عربستان در سودای قدرت هژمون منطقه/ آمریکا درگیر سناریوی وهابی - صهیونیستی نمی‌شود
کد خبر: 3664475
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
سید جلال ساداتیان:

عربستان در سودای قدرت هژمون منطقه/ آمریکا درگیر سناریوی وهابی - صهیونیستی نمی‌شود

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عربستان می‌خواهد آمال و آرزوهای دیرین خودش را برای اعمال هژمونی خود در منطقه به سرانجام برساند و چون پادشاهان عربستان خودشان را به‌عنوان «سقایة الحاج» می‌نامیدند، می‌خواهند بر کشورهای اسلامی منطقه برتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اعلام خبر استعفای سعد حریری از ریاض، مقامات لبنانی و کشورهای منطقه همچون ایران را متعجب ساخت. حریری بعد از دیداری که با علی‌اکبر ولایتی داشت به طور عجیبی در ریاض علیه ایران سخنان بیهوده و بی‌پایه و اساسی را مطرح کرد که کاملاً بر خلاف سخنان وی در دیدار آخرین دیدارش با مقامات ایرانی بود. استعفای حریری بدین صورت می‌تواند یک پروژه جدید از سوی کشورهای متعارض با لبنان و ایران باشد که در زمان‌های مختلف و به هر نحوی برای کاهش قدرت حزب‌الله در لبنان تلاش کرده‌اند.

عربستان در سودای تبدیل شدن به قدرت هژمون منطقه‌ای است

«سید جلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌المللی و کاردار اسبق جمهوری اسلامی ایران در لندن طی گفت‌وگویی با ایکنا درباره اهداف این استعفا و تبعات آن برای لبنان و اینده منطقه گفت: نوع انجام این استعفا کاملا مشکوک و مورد سوال قرار گرفت، نه تنها از ناحیه ایران بلکه همه دنیا به آن واکنش نشان داده‌اند یعنی اینکه نخست‌وزیر یک کشور برود به کشور دیگر و از طریق رسانه‌ها بخواهد نامه درخواست استعفا خود را بخواند، این در نوع خودش بی‌نظیر بود و جای سوال بسیار دارد. سعد حریری چون دارای تابعیت دوگانه لبنانی و عربستانی است، این باور را به وجود آورده که عربستان همانند شهروند خودش به او دستور داد تا مطابق با میل پادشاهی سعودی استعفا دهد.

ساداتیان دربارموضع مقامات لبنانی افزود: موضع دولت لبنان درباره نحوه استعفای حریری، موضع خوب و معقولانه‌ای است چون میشل عون اظهار کرد که اگر سعد حریری می‌خواهد استعفا دهد باید به لبنان بیاید و حضوری درخواست استعفای خود را تقدیم کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با طرح این موضوع که عربستان در سودای اعمال سلطه خود در منطقه است، خاطرنشان کرد: عربستان به تحریک اسرائیل می‌خواهد آمال و آرزوهای دیرین خودش را برای اعمال هژمونی خود در منطقه به سرانجام برساند و چون حرمین شریفین در آنجا قرار دارد و پادشاهان عربستان خودشان را به‌عنوان «سقایة الحاج» می‌نامیدند تا بتوانند از این موضع بر کشورهای اسلامی منطقه برتری داشته باشند، اما این برتری برخلاف هزینه‌های سنگینی که عربستان برای سازمان فرهنگی عربستان، تربیت طلاب، مساجد تحت حمایت سعودی‌ها، هزینه‌های تبلیغاتی گسترده پرداخت کردند، تحقق نیافت و نتیجه عکس دربرداشت.

آمریکا نمی‌خواهد خود را درگیر سناریوری وهابی - صهیونیستی کند

وی به تفاوت‌های دوران اوباما با ترامپ در نحوه برخورد با چالش‌های پرداخت و گفت: در دوره ریاست جمهوری پیشین آمریکا یعنی باراک اوباما، وی علیه وهابیت و داعش موضع جدی گرفت و فشارهای بیشتری را هم به ریاض وارد کرد لذا عربستان در یک حالت کما و منفعلانه‌ای فرو رفته بود اما با آمدن دونالد ترامپ حکومت سعودی جان دوباره‌ای گرفت تا بتوانند موقعیت خودشان را در منطقه توسعه دهند و بنابراین آن‌ها به دنبال احیای قدرت و نفوذ خود در لبنان و عراق هستند.

ساداتیان یادآور شد: از این موضع عربستان، اسرائیل هم که به شدت از جبهه مقاومت احساس نگرانی و ناامنی می‌کند، حمایت کرده است. اما اتحاد استراتژیک سعوی و صهیونیستی که هدف اصلی آن مقابله با ایران بوده، کار به جایی نخواهد برد مگر اینکه بخواهند ایالات متحده آمریکا را هم درگیر این تعارضات کنند اما آمریکا در مقطع کنونی نمی‌خواهد وارد چنین فضایی شود بلکه می‌خواهد از این حالت بحرانی که ایجاد شده، کشورهای منطقه را به دامن خود بکشاند و با تشدید بحران‌های امنیتی در منطقه، کشورهای خاورمیانه را مجاب کند تا از آمریکا تسلیحات خریداری کنند، یعنی ترامپ به دنبال کاسبی و تجارت اسلحه در منطقه است. در این راستا عربستان باج خوبی به ترامپ داد که اخیراً یک میلیارد دلار به اسم هدیه به ترامپ باج داد که نشان می‌هد ریاض، ترامپ را هم با دلارهای نفتی خود خریدند. از طرف دیگر نزدیک 500 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که از این رقم چیزی حدود 120 میلیارد دلار آن مربوز به خرید تسلیحات نظامی بوده است.

کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: به همین جهت آمریکا هیچگاه خود را مستقیم درگیر جنگ نمی‌کند چون اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید خودش هزینه دهد لذا آمریکا ترجیح می‌دهد که دست در جیب کشورهای منطقه کند تا هزینه بپردازد. اما عربستان دارد زمینه‌سازی می‌کند تا ایالات متحده را مجبور به دخالت در منطقه کند و حکومت سعودی با طراحی یک سناریویی می‌خواهد این کار را انجام دهد مثلا اگر عربستان و اسرائیل با حزب‌الله درگیر شوند به یک شکلی ایران هم دخالت خواهد کرد و آن موقع اگر جمهوری اسلامی به نفع حزب‌الله ورود پبدا کند بنابراین آمریکا مجبور خواهد شد تا به نفع ریاض و تل‌آویو وارد این جنگ شود.

فضاسازی جدید سعودی‌ها علیه ایران

ساداتیان با تاکید بر پوشالی بودن تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران، افزود: رژیم‌صهیونیستی از این نوع تهدیدات در زمان اوباما هم علیه ایران زیاد مطرح کرده بود مثلاً بارها تهدید کرد که تأسیسات اتمی ایران را بمباران خواهد کرد که با مخالفت اوباما، کلینتون و جان کری روبرو شد و حتی کلینتون ضمن تکرار این جمله که آمریکا متعهد به تأمین امنیت اسرائیل در منطقه است اما هشدار داد که درباره ایران دست به اقدام احمقانه‌ای نزند چون در آن مقطع هم سیاست آمریکا ورود به یک جنگ جدید در منطقه نبود و امروز همان سیاست به یک نحو دیگر ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این حوزه ما نیاز به یک هوشیاری‌ داریم تا بهانه‌ای را به دست دشمنان ندهیم و باید مراقب بود تا رژیم صهیونیستی و عربستان به اهداف ضد ایرانی خود دست پیدا نکنند و اگر هم یک درگیری‌ ایجاد می‌کنند باید با صلابت در سیاست خارجی این درگیری‌ها را در سطح محدود و پایین حفظ کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان را زنگ خطری برای عربستان و اسرائیل دانست و خاطرنشان کرد: در یک قانون نانوشته، عربستان در انتخاب نخست‌وزیر لبنان به دلیل اینکه به اهل سنت می‌رسید، تأثیر داشته اما با توجه به قدرت گرفتن حزب‌الله در این کشور، عربستان و رژیم صهیونیستی احساس خطر کردند و تصمیم گرفتند تا سعد حریری را به ریاض احضار کنند و علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران فضای جدیدی را به وجود آورند. اگر هم به تحولات اخیر منطقه نگاهی بی‌اندازیم به راحتی می‌توان دریافت که عربستان و اسرائیل در برابر ایران مغلوب شده‌اند که سوریه، یمن و عراق از جمله نمونه‌های بارز هستند.


captcha