احتمال تصویب نهایی طرح بانکداری اسلامی در اوایل سال آینده
کد خبر: 3664396
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
میرمحمدی عنوان کرد:

احتمال تصویب نهایی طرح بانکداری اسلامی در اوایل سال آینده

گروه اقتصاد: نماینده سابق مجلس اظهار کرد: طرح بانکداری اسلامی احتمالا اوایل سال آینده در مجلس به سرانجام می‌رسد، چون کارگروه‌ها کار خود را انجام داده‌اند و اکنون طرح در کمیسیون مطرح است و با معاونت قوانین مجلس هم در ارتباط هستند که نظرات آنها را هم اخذ ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چند سالی است که موضوع اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد. طرح مجلس که با عنوان طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران یا طرح بانکداری اسلامی شناخته می‌شود اکنون در کمیسیون اقتصادی است و موادی از آن مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است. لایحه دولت هم به تازگی تحویل مجلس شده و اکنون این امیدواری وجود دارد که تصویب قانون جدید و رعایت آن از سوی نظام بانکی، شاهد فصل جدید از عملکرد نظام بانکی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی باشیم.
«سیدمحمدحسین میرمحمدی» نماینده سابق مجلس و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره آخرین وضعیت طرح بانکداری اسلامی در مجلس پرداخت و اظهار کرد: تأکید نمایندگان در مجلس قبلی و همچنین در مجلس کنونی بر این بوده که این اصلاحات انجام شود و فرصت زیادی هم به دولت داده شد تا لایحه ارائه دهد اما لایحه‌ای ارائه نشد و به همین دلیل مجلس طرح خود را آماده کرد.
وی ادامه داد: در مجلس جدید هم فرصتی به دولت داده شد تا لایحه را ارائه دهد که لایحه اصلاح قانون بانک مرکزی را ارائه داده که اکنون در اختیار مجلس است اما طرح اصلاح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هم در مجلس مطرح است و امیدواریم تجمیعی در آن صورت گیرد تا قانونی جامع و کامل برای نظام بانکی آماده و به تصویب برسد.
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: البته به این دلیل که اکنون موضوع اصلاح قانون قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده به صورت جدی تر در دستور کار مجلس قرار دارد به محض انجام این موارد، موضوع اصلاح نظام بانکی هم پیگیری خواهد شد. البته به نظرم بهترین کار، تجمیع طرح و لوایح دولت است تا به صورت یکجا در صحن علنی مجلس تصویب شود.
میرمحمدی اظهار کرد: قطعا باید این اتفاق رخ دهد و به نظرم در اوایل سال آینده به سرانجام می‌رسد چون کارگروه‌ها کار خود را انجام داده‌اند و اکنون طرح در کمیسیون مطرح است و با معاونت قوانین مجلس هم در ارتباط هستند که نظرات آنها را هم اخذ ‌کنند و در نهایت بعد از رأی گیری در کمیسیون و تصویب آن به صحن علنی ارسال شود.

احتمال تصویب نهایی طرح بانکداری اسلامی در اوایل سال آینده
وی افزود: در رابطه با طرح اصلاح نظام بانکی به لحاظ اینکه عملکرد بانک‌ها را از نظر درآمدی، از نظر هزینه‌ای، نوع اداره، عقودی که در آنجا منعقد می‌شود و ارتباط بانک‌ها با سپرده‌گذاران را مورد بازبینی قرار داده است مقاومتی از سوی بانک‌ها وجود داشت اما اکنون دولت متقاعد شده که در شرایط کنونی که باید اقتصاد مقاومتی انجام شده و اقتصاد کشور باید رونق گیرد، بخشی از این اقدامات باید توسط بانک‌ها انجام شود.
این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: البته باید برای این اقدام بانک‌ها سازوکار تدوین شود که در طرح بانکداری بدون ربا و در قانون بانک مرکزی دیده شده است. این اراده اکنون در دولت وجود دارد چون خود دولت هم معتقد است بانک‌ها باید در این قضیه همکاری کنند و اگر این کار را انجام ندهند به عنوان یک بحث حاکمیتی مطرح خواهد شد و دولت هم لایحه خود را در همین راستا تحویل مجلس داده است و اگر این اراده را نداشت قطعا در این کار تعلل می‌کرد.
میرمحمدی در پاسخ به این پرسش که این اصلاحات تا چه اندازه امیدوار کننده است یادآور شد: قطعا می‌تواند در بهبود وضعیت موجود مؤثر واقع شود، چراکه بازنویسی این قانون ضروری بود و با توجه به نگاه ما به بازار پول، بازار سرمایه، حوزه کارکردی نظام اقتصادی و اقدامات بانک‌ها، اصلاح این قانون ضروری به نظر می‌رسید که ان‌شاءالله اهداف ما محقق شود. مبنای کار ما در اصلاح نظام بانکی، قوانین سابق خواهند بود اما با وضعیت موجودی که در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه و پول و ضوابط حاکم بر مؤسسات اعتباری غیربانکی پیش آمده است باید موضوعات جدید را در دستور کار خود قرار دهیم.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تأثیر اصلاح نظام بانکی بر پایان دادن به فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اظهار کرد: قطعا در این زمینه هم مؤثر است. در طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، برای بانک مرکزی، جنبه نظارت و قدرت اعمال نظرات در نظر گرفته شده است و به نوعی این اجازه داده شده که با همکاری قوه قضائیه، کار به پلمپ این موسسات کشیده شود.
میرمحمدی در پایان گفت: با توجه به راهبردها و شیوه‌نامه‌هایی که در طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا مقرر شده است، کمک خواهد کرد که بانک مرکزی در نظارت قوی‌تر عمل کند و چالش‌هایی که تاکنون وجود داشته است برطرف شود.
captcha