6 نقص مدیریتی مهم اربعین امسال
کد خبر: 3664947
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

6 نقص مدیریتی مهم اربعین امسال

گروه جامعه: مسئول دفتر امور کنسولی ایران در کاظمین در جمع بندی تجارب سه سال حضور مدیریتی در ایام اربعین، 6 نقص که بیشتر آنها با اطلاع رسانی درست قابل حل است را به عنوان آسیب های اربعین تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی اصغر جمشیدی، مسئول دفتر امور کنسولی ایران در کاظمین طی یادداشت ارسالی به خبرگزاری ایکنا به «آسیب شناسی ساماندهی زائرین ایرانی پیاده روی اربعین در عراق» پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: با توجه به تجربه سه ساله حضور در متن رسیدگی به مشكلات زائرین ایرانی اربعین، نكات زیر به عنوان نقاط ضعف در ساماندهی این راهپیمایی عظیم كاملا محسوس و هر ساله موجب وارد آمدن خسارت، تلفات، رنج و آسیب های جسمی، روحی و مالی به زائرین می‌شود:

١- مشكل بیمه درمانی زائران: بسیاری از زائران از بیمه بودن خود و از شركت بیمه ای كه آنها را تحت پوشش قرار می دهد، اطلاعی ندارند. لذا در صورت حادثه (تصادف)، فوت یا مجروح شدن و نیاز به دریافت هرگونه خدمات درمانی، تمام هزینه ها را باید خود یا همراهانشان پرداخت كنند. اكثر این زائران هم از قشر ضعیف هستند و توانایی مالی ندارند.

تنها یك شركت بیمه هست كه در عراق و شهرهای مختلف آن نماینده دارد و آن هم فقط بیماران بیمه شده شركت متبوع خود را پوشش می‌دهد. متاسفانه تعداد قابل توجهی از افراد مجروح یا فوت شده بر اثر تصادفات رانندگی یا مرگ طبیعی فاقد بیمه مطلوب در این زمینه هستند و همین مسئله بار مالی سنگینی به زائران وارد می کند.

٢- نبود نظارت پزشكی و معاینه قبل از اعزام بر روی زائران: هرساله افراد بیمار از جمله بیماران قلبی، بانوان باردار، بیماران دارای اختلال حواس و افراد سالخورده فاقد توان كافی حرکتی طی مراسم اربعین وارد عراق می شوند و به دلیل شرایط خاصشان مشكلات بسیار زیادی برای خود، خانواده، همراهان و مراكز كنسولی ایجاد می‌کنند، خود نیز از فیض زیارت محروم می‌مانند. لذا اخذ گواهی سلامت برای كلیه زائرین قبل از ورود به عراق اقدامی است که می تواند میزان مشکلات را کاهش دهد.

اطلاع رسانی درست به زائران و تشریح شرایط ویژه اربعین از جمله شلوغی بسیار زیاد حرم ها، سنگینی پیاده‌روی اربعین و مشکلاتی که این پیاده روی برای بانوان باردار، افراد مسن و زائرانی با بیماری زمینه‌ای می‌تواند ایجاد کند نیز می‌تواند نقش قابل توجهی در مدیریت حضور افراد بیمار در این مراسم داشته باشد. متأسفانه امسال در شهر کاظمین یک بانوی ایرانی دچار سقط جنین شد و گم شدن یک پیرمرد که دچار اختلال حواس بود نیز مشکلات زیادی برای اعضای کاروان و مسئولان کنسولی به وجود آورد.

٣-مشکلات مربوط به ارتباطات تلفنی: ارتباط تلفنی از طریق خطوط تلفن همراه ما بین زائرین، مسئول كاروان و همراهان امری لازم و ضروری است. اما متاسفانه هر ساله شاهد هستیم كه بسیاری از زائرین یا فاقد تلفن همراه هستند و یا به دلیل هزینه سنگین رومینگ خطوط داخلی تلفن همراه، آن را فعال نكرده اند، افرادی نیز که از سیم کارت های عراقی استفاده می کنند از آنجایی که معمولاً شماره خود را حفظ نیستند و باید مدام تلفن خود را شارژ کنند در استفاده از تلفن همراه دچار مشکل هستند. اكثر گمشدگان ایرانی در ایام اربعین در عراق نیز از این دسته هستند که نتوانسته اند با تلفن همراه مسئول کاروان یا همراهان خود را پیدا کنند.

٤- عدم آموزش زائران در خصوص موارد مختلف كه آگاهی از آنها برای زائرین بسیار ضروری است از جمله: چگونگی حفظ و نگهداری گذرنامه‌های خود، آگاهی از مراكز و محل استقرار دفاتر كنسولی كه در صورت بروز هر نوع مشكل به این دفاتر در شهرهای مختلف عراق (كاظمین، كربلا، نجف و بصره) مراجعه كنند، آگاهی از لزوم انتخاب شركت بیمه مناسب توسط زائرین كه درصورت بروز هرگونه حادثه و سوانح، آنها را كاملا تحت پوشش قرار دهد و ... .

٥- ایجاد مراكزی برای نگهداری گمشدگان با هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی در شهرهای مختلف عراق (كاظمین، كربلا، نجف، در مسیر نجف به کربلا، بصره و مرز مهران) كه همه زائرین از آن آگاهی داشته باشند و در صورت نیاز سریعا به این مراكز مراجعه و عزیزان خود را پیدا كنند.

٦- تجهیز مراكز و درمانگاه های هلال احمر مستقر در شهرهای مختلف زیارتی عراق به آمبولانس به تعداد مكفی تا در صورت لزوم بیماران و مجروحین را به مراكز درمانی (مرز ایران) منتقل کنند. در حال حاضر درمانگاه ایران در کاظمین یک دستگاه آمبولانس برای انتقال مجروحان دارد اما در ایام اربعین به دلیل حجم بالای زائران و نیاز به انتقال تعداد زیادی از زائران به مراکز درمانی کاظمین، بغداد و یا بازگرداندن مجروحان به ایران نیاز به تعداد بیشتری آمبولانس وجود دارد.

captcha