ریشه معضلات اجتماعی در بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش است
کد خبر: 3664690
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

ریشه معضلات اجتماعی در بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش است

گروه اجتماعی: نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی معضلات اجتماعی و اقتصادی را بطور ریشه‌ای بررسی می‌کنیم درخواهیم یافت در حوزه آموزش‌و‌پرورش سرمایه‌گذاری درست نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، امروز، 27 آبان، در جلسه شورای معاونین آموزش‌وپرورش استان که در این اداره‌کل  برگزار شد،گفت: متأسفانه این نهاد هنوز نتواسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند این ضعف ناشی از دیدگاه مسئولین است.
وی گفت: با وجود شعارهایی که در خصوص اهمیت این نهاد داده می‌شود متاسفانه آموزش‌وپرورش با مشکلات جدی در حوزه کمبود منابع و... مواجه است محور تحول آموزش‌وپرورش باید بر توسعه پژوهش باشد چراکه این نوع توسعه، ثروت آفرین است.
مقدسی با بیان اینکه در تمام کشورهای توسعه یافته، نهاد آموزش‌وپرورش کارآمد و منسجم است، گفت: یکی از خروجی‌های مهم آموزش‌وپرورش باید اصلاح فرهنگ کار باشد، در کشورهای توسعه یافته مسئولیت پذیری، منابع ملی و... برای دانش‌آموزانی که در آینده به عنوان نیروی کار قرار است فعالیت کنند به درستی تبیین می‌شود. به دلیل همین آموزش‌های مؤثر است که نیروی کار چنین کشورهایی اول منافع ملی را در نظر می‌گیرند ولی متأسفانه در کشور ما، نیروی کار، منافع شخصی خود را مقدم بر منافع ملی می‌داند این تفاوت اولویت‌ها یک خلاء جدی محسوب شده و بیشترین مشکلات صنف کارگری نیز به همین دلیل است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثار آموزش صحیح، آموزش‌وپرورش توانمند و... در حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور جلوه‌گری می‌کند هر چه ما از این مساله غفلت کنیم، آسیب‌پذیر تر خواهیم بود. در واقع ما از لحاظ اعتباری و... با محدودیت روبرو هستیم ولی وقتی معضلات اجتماعی و اقتصادی را بطور ریشه‌ای بررسی می‌کنیم درخواهیم یافت در حوزه آموزش‌و‌پرورش سرمایه‌گذاری درست نکرده‌ایم.
وی تاکید کرد: نگرش به فعالیت‌های آموزش‌وپرورش در مقاطع مختلف تحصیلی باید تغییر کند، این رسالت به عهده نیروی انسانی و معلمانی است که در این نهاد مقدس فعالیت می‌کنند. باید نسبت به نیروی‌های ورودی آموزش‌وپرورش بیش از گذشته دقت شود زیرا در این نهاد جای هیچ نیرو و معلم، کم انگیزه‌ای نیست.
مقدسی گفت: در برنامه‌ریزی بودجه، متأسفانه آموزش‌وپرورش جزو آخرین نهادهاست و با کمبود اعتبارات مواجه است، مسئولان وزارتخانه آموزش‌وپرورش نسبت به جذب اعتبارات باید بیش از گذشته تلاش کنند یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش، ملی کردن اعتبارات استانی است که در برنامه ششم توسعه تغییر مجددی در این خصوص خواهیم داشت هر چند سال گذشته مبلغ 3 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش اعتبار برای این نهاد داشتیم اما به دلیل ملی بودن اعتبارات، در خیلی از استان‌ها همچون استان مرکزی مشکلات برطرف نشد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ کرامت بازنشستگان، یک اولویت مهم است، گفت: طرحی به مجلس ارائه شد و قرار بود بازنشستگان 90 درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند که با مخالفت شورای نگهبان این رقم به 85 درصد رسید و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه این مصوبه اجرایی شود.
مقدسی در پایان بیان کرد: متاسفانه علی رغم زحمات زیاد دانشگاه فرهنگیان، خروجی این مجموعه رضایت بخش نیست و علاوه بر آن خروجی تربیت معلم همچون گذشته برای دانش‌آموزان تحول آفرین و اثر بخش نیست.
captcha