تبیین زلزله از منظر قرآن در ترکمنستان/ همدردی با کرمانشاهیان + عکس
کد خبر: 3664384
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

تبیین زلزله از منظر قرآن در ترکمنستان/ همدردی با کرمانشاهیان + عکس

گروه بین‌الملل: مفهوم زلزله از منظر قرآن طی مراسمی به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در مسجد فاطمه زهرا(س) عشق‌آباد تبیین شد.

تبیین زلزله از منظر قرآن در مسجد ترکمنستان/رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: مراسم معنوی عزاداری پیامبر(ص) و فرزندان بزرگوارش امام حسن(ع) و امام رضا(ع) كه همزمان شده بود با داغ زلزله‌زدگان استان كرمانشاه، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در مسجد فاطمه زهرا(س) این شهر برگزار شد.

ایرانیان مقیم و کارکنان نمایندگی‌های ایران و دوستداران و دلدادگان اهل بیت و خانواده‌های آنان شامگاه پنج شنبه(25 آبان‌ماه) در مسجد فاطمه زهرا(س) عشق آباد گرد هم آمدند تا عشق و محبت خویش را به پیامبر اكرم (ع) و اهل بیت عصمت سلام الله علیهم اجمعین ابراز و در غم و رنج غمدیدگان زلزله کرمانشاه مشاركت كنند.
 
این محفل معنوی با اقامه نماز جماعت آغاز شد و با تلاوت آیاتی از كلام الله مجید و دعای كمیل ادامه یافت.

سپس محمدجواد ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی كشورمان ضمن تسلیت ایام غم‌بار ارتحال جانسوز نبی مكرم اسلام حضرت محمد(ص) وحضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) ، یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله را گرامی داشت و از خداوند متعال برای آنان طلب مغفرت، برای مصدومان، آرزوی شفا، برای خانواده های داغدار طلب صبر و برای خدمت‌كنندگان و یاری‌رسان‌ها طلب توفیق و سلامتی کرد.
 
وی در بخش دوم سخنان خود به تفسیر سوره زلزله پرداخت و با استفاده از دیگر آیات قرآنی با مضمون زلزله شدید كه روز قیامت است سخن گفت و بیان کرد: فردای قیامت تجسم اعمال است و خود اعمال سخن می‌گویند. در آن روز هر نیک و بدی به انسان نشان داده می‌شود. هر كار خوب و هر كار بد به هر اندازه‌ای كه باشد. آن روز، روز سختی است و تنها عبودیت خداوند و عمل به دستورات الهی و محبت به نوع انسان و احترام به انسان‌ها می‌تواند نجات‌بخش باشد.

عشق پیامبر به انسان‌ها

رایزن فرهنگی کشورمان با تبیین فلسفه نبوت گفت پیامبر(ص) را خداوند فرستاد تا مردم را از روز قیامت آگاه كند و راه‌های نجات را به آنان نشان دهد و به آنها كمک كند تا از آن روز سخت به سلامتی عبور كنند. پیامبر(ص) در 23 سال به عنوان مردی صادق و امین تلاش‌های فراوانی كرد، به مردم عشق ورزید و محبت كرد. پیامبر عاشق انسان‌ها بود و تا آنجا پیش رفت كه خداوند گفت لازم نیست تا این مقدار خودت را فدای مردم كنی.
 
ابوالقاسمی در ادامه گفت:  محبت از بالا به پایین است ، تا زمانی كه بالاتر محبت نداشته باشد، محبت پایین‌تر معنی نمی‌دهد. تا پدر و مادر محبت نكنند ، محبت فرزند، معنی پیدا نمی‌كند . اینكه شما می‌بینید بعد ار 1400 سال،  میلیاردها انسان عاشق پیامبر (ص) هستند همه این عشق‌ها گوشه و قطره‌ای از محبت رسول اكرم(ص) نسبت به انسان‌ها است. اگر مردم خدارا دوست دارند چون اول این خداوند است كه مردم را دوست دارد.
 
گر كه از جانب معشوق نباشد كششی                   كوشش عاشق بی چاره به جایی نرسد
 
 وی پس از آن به گوشه‌ای از شرایط اجتماعی و سیاسی امام حسن(ع) اشاره و تأكید کرد: عشق مردم تركمنستان به ویژه اهالی مرو به امام رضا (ع) نتیجه عشق و علاقه امام رضا(ع) به این مردم است . چون امام رضا(ع) خاطره های خوب با مردم این سرزمین را فراموش نمی‌كند و ما كه در تر كمنستان هستیم همیشه احساس می‌كنیم در گوشه‌ای از حرم امام رضا(ع) جای داریم،  چون نگاه مهربانانه امام رضا (ع) را در این دیار احساس می‌کنیم.
 
در ادامه نوحه‌هایی به زبان فارسی و تركی توسط مداح اهل بیت(ع) خوانده شد و جمع حاضر به عزاداری پرداختند و در غم پیامبر اكرم(ص) و فرزندان گرامیش، اشک ماتم ریختند و یاد مصیبت‌دیدگان زلزله را گرامی داشتند.
 
در پایان مراسم، همه عزاداران، مهمان سفره با برکت پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند.
 
علاوه بر مراسم ویژه 28 صفر كه در مسجد فاطمه الزهراء(س) برگزار شد، مراسم ارتحال پیامبر اسلام و امام حسن مجتبی(ع) توسط آذری‌ها، فارس‌ها و دیگر ملیت‌های تركمنستان در دیگر مساجد و حسینه‌های این کشور برقرار بود و صدها نفر در آن شركت كردند.
 
مراسم بزرگداشت شهادت امام رضا (ع) نیز در ترکمنستان برگزار می‌شود و در آن قشرهای مختلف مردم شركت می‌كنند/.  
 
تبیین زلزله از منظر قرآن در ترکمنستان/ همدردی با کرمانشاهیان + عکس

تبیین زلزله از منظر قرآن در ترکمنستان/ همدردی با کرمانشاهیان + عکس

تبیین زلزله از منظر قرآن در ترکمنستان/ همدردی با کرمانشاهیان + عکس
captcha