خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت
کد خبر: 3664311
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت

گروه اجتماعی: خدمت‌رسانی گروه‌ها و نهادهای خدماتی، رفاهی، بهداشتی و امنیتی در روزهای پایانی ماه صفر برای زائران پیاده امام رضا(ع) ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، روند ارائه خدمات مختلف و مورد نیاز زائران پیاده امام رضا(ع) که از سراسر کشور به استان خراسان رضوی می‌آیند، همچنان ادامه دارد و اوج تمرکز و ارائه این خدمات در مسیرهای جنوبی منتهی به شهر مشهد به خصوص جاده معروف به زیارت صورت می‌پذیرد.
خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت
علاوه بر نهادهای خدماتی و راهداری که وضعیت مسیرهای منتهی به مشهد را بررسی و پیگیری می‌کنند، نیروهای نظامی و انتظامی نیز طی وظایف تعریف شده خود به امنیت زائران در مسیرهای پیاده‌روی اهتمام دارند و طی گشت‌های ویژه‌ای رویدادها را پیگیری ‌می‌کنند، همچنین تیم‌های امدادی و بهداشتی به ارائه خدمات درمانی _ پزشکی می‌پردازند.
علی‌اصغر قادری، رئیس شعبه هلال احمر بجستان و مسئول پایگاه بنت‌الحسین(ع) در کیلومتر 55 مسیر جاده زیارت در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) در زمینه‌های امدادی، بهداشتی و درمانی در هر پایگاه جاده‌ای توسط تیم‌هایی 10 نفره در قسمت آقایان و بانوان انجام می‌شود.
ارائه خدمات بهداشتی _ پزشکی در مسیر پیاده‌روی رضوی
وی ادامه داد: ماساژ، پانسمان و درمان جراحت‌های سطحی از جمله فعالیت‌هایی است که در هریک از پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای انجام می‌شود و در صورت رخداد حوادث ناگوار و شدید برای زائران پیاده، گروه‌های امدادرسان اورژانسی در هریک از پایگاه‌ها مستقر هستند و کار انتقال مجروحان به مراکز پزشکی درمانی را که بین هرچند پایگاه امداد و نجات قرار دارند، برعهده می‌گیرند.
خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت
قادری اضافه کرد: تیم‌های امدادرسان هلال احمر از سراسر استان در مسیر‌های منتهی به مشهد مستقر هستند که به علت حجم بیشتر زائران پیاده در مسیر سبزوار به نیشابور و نیشابور به مشهد تمرکز فعالیت تیم‌های امدادی بیشتر در این مسیرها دیده می‌شود و هریک از این پایگاه‌های جاده‌ای که در مجاورت موکب‌های خدمت رسان به زائران فعالیت می‌کنند.
نظارت‌های بهداشتی بر فعالیت‌ موکب‌های جاده زیارت
وی با اشاره به نظارت کلی تیم‌های هلال احمر به ارائه خدمات تغذیه‌ای موکب‌های مسیر زائران رضوی، عنوان کرد: اگر موردی به عنوان کالای غیر بهداشتی در موکب‌ها دیده شود، تیم‌های هلال احمر به سرعت ورود می‌کنند و از ارائه خدمات غیربهداشتی جلوگیری می‌کنند، البته نظارت‌های مستمر شبکه بهداشت و درمان استان با گشت‌های متناوب بر موضوع فعالیت بهداشتی موکب‌ها نظارت دارند.
قادری گفت: تیم‌های امدادی هلال احمر در فواصل کمتر از 10 کیلومتر جاده نیشابور به مشهد که به جاده زیارت معروف است مستقر هستند و در ایام پایانی ماه صفر به زائران پیاده خدمت‌رسانی بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند و اگر زائرانی نیز در راه ‌مانده باشند، انتقال آنان تا موکب‌های بعدی در مسیر مشهد را انجام می‌دهند.
خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت
سیدمحمود تشکری، رئیس مجتمع فرهنگی میقات‌الرضا(ع) در مسیر جاده زیارت در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: امسال شانزدهمین سالی است که در مجتمع میقات‌الرضا(ع) واقع در جاده قدیم مشهد به نیشابور ارائه خدمات رفاهی و اسکان زائران را برعهده داریم.
ارائه خدمات رفاهی به زائران در مجتمع میقات‌الرضا(ع)
وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های مجتمع فرهنگی میقات‌الرضا(ع) افزود: امسال فضایی معادل اسکان هزارنفر در مجتمع فراهم شده که هر شب زائران پیاده با هماهنگی کاروان‌های خود از آن استفاده می‌کنند، علاوه بر این غرفه‌های تعمیر کفش و لباس زائران را که از نیازهای پیاده‌روی است، راه‌اندازی کرده‌ایم.
تشکری ضمن اشاره به خدمات بهداشتی و درمانی این مجتمع، گفت: تیم‌هایی از جمعیت هلال احمر با تعداد اعضای 50 نفر در این مجتمع حضور دارند و روند ارائه خدمات در این زمینه را پیگیری می‌کنند و علاوه بر این تیم‌های پزشک‌هایی از سطح شهر مشهد در این مکان حضور دارند و ارائه خدمت می‌کنند.
وی در تشریح فعالیت‌های مربوط به تغذیه زائران رضوی در مجتمع میقات‌الرضا عنوان کرد: در هر شبانه‌روز بیش از 4500 وعده غذایی طی روزهای پایانی ماه صفر در این مجتمع توزیع می‌شود، علاوه بر این تولید نان‌های مغذی همراه با افزودنی‌های مناسب و سایر میان‌ وعده‌ها در این مجتمع مورد نظر قرار گرفته و انجام می‌شود.
تشکری با اشاره به اینکه خادمان مجتمع میقات‌الرضا(ع) از اقشار مختلف جامعه هستند، عنوان کرد: هرکسی در هر لباسی و از هر صنفی در این مجتمع به خدمت‌رسانی می‌پردازد تا زائران مسیر روز پایانی پیاده‌روی خود به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) را در وضعیت مناسبی طی کنند.
خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی در جاده زیارت
برنامه‌ریزی و هماهنگی موکب‌های مسیر پیاده‌روی
رئیس مجتمع فرهنگی میقات‌الرضا(ع) در مسیر جاده زیارت، گفت: مجتمع میقات‌الرضا(ع) دوازده سال فعالیت دائم را در کارنامه خود دارد و ساماندهی سایر موکب‌های مردمی در مسیر مشهد مقدس را انجام می‌دهد، علاوه براین جلسات هماهنگی با فعالان موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در مسیر مشهد به صورت ماهانه در مجتمع برگزار می‌شود و هدفمان این است تا با برنامه‌ریزی و تعریف وظایف موکب‌ها در طی مسیر از موازی‌کاری و تداخل در کارها جلوگیری شود.
گفتی است، با نزدیک شدن سالروز شهادت امام رضا(ع) و رسیدن حجم زائران پیاده بیشتری به شهر مشهد موکب‌ها و تیم‌های مستقر در ابتدای مسیرهای پیاده‌روی به کار خود پایان می‌دهند و فعالیت موکب‌ها، ایستگاه‌ها و حسینیه‌های سطح شهر مشهد پررنگ‌تر دیده می‌شود.
امیرحسین محبتی
captcha