ثبت ۵۰ وقف طی هشت ماه سال‌جاری در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3664257
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

ثبت ۵۰ وقف طی هشت ماه سال‌جاری در آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ثبت ۵۰ وقف در هشت ماهه سال‌جاری در استان، گفت: سال گذشته ۱۳۵ وقف به ثبت رسیده بود که امید است در سال جاری بتوانیم در این راستا شاهد ثبت موقوفات در حد شایسته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، روز گذشته در جمع خبرنگاران، با تاکید بر ثبت بیش از ۵۰ وقف در هشت ماهه سال‌جاری در استان، گفت: سال گذشته ۱۳۵ وقف به ثبت رسیده بود که امید است در سال جاری بتوانیم در این راستا شاهد ثبت موقوفات در حد شایسته باشیم.
وی،، ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان شمالغرب کشور، اظهار کرد: دهه وقف از ۲۸ صفر و همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز می‌شود، چراکه پیامبر اسلام اولین واقف در اسلام بوده و امید است که ما نیز بتوانیم به وظایف خود در راستای صیانت از موقوفات به نحو شایسته عمل کنیم.  
وی با بیان اینکه وقف، بحثی فقهی و مردمی است، بیان کرد: ایام دهه‌ی وقف فرصتی است تا بتوانیم عملکرد سالانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان را گزارش داده و مردم را از وضعیت موقوفات استان باخبر کنیم.  
حجت‌الاسلام مصایبی در ادامه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در موقوفات متصرفی بطور مستیقم تولیت دارد، اما موقوفات غیرمتصرفی برای خود متولی داشته و در استان بیش از ۲۰۰ متولی خاص و عام داریم که اداره کل اوقاف و امور خیریه در موقوفاتی که متولی دارند، نظارت می‌کند.  
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت رسیدگی صفر تا ۱۰۰ به امور بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) به طور مستقیم بر عهده‌ سازمان اوقاف است، یادآور شد: در مسابقات قرآنی نیز متولی اصلی برگزاری سازمان اوقاف است، البته دستگاه‌های دیگر هم مسابقاتی را برگزار می‌کنند اما سازمان اوقاف متولی اصلی مسابقات قرآنی است.  
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متولی اصلی مساجد و آرامستان‌های متروکه نیز سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: مساجد و آرامستان‌های متروکه موقوفه بوده و برخی از آرامستان‌ها نیز موقوفات معاطاتی هستند و همچنین با توجه به اینکه مساجد موقوفه هستند از این رو احکام هئیت امنای مساجد را سازمان اوقاف صادر می‌کند.  
حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید بر اینکه موقوفات احیا نشده‌ی فراوانی در استان وجود دارد که نیازمند کمک و همیاری همگان است تا احیا شوند، افزود: در بحث موقوفات احیا، ترویج فرهنگ وقف و مهم‌تر از همه، حفظ و حراست و همچنین اجرایی کردن نیات واقفان از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است.  
وی با بیان اینکه در هشت ماه اول سال‌جاری دو هزار و ۳۰۰ سند اجازه با مردم تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای نیات واقفان نیز همواره تلاش کرده‌ایم و علاوه بر اجرای نیات به طور خصوصی، به صورت نمادین نیز در سالجاری به بیش از ۳۰ نوعروس کمک جهیزیه اعطا شده است.  
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اضافه کرد: در شش ماهه اول سالجاری به بیش ۱۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضایت کمک‌ کرده و همچنین از محل اجرای نیت واقفان ۱۵۰ نفر را به زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) و بیش از ۵۰ نفر را به زیارت کربلای معلی اعزام کرده‌ایم.  
وی یادآور شد: از محل اجرای نیات مذهبی و فرهنگی نیز در سالجاری بیش از ۱۱۵ مبلغ دعوت شدند تا در ایام مختلف سال نسبت تبلیغ امور فرهنگی و مذهبی اقدام کنند و همچنین در اجرای نیات اطعام نیز در ماه‌های رمضان، ذی‌حجه و محرم الحرام بیش از ۴۰ هزار پرس غدا توزیع شده است.  
حجت‌الاسلام مصایبی گفت: در شش ماه اول سالجاری، ۱۷۵ سند برای موقافات اخذ شده که این اسناد شامل بیش از 550 رقبه هستند، همچنین در مباحث حقوقی نیز ۸۳ رای نیز بر له موقوفات اخذ شده که بیش از ۳۰ رای آن اجرایی شده است، شاخص‌ترین این رای‌ها در مورد موقوفه‌ی ربع رشیدی مبنی بر ابطال سند ماکلیت پلاک 477، وصیت ثقه‌الاسلام اندبیل، مغازه‌های فخر علما در مراغه و... بوده است.  

captcha