دیابت و فشار خون ، شایع ترین عوامل بروز نارسایی کلیوی
کد خبر: 3665026
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

دیابت و فشار خون ، شایع ترین عوامل بروز نارسایی کلیوی

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: دیابت و فشارخون شایع ترین عوامل بروز نارسایی کلیه به شمار می رود .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، رامین حقیقی اظهارکرد: دیابت و فشار خون به صورت سیستمیک ، اندام های مختلف بدن به ویژه کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند ، بنابراین با کنترل دیابت و فشار خون می توان از بیماری های کلیوی پیشگیری کرد .
وی با اشاره به ضرورت کنترل دوره ای این بیماری به ویژه در افراد پر خطر،افزود : شناسایی و پیگیری زود هنگام در پیشگیری از عوارض و مشکلات ناخواسته تاثیر به سزایی دارد .
وی با بیان این که بیشتر بیماری های کلیوی قابل پیشگیری است، عنوان کرد : با رعایت اصول صحیح تغذیه ای ،کنترل قند و فشار خون،کاهش مصرف نمک ، محدود کردن غذاهای آماده و فست فودها ، تحرک فیزیکی و ورزش منظم و مصرف کافی مایعات و سبزی ها و میوه های تازه می توان از فشار خون و دیابت و در نهایت بیماری های کلیوی پیشگیری کرد .
حقیقی ادامه داد: با توجه به این که در برخی از موارد کم کاری کلیه هیچ علایم و نشانه ای ندارد، بررسی و کنترل کلیه ها برای پیشگیری از بیماری های کلیوی ضروری به نظر می رسد.
captcha