مناظره و گفت‌وگوهای امام رضا(ع)، منشا رشد و تحول علمی شد
کد خبر: 3664767
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

مناظره و گفت‌وگوهای امام رضا(ع)، منشا رشد و تحول علمی شد

گروه معارف: امام جمعه موقت اصفهان گفت: مناظره‌ها و گفت‌و‌گوهای امام رضا(ع) در مواجهه با برخی جریان‌هان فکری در خراسان، باعث رشد و تحول علمی در این منطقه و حتی در میان مذاهب غیر اسلامی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه سیاست عباسیان، ظلم و خیانت نسبت به خاندان پیامبر(ص) بود، اظهار کرد: مأمون عباسی که شخصی سیاس بود، امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان دعوت کرد و امام در واکنش به این دعوت به اهل خانه خود گفتند بر من نوحه کنید که این سفر، پایان حیات من است.
وی افزود: اگر چه آمدن امام (ع) به خراسان تجلی ولایت اهل‌بیت(ع) بود، اما در عین حال ایشان مورد ظلم و ستم نیز واقع شدند.
حجت‌الاسلام رهبر با بیان اینکه مأمون عباسی با مشی سیاسی و ریاکارانه امام رضا(ع) را به قبول ولایت عهدی دعوت می‌کرد، گفت: زمانی که امام رضا(ع) از پذیرش این امر سر باز زد، ایشان را با تهدید مجبور به این کار کردند، اما شرط  امام(ع)، عدم دخالت در امور بود.
وی ادامه داد: ولایت عهدی فرصت خوبی برای تجلی ولایت و علم و دانش امام رضا(ع) بود، ضمن اینکه به پایگاه علمی ایشان در خراسان نیز افزوده شد و مأمون تصمیم گرفت تا امام رضا(ع) را به شهادت برساند.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه گفت‌و‌گوها و مناظره‌های امام رضا(ع) در مواجهه با برخی جریان‌های فکری آن زمان، موجب تحول در تاریخ شیعه شد، گفت: کتاب «عیون اخبار الرضا» از شیخ صدوق(ره) کتاب مفصلی است که این مناظرات و گفت‌و‌گوها را شامل می‌شود و نشان از تحول علمی در خراسان آن زمان و نیز در میان ادیان غیر اسلامی دارد.
وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) در خراسان حدیث سلسله‌الذهب را به نقل از پدرانشان و آنها نیز به نقل از رسول خدا این‌گونه بیان کردند که خداوند می‌فرماید: «کلام لا اله الا الله دژ و حصار من(خدا) است، پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود، از عذاب من امنیت خواهد یافت و این شروطی دارد و من(علی بن موسی الرضا) یکی از آن شروط هستم»؛ به عبارت دیگر، توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند باید توأم با پذیرش امامت و ولایت اهل‌بیت(ع) باشد.

captcha