نگرش قرآن به قدرت خداوند
کد خبر: 3665037
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

نگرش قرآن به قدرت خداوند

گروه معارف: برخی افراد، خاستگاه قدرت را بر دارایی‌های محسوس و غیر محسوس دانسته‌اند. به این معنا که نفوذ معنوی و روحی برخی از افراد یا ثروت و دارایی‌های مادی آنان موجب می‌شود تا دایره اعمال و انجام کارهای آن‌ها گسترده‌تر از دایره محدود دیگر افراد جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، برخی افراد، خاستگاه قدرت را بر دارایی‌های محسوس و غیر محسوس دانسته‌اند. به این معنا که نفوذ معنوی و روحی برخی از افراد یا ثروت و دارایی‌های مادی آنان موجب می‌شود تا دایره اعمال و انجام کارهای آن‌ها گسترده‌تر از دایره محدود دیگر افراد جامعه شود. در این صورت، سخن از قدرت سخت و نرم به میان می‌آید.
قدرت نرم، همان نفوذ معنوی است که شخص را قادر به انجام کارهایی می‌کند که از عهده دیگران بر نمی‌آید و به سادگی منافع خود را با اراده خود تأمین می‌کند. اما قدرت سخت، قدرتی است که از طریق اعمال خشونت و زور و لو قانونی به دست می‌آید و اعمال می‌شود.
خداوند هنگامی كه چیزی را بخواهد قادر به انجام آن است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: باور به این كه خداوند قادر مطلق است و بر هر چیزی تسلط بی چون و چرا دارد، به معنای آن است كه خداوند هنگامی كه چیزی را بخواهد و وعده آن را بدهد، قادر به انجام آن است و بی هیچ تخلفی، آن چیز تحقق خواهد یافت، بنابراین، وعده و وعیدهای خداوند، به معنای تحقق حتمی و قطعی آن است.
وی افزود: از ویژگی‌های قدرت خداوند، متانت و استحکام، انجام هر کاری بی آن که نیازمند به‌کارگیری اسباب و ابزار باشد، قاهر و شکست ناپذیر فوق العادگی و مانند آن است.
وی با استناد به آیه 148 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هر کسی را راهی است به سوی حق که بدان راه یابد یا قبله ای است که به آن روی آورد، پس بشتابید به خیرات که هر کجا باشید همه شما را خداوند به عرصه محشر خواهد آورد و محققا خدا بر همه چیز تواناست.
حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: ترک غرور و تفاخر، افزایش اعتماد و توکل به خداوند و واگذاری بخشی از قدرت خداوند به انسان از جمله آثار اعتقاد به قدرت الهی هستند.
امام جمعه سراب، قدرت را امری ارزشی دانست و یادآور شد: قدرت، چه مادی و چه معنوی، از دیدگاه عقل، امری ارزشی و نیکوست، زیرا توانمندی‌های آدمی را برای انجام کاری افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به آیه 20 سوره بقره افزود: در این آیه می‌خوانیم: خداوند بر هر چیز تواناست.
حجت‌الاسلام اکرمی تاکید کرد: توجه انسان به قدرت مطلق خداوند، موجب می‌شود تا به همه فرمان‌های الهی، بی‌چون و چرا عمل کنیم و به کارهای خیری که فرمان می‌دهد گرایش یافته و حتی در انجام آن بر یکدیگر سبقت بجوییم.
موجودی که دارای کمال بی نهایت است قدرتش نامحدود است
حجت‌الاسلام مسعود مهدوی، امام جمعه ورزقان در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: هر چه صاحب قدرت از نظر وجودی کامل‌تر باشد، قدرت بیشتری دارد، موجودی که دارای کمال بی نهایت است قدرتش نامحدود است و از همین رو قدرت خداوند نامحدود است.
وی افزود: قدرت خداوند بر رساندن نفع و ضرر و باور آدمی به چنین قدرتی، مقتضی آن است که آدمی تسلیم خداوند باشد و هیچ‌گاه بر خلاف آموزه‌های وی عمل نکند.
وی با استناد به آیه 165سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: برخی از مردم نادان غیرخدا را همانند خدا گیرند و چنان که خدا را باید دوست داشت با آنها دوستی ورزند، لیکن آنها که اهل ایمانند کمال محبت و دوستی را فقط به خدا مخصوص دارند. و اگر فرقه مشرکین ستمکار وقتی که عذاب خدا را مشاهده کنند، ببینند که قدرت خاص خدا است و عذاب خدا بسیار سخت است و از شرک خود سخت پشیمان شوند.
حجت‎الاسلام‌ مهدوی ادامه داد: قدرتی که خداوند به انسان می‌دهد سبب تسلط و تصرف انسان در طبیعت می‌شود و چشم و گوش انسانی که اعتقاد به قدرت خداوند دارد چشم و گوش خداوند می‌شود و این قدرت در اثر بندگی و اطاعت و باور به قدرت الهی به‌وجود می‌آید.
امام جمعه شهرستان وززقان یادآور شد: مفهوم قدرت در انسان به این معناست که انسان هر گاه اراده کرد تا کاری را چه مادی و چه معنوی، انجام بدهد، بتواند آن را انجام دهد.
وی با اشاره به آیه 29 سوره تکویر افزود: در این آیه می‌خوانیم: انسان هیچ عملی را نمی‌تواند انجام دهد، مگر اینکه خداوند اذن تکوینی به تحقق آن دهد و مانع صدور فعل او نشود.
حجت‌الاسلام مهدوی از قادر مظلق بودن خداوند گفت و تاکید کرد: باور به این که خداوند قادر مطلق است و بر هر چیزی تسلط بی چون و چرا دارد، به معنای آن است که خداوند هنگامی که چیزی را بخواهد و وعده آن را بدهد، قادر به انجام آن است و بی هیچ تخلفی، آن چیز تحقق خواهد یافت.

captcha