12 هزار شغل در استان مرکزی ایجاد می‌شود
کد خبر: 3665270
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
آبایی:

12 هزار شغل در استان مرکزی ایجاد می‌شود

گروه اقتصادی: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تا پایان سال جاری باید ۱۲ هزار شغل فراگیر و روستایی در استان ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، محمد تقی آبایی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی  در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی، که امروز، 29 آذرماه در استانداری برگزار شد گفت: ۳۹۳ هزار بیمه شده تامین اجتماعی و ۷۵ هزار مستمری بگیر در این استان وجود دارد که با احتساب خانوارهای تحت پوشش این افراد، ۶۵ درصد از جمعیت استان مرکزی زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.
محمد تقی آبایی هزاوه افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، نرخ بیکاری استان مرکزی ۹ و هشت دهم درصد اعلام شده اما این استان در سال ۹۵ و بهار سال ۹۶، پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور کسب کرده است.
وی گفت: استان مرکزی بر اساس آمارهای فصلی مرکز آمار در تابستان امسال با نرخ بیکاری هشت و ۲ دهم درصد پس از استان سمنان کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه های کشور بحث بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که استان مرکزی در این راستا نیز کارنامه خوبی دارد و جزو کمترین بیکار فارغ التحیصل در کشور است‌.نرخ بیکاری فارغ التحصیلان۲۰ درصد است در حالیکه این نرخ در استان مرکزی ۱۲ و نیم درصد است.
وی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت فعال استان مرکزی ۴۶۳ هزار نفر و جمعیت بیکار ۴۵ هزار نفر اعلام شده اما در بررسی‌های مرکز آمار در سال ۹۵، تعداد جمعیت بیکار این استان ۳۲ هزار نفر اعلام شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ برنامه برای اشتغال فراگیر و ایجاد ۹۷۱ هزار شغل و اشتغال روستایی و ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در برنامه ششم توسعه را دنبال می‌کند.
آبایی گفت: سهم اعتبار اشتغال فراگیر استان مرکزی از مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد ریال، ۲ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال با عاملیت هشت بانک است.
وی افزود: برای اشتغال روستایی نیز ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که از این میزان ۲ و ۴۴ صدم درصد معادل ۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال سهم استان مرکزی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: در مجموع این استان تا پایان سال جاری باید ۱۲ هزار شغل فراگیر و روستایی ایجاد کند.
آبایی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ شرکت تعاونی در گرایش‌های مختلف در استان مرکزی به ثبت رسیده که این شرکت‌ها زمینه اشتغال ۴۴۷ نفر را فراهم کرده است.
وی گفت: شرکت های تعاونی استان مرکزی در این مدت سه میلیون و ۳۷۵ هزار دلار صادرات داشته اند که در این راستا نسبت به برنامه تعیین شده تا پایان سال جاری که ۹ میلیون دلار است، عقب افتادگی وجود دارد و نیاز است تلاش‌ها در این راستا مضاعف‌تر شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پایان بیان کرد: حوادث ناشی از کار در این استان در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و در این مدت ۲۱۹ حادثه ناشی از کار در استان مرکزی رخ داده است. در راستای کاهش حوادث ناشی از کار ۲ برنامه خود بازرسی و آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته است.
captcha