استراتژی جدید سعودی‌ها تحریک اسرائیل علیه کشورهای منطقه است
کد خبر: 3664963
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
رهبر حزب وطن ترکیه در گفتگو با ایکنا:

استراتژی جدید سعودی‌ها تحریک اسرائیل علیه کشورهای منطقه است

گروه بین‌الملل: رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به تحولات اخیر در غرب آسیا، تصریح کرد: بی‌ثبات کردن لبنان برای آمریکای شکست خورده بیشتر از آن که یک راه چاره باشد، عجز و درماندگی این کشور را نشان می‌دهد.

تلاش برای بی‌ثبات سازی لبنان ناشی از درماندگی است / در حال تکمیلمنطقه غرب آسیا در حال حاضر صحنه تحولاتی است که بسیاری از کارشناسان را درگیر خود کرده است. این روزها شاهد افزایش همگرایی میان کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات گوناگون از قبیل گروه‌های تروریستی، تجزیه طلبی و دخالت‌های برخی کشورهای فرا‌منطقه‌ای مخل امنیت نظیر ایالات متحده آمریکا هستیم. هر چند که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی سعی در بی‌ثبات‌‌سازی منطقه دارند، اما همکاری کشورهایی نظیر ایران، ترکیه و عراق در موضوع مقابله با همه‌پرسی اقلیم کردستان نشان داد که دیگر تحولات بسیاری مهمی در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفتگویی را با دوغو پرینچک، رهبر حزب وطن ترکیه انجام داده که در آن آخرین تحولات منطقه غرب آسیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دوغو پرینچک با بیان این که استراتژی جدید سعودی‌ها تحریک اسرائیل علیه ایران، ترکیه، عراق و دیگر کشورهای منطقه است، گفت: همانطور که می‌دانید نقشه آمریکا و اسرائیل برای ایجاد اسرائیل دوم در منطقه با شکست مواجه شده و اکنون در موضع ضعف قرار دارند. در حال حاضر آمریکا فقط عربستان سعودی، «پ.ک.ک»، «پ‌.ی.د»، داعش و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در اختیار دارد. آن‌ها فکر می‌کنند که اگر به طور مستقیم نیروهای اسرائیل را وارد جنگ کنند کاری را پیش خواهند برد، اما این دیگر امکان ندارد.

وی تصریح کرد: از نظر آنان برای عربستان سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها یک راه چاره در مقابله با اتحاد ترکیه، ایران، روسیه، عراق و سوریه باقی مانده و آن‌ هم تحریک اسرائیل برای آغاز جنگ در منطقه است.

دوغو پرینچک در مورد همکاری‌های عربستان سعودی و اسرائیل گفت: یک همکاری آشکار میان ریاض و تلاویو وجود دارد. البته این همکاری موضوع جدیدی نیست و به سال‌ها پیش باز می‌گردد. اما اکنون این دو به یکدیگر بیش از گذشته نزدیک‌تر شده‌اند. زیرا شکست آمریکا باعث شد که از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و اکنون به دنبال راهکاری برای تلافی این موضوع هستند.

وی با اشاره به این موضوع که سیاست عربستان سعودی در قبال لبنان حتی فراتر از یک مداخله است، گفت: عربستان، سعد حریری را  کاملا در اختیار دارد. حتی سفر حریری به ریاض نیز مانند استعفای او تحت اراده خودش نبوده است. یعنی در این جا یک اجبار وجود دارد و به عبارتی وی به عربستان سعودی کشانده شده است.

رهبر حزب وطن ترکیه با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل می‌خواستند که یک اسرائیل دوم را در منطقه تشکیل دهند، افزود: توطئه شکل‌گیری اسرائیل دوم در غرب آسیا با یک مقاومت غیر منتظره از سوی کشورهای منطقه روبه‌رو شد. آن‌ها فکر نمی‌کردند که ایران و ترکیه با هم متحد شوند و عراق نیز فرصت بازپس‌گیری کرکوک را پیدا کند. این در واقع یک پیروزی مهم برای برای کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به سفر اعضای حزب وطن ترکیه به ایران در تیرماه سال جاری، گفت: ما طی سفری به ایران، با آقای علی اکبر ولایتی دیدار کرده و با ایشان یک نشست مطبوعاتی را ترتیب دادیم. در این نشست اعلام کردیم که به تشکیل اسرائیل دوم در منطقه اجازه نخواهیم داد. اعتقاد ما بر این بود که در این منطقه آنچه که شکل می‌گرفت اسرائیلی دیگر است نه کردستان.

دوغو پرینچک ادامه داد: شما فکر کنید رژیم اسرائیل که کیلومتر‌ها از ایران و ترکیه دور است، این فرصت را می‌یافت که در همسایگی ما قرار گیرد و این برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه خطرناک بود. همکاری ایران و ترکیه در نهایت موجب شکست نقشه‌های آنان شد و آن چه که آمریکا انتظارش را نداشت اتفاق افتاد.

رهبر حزب وطن ترکیه با بیان این که آمریکا با یک بن‌بست سیاسی در غرب آسیا مواجه شده، گفت: در منطقه‌ای که کشور‌های آن با یکدیگر متحد باشند، آمریکا نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد. بی‌ثبات کردن لبنان برای آمریکای شکست خورده بیشتر از آن که یک راه چاره باشد، عجز و درماندگی این کشور را نشان می‌دهد.

دوغو پرینچک، تصریح کرد: اتحاد ترکیه، ایران، روسیه، عراق و سوریه موجب برقراری صلح و امنیت در غرب آسیا و حتی جهان خواهد شد. رؤسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در آینده‌ای نزدیک یک نشسته سه جانبه را برگزار خواهند کرد که در راستای تحکیم این اتحاد نقش بسزایی دارد.

رهبر حزب وطن ترکیه در پایان این گفتگو نیز تنها راه حل جلوگیری از نا‌امنی و بی‌ثباتی را همگرایی کشورهای منطقه خواند و گفت: این اتحاد اکنون تشکیل شده و اولین ثمره خود را دیده است. همکاری‌های نظامی ترکیه، ایران، عراق، روسیه و سوریه بسیار سازنده خواهد بود، زیرا اینگونه می‌توان پاسخ کوبنده‌ای را به تهدیدات آمریکا داد/.

گفتگو از: مرتضی کریمی

captcha