تولیدات تبشیری هالیوود در ژانرهای مختلف؛ هجمه جدید جنگ نرم
کد خبر: 3664408
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
عباس رافعی عنوان کرد:

تولیدات تبشیری هالیوود در ژانرهای مختلف؛ هجمه جدید جنگ نرم

گروه هنر: رافعی، کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه رویکردهای تبشیری در فیلم و سریال‌های آمریکایی تنها در یک ژانر خلاصه نشده است، بلکه پرداخت‌های گوناگونی را در این حوزه شاهدیم، گفت: هالیوود با تولید سریال‌ها و فیلم‌های که پیام تبشیری دارد، سعی می‌کند، جنگ نرم خود را از این حوزه پیش ببرد.

عباس رافعی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که سینما باید مروج سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد، اظهار کرد: سینما و تلویزیون امروز دیگر تنها وسیله‌ای صرف برای سرگرمی نیستند، بلکه از این هنر صنعت بهره برده می‌شود تا مفاهیم سیاسی یا اعتقادی تبلیغ شود. برای مثال در سریال‌ها و فیلم‌های خارجی یا سیاست‌های غرب تبلیغ می‌شود یا به نوعی موضوعات دینی و اخلاقی مدنظر قرار می‌گیرد. این توجهات نیز امری هدایت‌شده است که در یک پروسه زمانی بلندمدت مدنظر قرار گرفته و هم اکنون شاهد حجم گسترده این تولیدات هستیم.

وی افزود: رویکردهای  تبشیری در فیلم و سریال‌های امریکایی تنها در یک  ژانر خلاصه نشده است، بلکه ما پرداخت‌های گوناگونی را در این حوزه شاهدیم. برای مثال در قالب کارهای ترسناک و یا در قالب فیلم‌های اکشن یا خانوادگی به این موضوعات پرداخته می‌شود. در چنین شرایطی این سوال در ذهن به وجود می‌آید که این گرایش روزافزون چرا به وجود آمده و دلیل رخ دادن آن چیست؟

این فیلمساز تاکید کرد: نکته دیگر که من از آن به عنوان یک هجمه فرهنگی نام می‌برم به نحوه پخش این تولیدات در داخل کشور مربوط می‌شود. در شرایطی که اکثر سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی، غیرقانونی در کشور عرضه می‌شود ما در تولیدات داخلی خود نگاهی خنثی داریم. برای همین هم معمولاً کارهایی که در داخل تولید می‌شود آثاری هستند که در آنها کمتر می‌توان گرایش‌های عمیق دینی را مشاهده کرد.

این فیلمساز با تاکید بر این‌که نگاه به موضوعات دینی در کارهای نمایشی می‌بایست شکلی بین‌المللی داشته باشد، گفت: اگر سینمای غرب توجه خود را به موضوعات اعتقادی به شکلی فراملی مدنظر قرار داده است، چرا ما در این زمینه نتوانیم کارکردی جهانی داشته باشم؟ این خواسته نیز اتفاقی خیالی نیست که تصور کنیم خارج از ظرفیت‌مان است. برای مثال سریال «یوسف پیامبر (ع)» را مثال می‌زنم که توانست در سطح وسیعی مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند.

رافعی در پاسخ به این سوال که کم‌کاری ما در حوزه آثار دینی در سینما و تلویزیون چه آسیب‌هایی را می‌توان به همراه داشته باشد، تصریح کرد: من بزرگترین آسیبی را که به واسطه برخی کارهای اسلام‌ستیزانه غرب به وجود می‌آید، تشکیکی می‌دانم که این تولیدات ایجاد می‌کنند، تشکیکی که به شکل جدی مورد حمایت برنامه‌سازان غربی است. این هجمه همان اتفاقی است که مقام معظم رهبری بارها از آن به عنوان جنگ نرم نام برده و به ما بارها تذکر داده‌اند.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: مواجه با کارهای مغرضانه اعتقادی غرب با محکوم کردن کلامی رخ نمی‌دهد، بلکه تولید بهترین مسیر مقابله با این هجمه پیش آمده است، برای رسیدن به این خواسته نیز نباید از هزینه کردن دریغ کرد، چون جبهه فرهنگی این‌ روزها، یکی از حساس‌ترین صحنه‌های نبرد انقلاب اسلامی و دشمنان این نظام الهی است.
captcha