتباع افغانستان که از اردوگاه مهاجران مهمانشهر تربت جام حرکت کرده بودند، ۲۵ آبان‌ماه در آرامگاه خواجه اباصلت مشهد مورد استقبال قرار گرفتند، به سراغ این زائران رفتیم تا حال و هوای آنان را جویا شویم.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
بانوان زائر پیاده اتباع افغانستان بعد از چهار روز پیاده‌روی از مهمانشهر تربت‌جام و گذشتن از پیچ و خم جاده‌ها با پای دل، به آرامگاه خواجه اباصلت رسیدند.
برای گرفتن حاجات دنیوی در پیاده‌روی شرکت نمی‌کنم
در بدو ورود به سراغ مائده حسینی 20 ساله، یکی از اعضای این کاروان رفتیم تا انگیزه‌اش را برای شرکت در این پیاده‌روی بازگو کند، وی گفت: همیشه گمان می‌کنم برای نزدیکی به امام زمان(عج) باید در این مسیر گام بردارم و سایر افراد را هم برای گام نهادن در این مسیر تشویق کنم.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
حسینی با بیان اینکه عشق به امام رضا(ع) در دل تمام شیعیان وجود دارد، ابراز کرد: به همین دلیل عاشقان علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) علاقه‌مندند هرساله در پیاده‌روی شرکت کنند و به پابوس امام الرئوف بیایند.
 وی ادامه داد: با خواهرم در این پیاده‌روی شرکت کردیم و خانواده هم مشوق ما بودند تا با قرار گرفتن در این مسیر و طی کردن راه در برابر آفتاب، درد و رنج حضرت زینب(س) در اسارت را اندکی حس کنیم، علاوه‌ بر این دوستانم را هم بسیار تشویق کردم که به این سفر معنوی با پای پیاده بیایند، اما ظرفیت محدود کاروان مانع حضور آنان شد.
حسینی در پایان با اشاره به اینکه سه سال جاری در پیاده‌‎روی زیارت امام رضا(ع) شرکت کرده‌ام، تشریح کرد: برای گرفتن حاجات دنیوی در پیاده‌روی شرکت نمی‌کنم و تنها خواسته‌ام ظهور امام زمان(عج) است.   
برخی از این زائران پیاده به سختی گام بر می‌داشتند که حاکی از آزردگی پاهایشان بود اما آثاری از کلافگی در چهره دیده‌‎ نمی‌شد، زیرا همه آنان به شوق دیدن بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در این مسیر گام برداشته بودند و این هدف، درد را از خاطر آنان برده بود.
این پیاده‌روی حالی دارد که زبان از بیان آن قاصر است 
حامدی، زائر 24 ساله کاروان پیاده اتباع افغانستان از حال خود برایمان می‌گوید: پیاده‌روی به عشق امام رضا(ع) حس و حال خاص خود را دارد که تنها با حضور داشتن در این مسیر می‌توان آن را درک کرد که زبان از بازگویی آن قاصر است، همین حال خوب درد زانوان را بی‌اثر می‌کند. 
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
وی در پایان با بیان اینکه کم و کاستی‌هایی در رسیدگی به زائران دیده می‌شد، عنوان کرد: در مجموع کلیه خدمات عرضه شده مطلوب بود و از همه افرادی که در این مسیر به ما خدمت‌رسانی کردند، تشکر می‌کنم.
 در همین میان دخترکی که مشغول ماساژ دادن پاهایش بود این شعر را با خود زمزمه می‌کرد: «یا امام رضا آمدم تا برايت بگويم رازهاى بزرگ دلم را /  بر ضريحت دخيلى ببندم تا كنى چاره اى مشكلم را /  آمدم با دلى تنگ و خسته تا به پاى ضريحت بميرم /  يا كه اى ضامن آهو از تو حاجتم را اجابت بگیرم».
عشق به امام رضا(ع) خستگی را برایم بی‌معنی می‌کند
زهرا جنوبی‌زاده، 23 ساله که هفت سال پیاپی در این پیاده‌‎روی شرکت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: عشق به امام رضا(ع) مرا هرسال به این مسیر روانه می‌کند.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
وی با بیان اینکه عشق به امام رضا(ع) خستگی را برایمان بی‌معنا می‌کند، ابراز کرد: سالی که اسمم برای شرکت در این پیاده‌روی انتخاب نشود کابوس است، وقتی به حرم علی‌ابن موسی الرضا(ع) می‌رسیم حس نشاط معنوی ما را در بر می‌گیرد که قابل وصف نیست.
درصد بیشتر کاروان زائران پیاده اتباع افغانستان از جوانان تشکیل شده است، آن‌ها از راه‌ دور با حاجاتی در دل مسیر را طی کردند تا بار دیگر ارادت خود را به امام الرئوف نشان دهند.
حمیده حسینی 26 ساله از حال و هوای قبل از شروع پیاده‌روی برایمان می‌گوید:  وقتی به شهادت امام رضا(ع) نزدیک می‌شویم و ثبت‌نام کاروان، برای پیاده‌روی آغاز می‌شود، حس و حال خاص خود را دارد، همه از صمیم قلب می‌خواهند با پای پیاده به مشهد بیایند، وقتی اسم متقاضی در لیست نهایی نباشد، مطمئنا حسی از جنس غم با او همراه می‌شود.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
وی در پایان گفت: بعد ازحرکت کاروان دیگر هیچ کس در حال خودش نیست، نذر کردم هرسال بیایم وقتی امام رضا(ع) بطلبد، خستگی معنی ندارد و با دیدن حرم همان اندک خستگی از تن بیرون می‌رود.
اندک اندک کاروان بانوان زائران پیاده اتباع افغانستان به آرامگاه خواجه اباصلت وارد می‌شوند و با صبحانه از آنان پذیرایی می‌شود، افرادی که دچار عارضه خاصی شدند، به بهداری ارجاع داده می‌شدند تا بهداران آنان را مدارا کنند.
اما از سوی دیگر کاروان آقایان زائر پیاده اتباع افغانستان که با فاصله از بانوان حرکت خود را آغاز کرده‌ بودند، به آرامگاه نزدیک می‌شدند و به تدریج جوانان کاروان که با قدرت تمام مشغول پیاده‌روی بودند وارد آرامگاه خواجه اباصلت شدند. 
شوق زیارت امام رضا(ع) در دل جوانان است
در لحظات اول ورود، علی سلیمانی، یکی از اعضای این کاروان با بیان اینکه انگیزه‌های معنوی مرا به این راه کشاند، عنوان کرد: سال سومی است که با پای پیاده به مشهد می‌آیم.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
وی با اشاره به اینکه شوق زیارت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در دل همه جوانان است، بیان کرد: می‌خواهم هرساله با پای پیاده به مشهد بیایم تا ارادت خود را اینگونه به امام رئوف نشان دهم.
اما در قسمت دیگر به سراغ رضا تاجیک، کودک هشت ساله این کاروان می‌رویم که از پنج سالگی به همراه پدر خود در پیاده‌روی شرکت می‌کند، او با زبان کودکانه خود گفت: «سه ساله بابام منو با خودش میاره که پیاده بریم مشهد پابوس آقا،  بعضی وقت‌ها که خسته می‌شم و پاهام می‌گیره، یکم می‌شینم داخل ماشین، خوب که شدم زود میام پایین، من بخاطر عشق امام رضا(ع) میام مشهد». 
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
در پایان با محمد عجمی، مشاور استاندار و مدیرکل اتباع و امور مهاجران خراسان رضوی، که برای استقبال از زائران به آرامگاه خواجه اباصلت آمده بود، وارد گفت‌وگو شدیم، وی عنوان کرد: همه ساله تعداد قابل توجهی از ساکنان مهمانشهر تربت‌جام از مهاجران با برنامه‌ریزی به‌صورت پیاده به قصد زیارت عازم مشهد می‌شوند.
عجمی با بیان اینکه کاروان زائران پیاده اتباع افغانستان از 4 روز قبل حرکت خود را آغاز کرده است، افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، برای زائران امکان اسکان، پذیرایی و  ... فراهم شد.
مشاور استاندار خراسان رضوی در رابطه با لزوم مراقبت در مسیر پیاده‌روی زائران، گفت: افرادی به عنوان انتظامات انتخاب شدند که در طول مسیر از زائران مراقبت می‌کنند و در چند سال اخیر شاهد کوچک‌ترین اتفاقی در کاروان نبودیم.
حضور پررنگ جوانان در پیاده روی حرم رضوی/ عشق به امام رضا تنها انگیزه شرکت در این پیاده‌روی
 مدیرکل اتباع و امور مهاجران خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه این کاروان با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، گفت: برنامه‌های فرهنگی و معنوی مهاجران در استان خراسان رضوی جزو اولویت‌های کاری ما بوده، علاوه براین در سال جاری 21 هزار مهاجر مقیم خراسان رضوی را به صورت قانونی در اربعین به کربلا اعزام کردیم.
هریک از اعضای کاروان دقایقی را به استراحت و سپس به اقامه نماز پرداختند؛  در ادامه مدیرکل اتباع و امور مهاجران خراسان رضوی دقایقی را به صحبت با اعضای زائران پرداخت، هریک از زائران بعد از صرف ناهار به راه خود ادامه خواهند داد و با پای دل در مسیری قدم برمی‌دارند که مقصد نهایی آن بارگاه ملکوتی امام مهربانی‌ها است. 
مهلا مجیدی 
captcha