فعالیت های قرآنی استاد سید مهدی فاطمیان در امریکا و ایران
کد خبر: 3664438
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

فعالیت های قرآنی استاد سید مهدی فاطمیان در امریکا و ایران

استاد سیدمهدی فاطمیان ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۶ مقارن با شب رحلت نبی مکرم اسلام در سن ۷۹ سالگی در بیمارستان سینای تهران پس از سپری کردن یه دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: استاد فاطمیان را می‌توان نخستین استاد حفظ قرآن در کشور دانست. او در سال 1375 به عنوان خادم‌القرآن معرفی و تجلیل شد و جزو نخستین کسانی بود که مدرک درجه یک حفظ قرآن کریم و عنوان استادی را از دبیرخانه آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گرفت و 6 سال عضو شورای کارشناسی این دبیرخانه بود.

فاطمیان که سال‌های انتهایی عمر پربرکت خود را در بستر بیماری سپری کرد شاگردان بسیاری را تقدیم جامعه ایران کرد که از جمله آنها می‌توان به آقایان احراری، طالبی‌پور، نیازی، رجبی، بازرگان و رودباری اشاره کرد که همگی جزو حافظان کل قرآن کریم هستند.

در ادامه به صورت اجمالی به ارایه گوشه ای از زوایای زندگی قرآنی و علمی این استاد قرآن می پردازیم.

استاد سید مهدی فاطمیان، متولد نیمه شعبان سال ۱۳۲۳ شمسی در کرمانشاه، بودند که پنج فرزند به نام‌های: محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین، دارند که همگی در حوزه حفظ و معارف قرآن کریم، نیز فعال هستند. استاد، حفظ قرآن را از ۱۲ تیرماه ۱۳۴۶ آغاز نموده و در ۱۹ مرداد سال ۱۳۴۷ ، یعنی حدود ۱۱ ماه کامل کردند .

استاد فاطمیان از محضر اساتیدی چون آیت الله نجفی قدسی و حجت الاسلام سید محمد حسن سیف، بهره بردند و می‌توان از اهم فعالیت‌های قرآنی ایشان به صورت مختصر چنین یاد کرد: کسب رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل 1363، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن کریم (تجوید ، حفظ و...) در جلسات و مراکز قرآنی متعدد ، کارشناس برنامه‌های حفظ موضوعات قرآنی در رادیو قرآن (طرح آیه‌های زندگی ، معجزه جاوید و..)، داوری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه ، داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای عربستان ، سوریه ، لبنان و... داوری مسابقات استانی و سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح، اداره کلاس‌های آموزش قرآن و بیان مفاهیم قرآنی در خارج از کشور، سفرهای تبلیغی به کشورهای انگلیس، عربستان، سوریه، لبنان، مراکش، نیجریه و... برای بیان مفاهیم آیات و اجرای برنامه‌های قرآنی ، عضو هیئت علمی موسسه مهد قرآن ، آموزش و تربیت بسیاری از حافظان ممتاز و بین‌‌المللی قرآن کریم، دریافت نشان خادم قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (1375) و ...

آثار و تألیفات: تألیف کتاب‌های آموزش قرآن در سه جلد برای آموزش و پرورش ، انتشار جزواتی پیرامون روش حفظ قرآن کریم، ترجمه مقالاتی از کتاب دایره المعارف بزرگ جهان اسلام .

استاد فاطمیان در بیان انگیزه حفظ قرآن شان می گویند:« آنچه باعث شد من به حفظ قرآن رو بياورم اين بود كه در همان سال 46 ، ما جلسه قرآنى در مسجد محل برپا نموده بوديم. يك شب امام جماعت مسجد، در همان جلسه قرآنى، ضمن صحبت‏‌هايى كه در رابطه با فضيلت انس با قرآن داشت، شرح‌‏حالِ فردى را بيان نمود كه حافظ قرآن بود. من با شنيدن آن شرح‏‌حال، به حفظ كلام‏ اللّه‏ مجيد علاقه‌‏مند شدم و از همان هنگام شروع به حفظ قرآن نمودم. آن سال در كلاس نهم ترك تحصيل كرده و مشغول به كار بودم، تنها از اوقات فراغتم جهت حفظ استفاده مى‏‌كردم. درواقع، كنار كار، قرآن را حفظ مى‏‌كردم. آن زمان كه موفق به حفظ تمام قرآن شدم، مجددا شروع به درس خواندن كردم و ديپلم گرفتم. سپس وارد دانشگاه تهران شدم و در رشته زبان انگليسى، ليسانس گرفتم ».

شوق به حفظ قرآن چنان در ایشان زیاد بود که خود می گفت:«در هنگامى كه مشغول حفظ كردن قرآن بودم، به‌‏خاطر علاقه وافرى كه به حفظ داشتم توانستم قرآن را در حدود يازده ماه از اول تا انتها به‏‌صورت كامل و با تسلط خوبى همراه با شماره آيات حفظ نمايم. از جمله خاطرات آن دوران حفظ سوره مباركه" كهف" بود كه همه سوره را در يك روز جمعه حفظ نمودم و ديگر آن كه سه جزء آخر قرآن را درعرض يك‏‌هفته كاملاً حفظ كردم. اين مطلب علاوه بر آن كه فضل و عنايت خداوند را بر آنان كه شروع به حفظ قرآن كرده‌‏اند مى‌‏رساند، نشان مى‏‌دهد كه حفظ و تلاوت قرآن اثر شگرفى در تقويت حافظه انسان دارد .».

ایشان مسلط به زبان انگلیسی و کارمند وزارت امورخارجه بودند که به همین خاطر، قبل از انقلاب در آمریکا زندگی می کردند اما بخاطر پیوستن به جریان عظیم انقلاب اسلامی به ایران برگشتند. در این زمینه استاد فاطمیان گفته‌اند:« قبل از پيروزى انقلاب اسلامى من در امريكا بودم و قصد اقامت در آن كشور را داشتم. اوايل ورود به آنجا چون درگير كار و اسكان و... بودم نتوانستم فعاليت قرآنى زيادى داشته باشم و بعد كه فراغت بيشترى حاصل شد و شروع به فعاليت مستمر قرآنى نمودم مصادف شد با پيروزى انقلاب اسلامى، كه به‏‌لحاظ نيازى كه در ايران بود، جهت خدمت به رهبر و انقلاب به ايران بازگشتم. البته با اوضاعى كه در امريكا بود، تحمل موضع‌‏گيرى‏‌هاى آن كشور عليه انقلاب براى ما كه مؤمن به انقلاب بوديم بسيار مشكل بود و ماندن و مبارزه كردن هم در آنجا اصلاً امكان نداشت. اما در مدتى كه ساكن امريكا بودم به‏‌توفيق الهى توانستم با ارائه برنامه‏‌هاى قرآنى چند نفر را مسلمان كنم. ما حتى در آن موقع توانستيم يك نماز عيد قربان در يك محل گردهمايى به جا آوريم كه امامت آن نماز با بنده بود. اگر در امريكا مى‌ماندم امكان اجراى برنامه‏‌هاى منسجم قرآنى و تبليغ دين اسلام بود، اما ترجيح دادم بيايم و به انقلاب بپيوندم ».

سید مهد فاطمیان اولین کسی است که قرآن را با شماره آیات و صفحات و ... حفظ کردند و طی سفرهای تبلیغی که در داخل و خارج کشور داشتند، همواره این موضوع، برای مخاطبان جذاب و شگفت انگیز بود. استاد می گویند:« درمورد حفظ شماره آيات و صفحات، مى‌‏توانم بگويم كه احتمالاً من اولين كسى بودم كه قرآن را با شماره حفظ كرد، چون قبل از بنده كسى به اين خصوصيت شناخته نشده و از معاصرين نيز، طى تماس‌‏هاى زيادى كه در داخل و خارج از كشور، از طريق مسابقات و گردهمايى‏‌هاى قرآنى داشته‌‏ايم نه در ميان شيعيان و نه در اهل تسنن هيچ فردى ادعايى را درمورد خود يا ديگران نداشته است و اولين بار سال چهل و هفت بود در يك جمعى قرآنى در ميدان خراسان كه جناب آقاى كاشفى نجفى نيز سخنرانى نمود، بنده اين نوع حفظ را ارائه دادم. به‌‏طور رسمى در سال 64 كه به مكه معظمه مشرف شدم، راديو عربستان با من مصاحبه‏‌اى كرد و همين نوع حفظ قرآن با شماره آيات را پرسيدند و از من خواستند طريقه حفظ آيه با شماره‏‌اش را بيان كنم. اين روش حفظ براى آن‌ها بسيار جالب بود و آن‌ها در آن موقع مى‏‌گفتند اين يك معجزه قرآنى است».

استاد فاطمیان در کارنامه فعالیت خود کسب رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل در سال 1363، برگزاری دوره های آموزشی قرآن کریم (تجوید، حفظ و...) در جلسات و مراکز قرآنی متعدد، کارشناس برنامه‌های حفظ موضوعات قرآنی در رادیو قرآن، داوری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه، داوری مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای عربستان، سوریه، لبنان و...، داوری مسابقات استانی و سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح، اداره کلاس‌های آموزش قرآن و بیان مفاهیم قرآنی در خارج از کشور، عضو هیئت علمی موسسه مهد قرآن، آموزش و تربیت بسیاری از حافظان ممتاز و بین المللی قرآن کریم، دریافت نشان خادم قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سال 1375 را دارد.
captcha