ارجحیت تجارت بر سیاست برای سعد حریری/ وساطت فرانسه برای تأمین امنیت خانواده حریری
کد خبر: 3664833
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
منصوری آرانی عنوان کرد:

ارجحیت تجارت بر سیاست برای سعد حریری/ وساطت فرانسه برای تأمین امنیت خانواده حریری

گروه سیاسی: تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: خانواده حریری تمایل شدیدی به سرمایه‌گذاری اقتصادی در ریاض و فرانسه دارند که نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی برای آن‌ها نسبت به فعالیت سیاسی ارجحیت دارد و همچنین استعفای دیک شخص در کشور دیگر، موجب تحقیر آن شخص و فراتر از آن موجب تحقیر یک ملت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، لبنان کشوری است که از اقوام و مذاهب گوناگون شکل گرفته است و تجربه بیش از یک دهه جنگ‌ داخلی از 1975 تا 1989 را در تاریخ سیاسی خود دارد که اکثر این جنگ‌ها با دخالت قدرت‌های خارجی در امور داخلی لبنان صورت گرفته است. 
اخیراً سعد حریری با فشار و دخالت عربستان سعودی از ریاض و به صورت شفاهی در یک برنامه تلویزیونی متن استعفای خود را قرائت کرد و علاوه بر آن در یک سری اتهامات واهی، ایران و حزب‌الله را دشمنان لبنان و از عاملان ناامن کننده امنیت خاورمیانه دانست که تداعی کننده دخالت‌های قدرت‌های خارجی برای ناامن کردن دوباره فضای سیاسی و امنیتی لبنان همچون دوران جنگ داخلی است. همچنین سعدحریری تصمیم داشت که به لبنان بازگردد تا متن استعفای خودش را حضوری به ریاست جمهوری تقدیم کند اما دوباره در یک اقدام عجیب سفر به لبنان را به تعویق انداخت تا به فرانسه سفر کند تا از قدرت میانجی‌گری پاریس برای کاهش تنش‌های به وجود آمده میان وی با سران لبنانی و عربستان بهره‌مند شود.

استعفای حریری موجب تحقیر خاندان حریری و ملت لبنان شد

«منصوری آرانی» کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل استعفای حریری و نقش عربستان در آن گفت: در دنیای سیاست و در داخل دولت‌ها، استعفا یک امر عادی تلقی می‌شود و در بسیاری از کشورها رئیس دولت و یا سایر مسئولان رده بالای سیاسی، استعفاء می‌دهند اما این استعفاء در چارچوب قانونی آن کشور در پارلمان و دولت صورت می‌گیرد و سپس رسانه ملی به صورت عمومی آن‌را اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: اینکه سعد حریری به خاندان سعودی وابسته است چیز جدیدی نیست؛ اما اینکه یک شخصی در کشور دیگر استعفای خود را قرائت کند، بیشتر از هر چیزی موجب تحقیر آن شخص و فراتر از آن موجب تحقیر یک ملت می‌شود. این برای مردم لبنان به نظر من آخرین درجه حقارت بوده که نخست وزیرشان در کشور دیگری استعفای خود را اعلام کند.
با توجه به اینکه لبنان امروز از جو آرام سیاسی و امنیتی بهره‌مند است و در آنجا زندگی به صورت عادی جریان دارد در این شرایط استعفای بدین شکل این تصور را در ما ایجاد می‌کند که استعفاء به زور اتفاق افتاده  و کما اینکه نوع بیان و شکل آن بیشتر این باور را به ذهن متبادر می‌کند و اتفاقات این چنینی در سایه یک بازداشت می‌تواند اتفاق بیفتد. 

ارجحیت تجارت نسبت به سیاست برای سعد حریری

 آرانی افزود:  اینکه یک کشوری به خودش اجازه می‌دهد برای سرزمین دیگری که دارای پرچم، قانون اساسی و استقلال است تصمیم‌گیری کند، قابل قبول نبوده و حتی در این قرن موضوع بسیار عجیبی است و بدون شک برای مردم دنیا شک برانگیز بوده و خارج از یک روند عادی به حساب می‌‌آید.
کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد که خانواده حریری گرایش شدیدی به فعالیت‌های اقتصادی دارند و برای آن‌ها نسب به فعالیت‌های سیاسی اولویت داشته و خاطرنشان کرد:  اگر شما سرگذشت خاندان حریری را بررسی کنید مشاهده خواهید کرد که خانواده وی کلاً در ریاض سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تابعیت عربستان را گرفته‌اند هر چند خود رفیق حریری مسئولیت سیاسی داشت، اما تمایل شدیدی هم او و خانواده‌اش به سرمایه‌گذاری اقتصادی در ریاض و فرانسه داشتند که نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی برای آن‌ها نسبت به فعالیت سیاسی ارجحیت دارد و به فاز سیاسی آنچنان علاقه‌مند نیستند. 

حریری در تلاش برای جلب نقش میانجی فرانسه

وی درباه تصمیم حریری برای سفر به پاریس به جای لبنان گفت: سعدحریری علاوه بر تابعیت عربستان دارای تابعیت فرانسه هم است  و در سفرش به فرانسه، به دنبال جلب پشتیبانی پاریس برای خود و خانواده‌اش است و همچنین با توجه به نفوذ فرانسوی‌ها در لبنان، می‌خواهد با گفت‌وگو خود را از این مخمصه نجات دهد.
آرانی در پایان یادآور شد: به نظر من حریری قصد دارد فرانسوی‌ها را وارد میدان کند تا با سعودی‌ها درباره خانواده‌اش که در ریاض گروگان هستند، گفت‌وگو کند تا عربستان راضی شود آن‌ها را به فرانسه منتقل کنند و علاوه بر آن قصد دارد تا بدین وسیله دارایی‌های خودش را هم به فرانسه انتقال دهد و این احساس را دارد که فرانسه در این موضوع می‌تواند او را پشتیبانی کند. تا زمانی‌که نگرانی حریری  از بابت امنیت اموال و خانواده‌اش برطرف نشود، به این زودی‌ها به لبنان باز نخواهد گشت.
captcha