پرهیزگاران از جاده عدل و اعتدال خارج نمی‌شوند/ برتری كار خردمحور و دانش‌بنیان بر عبادت
کد خبر: 3665157
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
آیت‌الله ایمانی:

پرهیزگاران از جاده عدل و اعتدال خارج نمی‌شوند/ برتری كار خردمحور و دانش‌بنیان بر عبادت

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری ویژگی‌های پرهیزگاران تأكید كرد كه اگر پرهیزگاران و با تقوایان بر کسی دشمن شدند به او ظلم نمی‌کنند و از جاده عدل و اعتدال خارج نمی‌شوند.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به ویژگی‌های پرهیزگاران در كلام مولای متقیان حضرت علی(ع) گفت: اگر پرهیزگاران و با تقوایان بر کسی دشمن شدند به او ظلم نمی‌کنند و از جاده عدل و اعتدال خارج نمی‌شوند.

وی افزود: همچنین پرهیزگاران اگر به کسی دل بستند و عشق ورزیدند دین خود را فدای او نمی‌سازند و خط اعتدال را در محبت و دوستی حفظ می‌کنند، نه برای دوستانشان خودشان را به گناه می‌اندازند و نه در مقابل دشمنان دشمنی را از حد عدالت و واقعیت و حقیقت خارج می‌سازند .
آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت كار و تلاش در مقایسه با ارزش‌های الهی و عبادی گفت: سئوالی كه مطرح است این است كه آیا کار و تلاش برتر است یا یک از ارزش‌های الهی و آسمانی مثل جهاد در راه خدا، شب زنده‌داری، عبادت نماز و روزه و سایر عبادات فردی؟ از روایات اهل بیت(ع) این نکته استفاده می‌شود که کار به عنوان تلاش برای رفع گرفتاری‌های زندگی و تأمین معاش خانواده از جهاد در راه خدا، از نماز شب و از عبادات بالاتر و برتر است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این عبادات و این ارزش‌های الهی و آسمانی هنگامی در جامعه می‌توان عملیاتی ساخت که معیشت مردم تأمین شده باشد و افراد از نظر زندگی گرفتار و مشکلی از نظر معاش نداشته باشند والا فردی که زن و بچه‌اش گرسنه است چگونه می‌تواند به جهاد در راه خدا برود؟ و قرآن مجید هم از این‌گونه افراد اتفاقاً یاد کرده و نام برده است و عذر آن‌ها را پذیرفته است.

وی یادآور شد: فردی که به فکر گرسنگی فرزندانش و تأمین معاش عزیزانش هست داروی فرزندان مریض خود را ندارد چگونه می‌تواند در نماز، حال عبادت پیدا کند و بتواند خدا را آنچنان که هست بپرستد و ستایش كند؛ این بود که در روایات فراوانی عبادات را 10 جزو معرفی کرد نه جزو آن کار و این نشان می‌دهد که کار در جامعه اسلامی چه ارزشی دارد.

آیت‌الله ایمانی با طرح این سئوال كه چه نوع کاری در جامعه اسلامی ارزشمند است، افزود: چه نوع عملی در جامعه اسلامی از نماز شب بالاتر است ؟ از جهاد در راه خدا عزیزتر است؟ کدام کار و کدام کارگر به حدی می‌رسد که پیامبر خدا(ص) هنگام بازگشت از جنگ تبوک کف دست کارگر و کشاورز را ببوسد؟ این اتفاقاً در روایات ما اشاره شده و نوع کار را تعیین کرده است چیزی که متأسفانه غربی‌ها به خود نسبت می‌دهند و می‌گویند این از ابتکارات و ابداعات ماست و ما این حرکت را انجام دادیم در حالی که پیامبر خدا(ص) به ابن مسعود در هزار و چهارصد و چند سال قبل این معنا را بیان داشت.

وی یادآور شد: پیامبر خدا(ص) به ابن مسعود می‌فرماید: اگر کاری انجام دادی، مبتنی بر علم و بر عقل ودانش‌بنیان و خردمحور باشد یعنی یک کارگر، کشاورز، صنعتگر و یك انسان فنی باید دانش کار را بیاموزد و داشته باشد و پیرامون دانش کار بیندیشد، اهل فکر و خرد باشد و اگر این باشد در سال‌های گذشته و طولانی به فکر می ‌فتاد چرا باید فلان کشور از یک بذر این همه سود ببرد و کشاورز ما نان بخور نمیرش هم نتواند پیدا كند؟ چرا باید از زمین و آبی که دیگران دارند آنچنان بهره ببرند که ما هم مشابه آن داریم و نمی‌توانیم بهره‌برداری بکنیم ؟ چون خردمحور نبوده‌ایم و کارمان دانش بنیان نبوده است، پدرمان این چنین بود و این چنین عمل کرد، ما هم مثل او عمل می‌کنیم، او با گاو آهن شخم کرد و ما هم با گاو آهن شخم می‌کنیم ، او این چنین درو کرد، ما هم این چنین درو می‌كنیم و این روش بدترین روش است و قرآن از آن ملامت و سرزنش كرده است.

آیت‌الله ایمانی گفت: پیامبر خدا(ص) فرمودند كه هر كاری می‌خواهید انجام دهید باید خردمحور و دانش‌بنیان باشد و این چیزی است كه امروز دنیا به آن افتخار می‌كند در حالی كه این فرمایش 1400 سال پیش پیامبر مكرم اسلام است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: کاری بر نماز شب مقدم و عین عبادت است و همچنین بر جهاد در راه خدا برتری پیدا می‌کند که طبق فرمایش پیامبر خدا(ص) دانش بنیان و خردمحور باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه جوامع ما به فرهنگ کار نگاه دیگری كرده و مسئله کار را به شکل دیگری بحث كند و رسانه‌های ما نیز کار را به معنای واقعی کلمه آن که اسلام می‌خواهد به جامعه معرفی كند.

captcha