مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معارف سه معصوم و موکب‌هایی که در کرمانشاه برپا شدند
کد خبر: 3664668
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معارف سه معصوم و موکب‌هایی که در کرمانشاه برپا شدند

گروه جامعه: پرداختن به سه مناسبت مذهبی وفات حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و نیز برپایی موکب‌های اربعین در مناطق زلزله‌زده از اخبار معارفی مهم امروز بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در حالی که تبعات زمین لرزه، پس لرزه های مدیریتی و البته حمایت‌های بی دریغ مردم از هموطنانشان همچنان محور بیشتر خبرهای رسانه‌های ایران است، صفحه های معارفی رسانه‌ها امروز بیشتر تحت تأثیر مناسبت‌های مذهبی وفات حضرت رسول(ص) و شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) بود.

مرور اخبار معارفی رسانه‌ها:

خبرگزاری فارس/ صفحه فعالیت های قرآنی

فایل صوتی «ترتیل صفحه ۲۲۷ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+دریافت» اولین مطلب از اخبار فعالیت های قرآنی امروز خبرگزاری فارس است و در ادامه تعداد محدود خبرهای امروز می خوانیم: «در محضر استاد انصاریان3 چیزی که انسان به واسطه آن «شفا» می‌یابد/ مقام «تسلیم» چگونه حاصل می‌شود»، «مجوز رسمی پادشاه وقت عربستان برای زیارت قبور ائمه بقیع+عکس» و «چهره قرآنی کشورمان دعوت حق را لبیک گفت».

خبرگزاری ایسنا/ صفحه دین و اندیشه

«آیت‌الله مکارم شیرازی:روحانیت در شهادت پیشگام بوده است» و «مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد انتفاضه نخست فلسطین برگزار می‌شود» دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا است.

خبرگزاری مهر / صفحه دین و اندیشه

خبرگزاری مهر برخلاف دو خبرگزاری ایسنا و فارس تعداد اخبار بیشتری در صفحه معارفی خود منتشر کرده است.

مسئولان خبرگزاری مهر معتقد بودند مطلب: «نقدی بر نگاه سیاست زده به زلزله اخیر؛چرا مسئولین امر اجتماعی را با عینک سیاسی می بینند؟» مطلبی دینی است و این مطلب را به عنوان تیر در صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده‌اند.

در ادامه، امروز در مهر می خوانیم: «نگاهی به اتفاقات فاجعه‌آمیز مدرسه گرهارت هاپتمان؛ اخراج پناهندگان از مدرسه‌ای در برلین»، «یادداشتی از حسینعلی رحمتی؛ فیلسوفان و وظیفه اخلاقی نگاهبانی امید در جامعه»، «آندراس شوئر: برقع به آلمان تعلق ندارد»، «اختتامیه آیین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار شد/ هدف نوگلان حسینی تربیت مداحان در تراز انقلاب اسلامی است»، «شماره بیست و سوم «اندیشه مهر» منتشر شد»، «کارشناس دفتر آیت‌الله نوری همدانی تبیین کرد؛ توصیه های روانشناختی امام رضا(ع)/ ۳ جا که امام به فریاد ما می رسد» ، «غلامحسین ابراهیمی دینانی: تعقل و خردورزی، بالاترین قابلیت انسان است»، «رییس خانه بیداری اسلامی اصفهان: روش دشمنی دستگاه تبلیغی بنی امیه با امام حسن(ع)، شایعه پراکنی بود»، «نشست آئین در میانه دولت و مردم؛ اربعین نه پروژه‌ ناسیونالیستی است نه مساوی بروکراتیزه شدن اقتدار»، «در برنامه گستره شریعت مطرح شد؛ جهان اهل سنت هیچ راهی جز مردمسالاری دینی ندارد» و «۲ آذر ماه؛ همایش ملی فلسفه عرفان برگزار می‌شود».

در بخش‌هایی از خبر «نشست آئین در میانه دولت و مردم؛ اربعین نه پروژه‌ ناسیونالیستی است نه مساوی بروکراتیزه شدن اقتدار» آمده است: «آئین پیاده‌روی اربعین، به‌ویژه در ایران هیچ‌گاه به این پرشوری و پرنشاطی نبوده و تازه پنج‌شش سالی است که این‌قدر طرفدار پیدا کرده است. اما در همین چند سال نظریاتِ پیرامون این پدیده گوناگونی خاصی پیدا کرده است و سال‌به‌سال، با اوج گرفتن موسم این حرکت میلیونی، دوباره این نظریات طرح می‌شوند و ابعاد تازه خود را نشان می‌دهند. از جمله این نظریات، بحثی انتقادی پیرامون دولتی بودن پیاده‌روی اربعین است. این قسم تحلیل‌ها معمولاً دو جنبه کلی داشته‌اند: اولی جنبه‌ای درون‌گفتمانی است و از سر تعلق‌خاطری به این آئین ایراد می‌شود. در این تحلیل بر این عقیده‌اند که دولتی شدن آئین‌ها آنها را از معنا تهی می‌کند، نمی‌تواند به‌خوبی از حقیقت آنها مراقبت کند و نهایتاً آنها به خدمت اغراض سیاسی در می‌آورد. اما دومین جنبه، جنبه‌ای برون‌گفتمانی است و آئین‌های را از اساس در خدمت ایدئولوژی سیاسی حاکمیت می‌داند و دخالت دولت در این آئین‌ها را امری مسئله‌ساز ارزیابی می‌کند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ وفات و شهادت سه معصوم و موکب های اربعینی که در کرمانشاه برپا شدند


محمدحسین بادامچی که پیشتر یادداشتی دراین‌باره نوشته است، سراغ تمایل به قدسی کردن مسائل اجتماعی می‌رود و این تمایل را مانع از فهم امر اجتماعی می‌داند و ادامه می‌دهد: متأسفانه آن‌طور که در این صحنه هم می‌بینیم، این تمایل به قدسی کردن که توسط دین‌داران هم اتفاق می‌افتد، متضمن نوعی شرک است. البته شاید به لحاظ استعاری بتوان جایی برای تعابیری که در این فرایند به‌کار می‌روند، قائل بود اما به‌هرحال اصلاً اتفاق خوشایندی نیست که آن چیزی را که محصول تاریخ خاص ما و پدیده‌ّهای اجتماعی، در تحولات خاص تاریخی و سیاسی ماست، این‌گونه قدسی‌سازی کنیم. چراکه به‌هرحال در چنین صحنه‌ای عینیت اتفاقات تغییر نمی‌کند؛ بازیگرانی هستند و دارند این اتفاقات را رقم می‌زنند. این‌گونه فقط ماییم که از تحولات عقب می‌مانیم و خودآگاهی ماست که جا می‌ماند. خود این موضوع جای تأمل دارد که آیا این فروبستگی در مقابل اندیشیدن، آن‌هم در همان لحظه شروع، جلوی هرگونه تأمل، اصلاح و پیشرفتی را نمی‌گیرد؟».

در بخش‌هایی از خبر «کارشناس دفتر آیت‌الله نوری همدانی تبیین کرد؛ توصیه‌های روانشناختی امام رضا(ع)/ ۳ جا که امام به فریاد ما می‌رسد» آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی، کارشناس دفتر آیت‌الله نوری همدانی، امام جماعت مسجد طوس و کارشناس حوزه‌های دین و فرهنگ در گفت‌وگویی با طرح این سوالات که «وقتی به حرم می‌رویم، چگونه امام را می‌بینیم و آیا دقت داریم که امام(ع)، زنده هستند؟»، گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند «در زیارت حرم ائمه اطهار(ع)، باید امام را زنده، حاضر و ناظر ببینیم». ائمه اطهار(ع) را باید حی و زنده دانست. امام، بالاترین مقام را دارد و خلیفه خداوند است، بنابراین باید با حضور قلب و خلوص نیت به زیارت آستان های مقدس ائمه اطهار(ع) رفت.

این استاد حوزه علمیه درباره شهرت حضرت رضا(ع) به «امام رئوف»، افزود: در بین ائمه اطهار(ع) تنها امامی که لقب رئوف دارند امام رضا(ع) هستند و هیچ امام دیگری این لقب را ندارند. امام الرئوف یعنی بسیار مهربان. خداوند عنایت خودش را در قالب رحمانیت، مهربانی و رأفت به امام رضا(ع) داده است. هر امامی، بیشتر تجلی یکی از صفات حق تعالی است و امام رضا(ع) تجلی محبت و رأفت خداوند است، البته همه ائمه(ع) متجلی این صفت پروردگار هستند اما در امام رضا(ع) شدیدتر است.

امام جماعت مسجد طوس در تبیین صفت «امام رئوف» با بیان اینکه صفت «رافت» به معنای به دست آوردن نعمتی بدون هیچ زحمتی است اما صفت «رحمت»، به معنای کسب نعمتی است که شاید دشواری و رنجی نیز در آن باشد، خاطرنشان کرد: بنده در آستان قدس رضوی به این موضوع دقت کرده‌ام که همه در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، آرامش بسیار خاصی دارند، در خارج از حرم استرس و اضطراب وجود دارد اما در حرم، این اضطراب‌ها همه از بین می‌رود، این‌ها به معنای همان رأفت امام رضا(ع) است».

خبرگزاری تسنیم/ صفحه قرآن و عترت

تسنیم امروز از: «سه ندای آسمانی در آخرالزمان در بیان امام رضا(ع)»، «سروده‌ای تقدیم به مردم زلزله‌زدۀ غرب کشور/ باز هم مثل سال‌های جنگ، ریشه در خون دوانده‌ای، کاکا!»، «جایگاه بارگاه امام رضا(ع) در کلام امام خمینی(ره)»، «حجت‌الاسلام قرائتی تعریف می‌کند/ خاطره‌ای از عنایات امام رضا(ع) به یک زائر+فیلم»، «خاطره اخوان اقدم از استاد‌الاساتید حفظ قرآن ایران/ مرحوم فاطمیان مصداق فرمایش پیامبر(ص) و از اشراف امت او بود»، «پیام قرآنی آیت‌الله میرعظیمی درباره زلزله غرب کشور/ نقطه مشترک حوادث طبیعی عبرت‌آموزی و بیدار باش است»،«باز نشر مصاحبه استاد فاطمیان/ ایرانی که لقب «مستر کامپیوتر» گرفت + فیلم تشییع پیکر» و «سرودۀ «معین اصغری» در رثای امام مجتبی(ع)/ به زیر سلطه نرفتن ظرافت حسن است» خبر داده است.

خبرگزاری میزان/ صفحه دین و اندیشه

سه خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان شامل خبرهای : «در گفت‌وگو با میزان مطرح شد: چرا امام هشتم (ع) را با نام رضا می شناسند؟/راضی بودن به رضای خدا سیره ثامن الائمه است»، «بررسی رساله ذهبیه امام رضا(ع) در برنامه آفاق» و «زیارتنامه امام هشتم علی بن موسی رضا (ع) +متن و ترجمه» است.

باشگاه خبرنگاران جوان/ صفحه قرآن و عترت

بخشی از خبرهای امروز خبرگزاری باشگاه خبرنگاران مربوط به اشعار روضه، شعر و مداحی در خصوص امام رضا(ع) بود. از جمله: «گلچین مداحی شهادت امام/ رضا(ع)+دانلود»، «بسته شعر شهادت امام رضا (ع)»، «گلچین متن روضه های امام رضا (ع)» و «دوبیتی ویژه شهادت امام رضا (ع)».

این خبرگزاری همچنین مطالبی از قبیل: «زندگی نامه پیامبر اسلام (ص)»، «متن زیارتنامه امام رضا(ع) به همراه ترجمه»، «تصاویر زیبا حرم امام رضا(ع)» و «حدیث پیامبراکرم (ص) درباره آثار صدقه در مرگ»، «همراه باشهدا؛ زندگی نامه شهید آخرت دوست» را امروز منتشر کرده است که بیشتر جنبه مناسبتی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان در معدود مطالب خود با محتوای خبری، اخبار: «مراسم اعطای جایزه ملی وقف به ۵۴ نخبه کشور برگزار می‌شود»، «رونمایی از تصویر اصلی ضریح ائمه بقیع در رسانه ملی» و «گفتگوی تفصیلی باشگاه خبرنگاران جوان با سعید خرازی؛ حسین (ع) باید در زندگی یک ذاکر جلوه کند/ ذاکر اهل بیت را بازی ندهیم/ حیای خواندن در بین برخی ذاکران از بین رفته است» را منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

روزنامه کیهان امروز از «تشییع پیکر 6 شهید در 4 شهر کشور»، «حرکت زائران پیاده امام رئوف به مشهدالرضا(ع)»، «ضرورت حضور نوجوانان و جوانان در اردوهای راهیان نور - بخش نخست/ مسافران طلائیه همسفران شهدا»، «تروریسم صهیونیستی-6 / چرا گنبد مسجد قبه‌الصخره منفجر نشد؟»، «ارزش نماز از نظرامام رضا(ع)»، «آثار خوش‌گمانی به خدا» خبر داده است.

در بخشی از مطلب مربوط به «چرا گنبد مسجد قبه‌الصخره منفجر نشد؟» کیهان می خوانیم: «گروه حشمونائيم/ اين گروه، يكى از گروه‏هاى تروريست فاشيستى است كه در فلسطين اشغالى تأسيس شده است. نام ديگر آن سازمان لرنريست‏ها مى‏باشد، كه برگرفته از يوئيل لرنر، رهبر و بنيانگذار اين گروه است. اين گروه همچنين از ايد‏ئولوژى جنبش كاخ تأثير پذيرفته است؛ چون رهبر و مؤسس آن يوئيل لرنر، يكى از اعضاى برجسته و پيشين كاخ بوده است.
وجه مشخص عمليات اين گروه، عمليات قهرآميز و خشونت‏بار آن است. اعضاى اين گروه از آموزش نظامى بالايى برخوردارند. محافل پليس رژيم صهيونيستى بر اين باورند كه شمار بسيارى از اعضاى اين گروه جوانانى هستند كه سنى بالاتر از بيست سال دارند، و خدمت اجبارى خود را در ارتش اسرائيل به پايان رسانده‏اند.
از مهم‏ترين هدف‏هاى اين گروه، چيرگى بر بيت‏المقدس؛ و بيرون راندن ساكنان عرب از تمامى قدس، و به طور كلّى از آن چه كه سرزمين اسرائيل مى‏نامند، است. آنان معتقدند كه اين سرزمين بايد به طور محض به يهوديان اختصاص داشته باشد.
يكى از رهبران اين سازمان به نام يورى هلر، به اين امر اشاره كرده است.
شايد به دليل همين هدف باشد كه شمارى از فارغ‏التحصيلان حشمونائيم در ميان محله‏ اسلامى بيت‏المقدس عربى، يك محله‏ مهاجرنشين يهودى ايجاد كرده‏اند.
پدر روحى اين جوانان، خاخام اويگدور تفنتسال، رئيس انجمن تاج كهن، و ملقب به خاخام شهر كهن است. از مهم‏ترين عملياتى كه به «حشمونائيم» نسبت داده مى‏شود، تلاش آنان براى منفجر كردن گنبد صخره، در ژوئن سال 1982.م بود. ليكن به سبب كشف تصادفى مواد منفجره پيش از وقوع انفجار، اين عمليات با شكست روبه‏رو شد».

روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعلات امروز خبرهایی با محتوای دینی از جمله «خطیب جمعه قم: همه موکب‌های اربعین برای خدمت به زلزله زدگان بسیج شوند»، «تشییع پیکر پاک ۳ شهید در کرج و ملایر » و «رئیس سازمان اوقاف : وقف برای تولید علم و فناوری نیاز امروز جامعه ا‌ست» را منتشر کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی

این روزنامه امروز گزارشی از عزاداری در سوگ وفات حضرت رسول (ص) با تیتر: «ایران اسلامی در سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) سوگوار بود» منتشر کرده است و در ادامه اخباری با محتوای دینی از جمله: «تاکید مراجع عظام بر هدایت وقف‌های جدید به سمت رفع مشکلات علمی و معنوی»، «فقر دیالوگ در کشور امامِ گفتگو!»، «آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: کسانی که توان مالی دارند خانه سازی مناطق زلزله زده را برعهده گیرند»، «چیستی ایمان در گفتار ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)»، «اکونومیست: مصر کشوری سنی اما روح آن شیعه است»، «تاکید ائمه جمعه بر ضرورت استمرار همراهی مردم و مسئولین در کمک به زلزله زدگان» و «امام خمینی(ره): انقلاب اسلامی رهین کوشش‌های طبقه محروم است، اینها باید اداره بشوند» را به چاپ رسانده است.

captcha