بلاتکلیفی دروازه زیارت تربت‌جام پس از هشت سال/ تکمیل پروژه با 700 میلیون تومان
کد خبر: 3664449
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی دروازه زیارت تربت‌جام پس از هشت سال/ تکمیل پروژه با 700 میلیون تومان

گروه شهرستان‌ها: دروازه زیارت در ورودی تربت‌جام که از مصوبات استانی و استاندار وقت در سال 88 بود، هنوز به اتمام نرسیده و باعث گله‌مندی مردم این منطقه شده است؛ این در حالی است که این پروژه برای تکمیل به بودجه 700 میلیون تومانی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تربت‌جام در مسیر مشهد ـ هرات به توقف‌گاهی برای جمع زیادی از تجار، بازرگانان، مسافران و گردشگران تبدیل شده است تا به عنوان استراحتگاهی، ساعتی را در این شهر سپری کنند.
از  طرفی مسافران شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد، باخرز و خواف که قصد تشرف به مشهدالرضا را دارند از این مسیر تردد می‌کنند که این امر می‌طلبد به ورودی و خروجی شهر به صورت ویژه‌ای پرداخته شود.
احداث دروازه زیارت در ورودی این شهر که از مصوبات استانی و استاندار وقت در سال 88 بود، هنوز به اتمام نرسیده و باعث گله‌مندی مردم این منطقه شده است؛ این در حالی است که دروازه زیارت تربت‌جام یکی از زیباترین دروازه‌های ورودی شهرهای استان است و با اینکه هنوز کامل نشده ولی در همین مرحله هم زیبایی و عظمت خودش را نشان می‌دهد.
تجلی نقوش اسلامی ـ ایرانی و آیات و احادیث در دروازه زیارت
دروازه زیارت با نقوش اسلامی ـ ایرانی و آیات و احادیث مزین شده و می‌تواند مسافرانی که از این دروازه عبور می‌کنند را با معنویت بیشتری همراه کند اما این پروژه سال‌هاست شروع شده و ظاهراً در اولویت کاری مدیران شهری تربت‌جام نبوده و پس از گذشت حدود هست سال تنها حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مسافران و زائرانی که روزانه از این مسیر عبور می‌کنند، سال‌هاست تغییری در این پروژه ندیده‌اند و شاید اکنون این دروازه را با همین شکل و شمایل پذیرفته باشند.
آرش هاشمی از شهروندان تربت‌جامی با بیان اینکه دروازه زیارت تربت‌جام به وضوح بیانگر عدم ثبات تصمیمات در ادارات است، گفت: پروژه‌هایی که مدیر امروز اجرا می‌کند، مدیر بعدی پیگیر آن نیست و این امر تنها باعث اتلاف هزینه‌ها می‌شود.
وی بیان کرد: دروازه زیارت این شهرستان تنها نمونه‌ای از این پروژه‌ها در سطح کشوری هست و به قانونی نیاز داریم تا امنیت پروژه‌ها را تأمین کند.
همچنین علی نورورزی از دیگر شهروندان تربت‌جامی ابراز کرد: این پروژه در حال حاضر حال و روز خوشی ندارد؛ مبادی اصلی ورودی تربت‌جام ظاهری آشفته و نابسامان دارد که با وجود درخواست‌های مکرر مردم، هنوز ترتیب اثری برای ساماندهی دروازه زیارت تربت‌جام داده نشده است.
وی افزود: پروژه‌ای که از هشت سال گذشته شروع شده، یک نماد اسلامی است که می‌توان با احداث آن و اتمام سریع این پروژه، چهره‌ای به یاد ماندنی از تربت‌جام برای گردشگران ترسیم کرد.
پروژه‌ای ناتمام با یک میلیارد تومان اعتبار
منصور جامی، یکی دیگر از اهالی تربت‌جام به هزینه‌هایی که تاکنون برای این پروژه صرف شده، اشاره کرد و گفت: پروژه‌ای که حدود یک میلیارد تومان برای آن هزینه شده، چرا باید سال‌ها ناتمام بماند. در این یک سال اخیر بعضی از قسمت‌های زیرین دروازه زیارت در حال فروریختن بود.
وی با بیان اینکه باید مسئولان شهرستان همت کنند و این پروژه را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: چگونه برای برگزاری همایش‌ها و پروژه‌های دیگر اعتبار هست، ولی برای دروازه زیارت که قرار است زائران
امام رضا(ع) از آن عبور کنند، اعتبار نیست.
بلاتکلیفی دروازه زیارت تربت‌جام پس از هشت سال/ تکمیل پروژه با 700 میلیون تومان
جامی ابراز کرد: در همان زمان شهردار وقت از احداث آمفی تئاتر، واحدهای تجاری و نمایشگاهی در طبقه فوقانی این دروازه خبر داد که باعث خوشحالی مردم و به‌خصوص فرهنگ دوستان شد ولی با گذشت این چند سال ظاهرا همه این طرح‌ها در حد وعده باقی مانده است.
همچنین جعفر دلشاد عظیمی، رئیس شورای اسلامی تربت‌جام در این خصوص به ایکنا گفت: دروازه زیارت یک پروژه فرهنگی است که از سال 86 مطرح و در سال 89 اجرایی شد. در آن زمان، به دستور استاندار وقت مقرر شده بود تا دروازه‌های زیارت در ورودی شهرهای استان به منظور زیباسازی احداث شود.
وی بیان کرد: اعتباراتی در همان زمان برای این پروژه تعریف شده بود که ظاهراً برای اتمام آن کافی نبود و از سال 93 به بعد هیچ اعتبار استانی برای آن تخصیص نیافت؛ از این رو پروژه تا امروز بلاتکلیف و نیمه تمام مانده است.
نیاز دروازه زیارت به 700 میلیون تومان اعتبار
دلشاد عظیمی به اقدامات شورا در دوره قبل اشاره کرد و افزود: دوستانمان در شورای قبل کمک کردند و بخشی از این پروژه را انجام دادند؛ اما پروژه حدود ۷۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز به اعتبار دارد تا به یک سرانجامی برسد.
وی به پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه بعد از هشت سال اشاره کرد و افزود: فضای فوقانی این پروژه راهرویی حدود ۴۰۰ متر مربع است که می‌تواند به عنوان کاربری‌های مختلف و مرتبط مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در این قسمت می‌توان یک شهربازی مسقف، احداث رستوران سنتی با پیش‌بینی آسانسور و دیگر امکانات تفریحی و رفاهی را برای استفاده همشهریان و مسافران پیش‌بینی کرد.
رئیس شورای شهر تربت‌جام با اشاره به قرار گرفتن این دروازه بین دو بوستان شورا و مفاخر، ادامه داد: دروازه زیارت در فاصله هزار و ۵۰۰ متری میدان نماز(ورودی شهر) واقع شده است؛ از سمت خروجی شهر به سمت مشهد مقدس، حدفاصل میدان نماز تا این دروازه، بوستان شورا به وسعت 37 هزار و 500 متر مربع در دوره قبلی شورا از منابع داخلی شهرداری احداث شد.
وی ابراز کرد: در حال حاضر مردم در حال استفاده از این فضای زیبا هستند و شب‌های تابستان جمعیت زیادی از همشهریان از این بوستان استفاده می‌کنند. در طرف مقابل این بوستان، از سمت مشهد به تربت‌جام، حدفاصل دروازه زیارت تا میدان نماز، با تصمیم شورای دوره پنجم، بوستان مفاخر به صورت قرینه بوستان شورا در حال احداث است.
ورود بخش خصوصی در پروژه دروازه زیارت
وی با بیان اینکه این دروازه پل ارتباطی بین بوستان شورا و مفاخر است، گفت: جدا از بحث زیباسازی ورودی شهر، همین دلیل می‌تواند دلیل خوبی برای ورود بخش خصوصی به این پروژه باشد و از آنجا که همشهریان و مسافران زیادی از این دروازه عبور خواهند کرد و از طرفی چشم‌انداز زیبایی هم دارد، بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه گذاری در این پروژه به درآمدزایی خوبی برسد.
دلشاد عظیمی به رویکرد و سیاست‌های شورای دوره پنجم و شهردار جدید این شهر اشاره کرد و افزود: ما از ورود بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و دست سرمایه‌گذار را به گرمی می‌فشاریم و اعتقاد داریم باید طرفین سود ببرند.
وی بیان کرد: تاکنون سرمایه‌گذارانی پیدا کردیم و هنوز در مراحل اولیه هستیم تا طی توافقی بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم.
captcha