آموزش و پرورش و زمینه‌های همکاری مشترک قرآنی با سایر نهادها
کد خبر: 3664844
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
مسیب‌زاده تبیین کرد:

آموزش و پرورش و زمینه‌های همکاری مشترک قرآنی با سایر نهادها

گروه جامعه: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تبیین زمینه‌های همکاری مشترکی که بین این اداره کل با سایر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد تا منشأ خیر و برکت و خدمت رسانی بیشتر به دانش آموزان شود، پرداخت.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین زمینه‌های همکاری مشترکی که بین این اداره کل با سایر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد تا منشأ خیر و برکت و خدمت رسانی بیشتر به دانش آموزان شود پرداخت و گفت: مخاطب ما در آموزش و پرورش 40 میلیون نفر است که شامل 13 میلیون نفر دانش آموز، یک میلیون فرهنگی و 26 میلیون نفر از اولیای دانش آموزان است؛ بدین جهت اگر محور تحول کشور را نیروی انسانی بدانیم، محور تحول کشور آموزش و پرورش محسوب می‌شود چرا که نیروی انسانی مولد، جامعه را می‌سازد و این نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبلور می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش پویا و فعالی داشته باشیم، می‌توانیم کشور پویا و فعالی نیز داشته باشیم، گفت: این امر را می‌توان به تمام فعالیت‌های کشور اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، قرآنی و ... تسری دهیم؛ در این زمینه می‌توان به یک نمونه اشاره کرد، زمانی که تواشیح از آموزش و پرورش حذف شد شاهد بودیم که این مقوله از کل کشور نیز حذف گردید. گروه‌های محدود موجود کار تخصصی انجام می‌دهند و از عموم افراد جامعه نیستند، اما زمانی که گروه‌های تواشیح در مدارس فعال بودند شاهد رونق بیشتر این موضوع در جامعه بودیم، بنابراین اگر درصدد داشتن جامعه‌ای پویا هستیم باید آموزش و پرورش فعال و پویایی داشته باشیم.

مسیب‌زاده به پیگیری سه اصل محوری در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: فعالیت‌های ما با محوریت مدرسه دنبال می‌شود و درصدد رسوخ در مدرسه هستیم، اگر برنامه‌ای قابلیت اجرا در مدرسه را نداشته باشد تأیید نمی‌کنیم. دومین اصل نیز فراگیری در عین اثربخشی است و ما خود را مسئول 13 میلیون دانش آموز از اقشار و باورهای مختلف جامعه می‌دانیم. ما درصدد نخبه پرروی نیستیم بلکه عموم دانش آموزان را مخاطب قرار داده‌ایم.

ضرورت توسعه مشارکت‌ها

وی توسعه مشارکت‌ها را سومین و مهم‌ترین اصلی دانست که در آموزش و پرورش دنبال می‌شود و تصریح کرد: درب آموزش و پرورش امروز به روی همگان باز است و همکاری خوبی با سایر نهادها دارد. به طور مثال می‌توان به همکاری مستمر با سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد که طی سال‌های گذشته بسیار پررنگ و ثمربخش شده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این وزارتخانه به تنهایی نه می‌خواهد و نه می‌تواند که بار تعلیم و تربیت را بر عهده گیرد، عنوان کرد: این فرایند باید با همکاری سایر حوزه ها و نهادها دنبال شود تا به نتیجه مؤثر برسد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی ادامه داد: سال گذشته برای کارکنان دولت آموزشی با محوریت سوره مبارکه «صف» در نظر گرفته شد که با حضور 510 هزار نفر از کارکنان دولت اجرایی شد و این در حالی بود که 430 هزار نفر از شرکت کنندگان از آموزش و پرورش بودند؛ در چنین شرایطی بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ویژه‌ای را در خصوص فرهنگیان پیش‌بینی و نیاز آنان را تأمین کند، همچنین در زمینه نشریات قرآنی می‌توانیم با وزارت ارشاد وارد همکاری‌های جدی‌تری شویم چرا که این نهاد نیروهای فرهیخته، اندیشمند و تحصیل کرده‌ای را در اختیار دارد که می‌توانند در این زمینه مثمرثمر باشند.  

باور برای هم افزایی ارجح تر از کمک‌های نقدی

وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن فعلی که همه ساله برگزار می‌شود اتفاقی مبارک و ارزشمند است، اما می‌تواند به مراتب مفیدتر و پربازده‌تر باشد، تصریح کرد: نمایشگاه قرآن نباید صرفا به فروشگاه قرآن تبدیل شود، بلکه باید ماحصل فعالیت یک ساله در حوزه قرآن در این مجال معرفی شود. آموزش و پرورش این زمینه را دارد و همه ساله نیز در این راستا ورود پیدا می‌کند، اما ظرفیت این نهاد در برپایی نمایشگاه بیش از این است و می‌تواند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام‌های محکم‌تری را بردارد. البته این همکاری صرفا ناظر به کمک‌های مادی نیست و اصلی اساسی محسوب نمی شود؛ بلکه در این زمینه به همراهی و باور برای هم‌افزایی نیاز داریم.

مسیب‌زاده در ادامه سخنان خود به همکاری و تعامل خوب ایجاد شده با سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و عنوان کرد: طی دو سال گذشته فعالیت مشترک بین این دو نهاد آغاز شده است و مهم‌ترین ثمره آن نیز ادغام مسابقات قرآن در بخش شکوفه‌ها با مسابقات قرآن آموزش و پرورش بوده است. این مسابقات طی سال‌های ۷۱ تا ۷۶ در چهار دوره برگزار و سپس با وقفه ۲۰ ساله روبرو شد، اما امسال در تعامل با سازمان اوقاف و امور خیریه این دوره از مسابقات نیز همزمان با مسابقات بین‌المللی این سازمان برگزار شد.

سازمان اوقاف و امور خیریه

وی ضمن قدردانی از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه به جهت همکاری‌های صورت گرفته، گفت: تفاهم نامه‌ای بین این دو نهاد به امضا رسید و ما به تأیید خود همکاران اوقاف به تمام وظایفمان تا کنون عمل کرده‌ایم، ستاد اوقاف نیز به بهترین نحو عمل کردند اما بدنه اوقاف در برخی استان‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند و از تفاهم نامه ابلاغی تمکین نکردند. در ابلاغیه نماینده مقام معظم رهبری در سازمان اوقاف و امور خیریه به استان‌ها جزئیات هزینه‌هایی که باید صورت گیرد نیز بیان شده است اما به دلیل عدم همکاری در برخی از استان‌ها هنوز دو سال است که جوایز دانش آموزان برتر مسابقات قرآن مهیا نشده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش از دیگر زمینه‌های همکاری شکل گرفته با سازمان اوقاف و امور خیریه را «وقف مشارکتی» خواند و گفت: این طرح امسال رونمایی و زمینه مهیا شد تا دانش آموزان به قدر توان و اراده خود بتوانند واقف باشند.

سازمان تبلیغات اسلامی

مسیب‌زاده به همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی اشاره و عنوان کرد: با این نهاد نیز دو تفاهم نامه به امضا رسیده است که بخشی از آن به 34 هزار هیئت مذهبی مدارس کشور مرتبط می‌شود چرا که 12 هزار مورد آنها مجوز رسمی از این سازمان دارند. در مورد دارالقرآن‌ها نیز در زمینه آموزش قرآن تفاهم نامه‌ای داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم پیگیری دو طرفه موفقیت آمیز نبوده است و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

صرفا یک نهاد متولی اعزام مبلغ به مدارس باشد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش با اشاره به حضور روحانیون در مدارس به عنوان مبلغ، تصریح کرد: دبیرخانه هماهنگی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مسئولیت اعزام مبلغ به مدارس را برعهده دارد. مراکز بسیاری در کشور فعال هستند که مبلغ دینی پرورش می‌دهند و خواستار ورود به مدارس هستند اما ما نمی‌توانیم راه ورود همگان را به مدارس باز کنیم و این روال اعزام مبلغ صرفا باید از سوی این دبیرخانه صورت گیرد و ما خواستار همکاری‌های جدی‌تر در این زمینه هستیم.

مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران

مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران از دیگر مواردی بود که مسیب‌زاده در خصوص همکاری‌های مشترک به آن اشاره کرد و افزود: قراردادی طی دو سال گذشته با این مرکز به امضا رسید و فعالیت‌های خوبی در حال شکل گیری است که ایجاد اثر، قلم قرآنی، قرآن‌هایی به خط بریل، قرآن‌های همراه، تفسیر دانش آموزی و .. از جمله آنها است، اما در زمینه کتابت قرآن می‌توان به صورت جدی و گسترده‌تری وارد همکاری مشترک شد چرا که دانش آموزان در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و فعالیت‌های ارزشمندی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

ورود دانش آموزان به مباحث کتابت قرآن

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش ادامه داد: همایش‌های شیوه نگارش نیز که پیشتر از سوی این مرکز برگزار می‌شد می‌توانست به دانش آموزان کمک به‌سزایی داشته باشد، اما طی سال‌های گذشته کم رنگ شده است. آموزش و پرورش آماده همکاری در این زمینه نیز هست.

شهرداری تهران و یک قول فراموش شده

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری‌هایی که این نهاد می‌تواند با شهرداری تهران داشته باشد نیز اشاره و عنوان کرد: همکاری‌های خوبی بین این دو نهاد وجود داشته است اما از سال گذشته مقرر شده بود که با همکاری شهردای تهران همایش 50 هزار نفره دانش آموزان محجبه با عنوان «دختران زینب» برگزار شود اما به دلیل برگزاری انتخابات این روال متوقف شد. ما آماده همکاری در این زمینه بوده و خواستار بهره‌مندی از ظرفیت‌های این نهاد برای برپایی این همایش و الگوسازی برای سایر شهرها هستیم.

کلام آخر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه درب‌های آموزش و پرورش با نیازسنجی به روی تمام ارگان‌ها باز است، تصریح کرد: این مشارکت باید با تفاهم صورت گیرد. همه ما متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و برای سربلندی آن و ارائه خدمات به مردم می‌کوشیم پس شایسته است در همکاری‌های مشترک زمینه را برای ایجاد فعالیت‌های مشترک که به طور حتم تأثیرگذارتر خواهد بود مهیا کنیم. ظرفیت‌های متعددی در سازمان‌ها و نهادها وجود دارد که می‌تواند به گسترش فرهنگ قرآن، عترت و نماز کمک کند، اما این امر نیاز به شناسایی، برنامه ریزی و همکاری متقابل برای رسیدن به هدف دارد.
 
captcha