علما و روحانیون در طول تاریخ منادی اندیشه و تفکر جامع دینی بودند
کد خبر: 3665287
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

علما و روحانیون در طول تاریخ منادی اندیشه و تفکر جامع دینی بودند

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علما و روحانیونی که در طول تاریخ نام آن‌ها می‌درخشد، منادی اندیشه و تفکر جامع دینی بوده‌ و هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، آیت‌الله علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز، 29 آبان ماه در کنگره 50 شهید روحانی استان کردستان، که در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، اظهار کرد: علمای بزرگوار اهل سنت و تشیع در طول تاریخ نقش برجسته‌ای روی احیای کلمه لا الله الاالله و حاکمیت توحید داشته اند.

وی با اشاره به نقش علما در پاسداری از مغزها و اندیشه‌ها افزود: اگر نیروهای مسلح پاسدار مرزها هستند، علما و روحانیت پاسدار و نگهبان اندیشه‌ها و مغزها هستند و بر تارک تاریخ نام بزرگانی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی، سیدشرف‌الدین، کواکبی، اقبال لاهوری، سیدقطب، آیت‌الله بروجردی، شیخ شلتوت و حضرت امام (ره) می درخشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: در طول تاریخ زیادند علمایی که در سخت‌ترین شرایط در زمینه بیداری اسلامی و در زمینه حفظ و نگهداری از گفتمان و اندیشه نبوی پاسداری کردند و برخی جانشان را در این راه در مسیر حاکمیت توحید فدا کردند.

وی با اشاره به‌ اینکه در 200 سال أخیر تاریخ معاصر، جغرافیای جهان اسلام به ویژه منطقه غرب آسیا با مشکلات عدیده‌ی مواجه بوده است بیان کرد: به رغم گذشت 15 قرن از گفتمان نبوی و سنت نبوی و نقش بزرگان در تبیین سنت نبوی، با کمال تأسف جغرافیای جهان اسلام و  منطقه غرب آسیا جولانگاه اندیشه‌ها و گفتمان‌های غیر دینی شده است.

حجت الاسلام سعیدی افزود: اکنون بخشی از جهان اسلام تحت سیطره اندیشه لیبرالیسم که برخواسته از انسان‌گرایی بود، قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بخشی از جغرافیای جهان اسلام تحت نفوذ اندیشه چپ مارکسیستی قرار گرفته بود، بر همین اساس متاسفانه در صحنه سوریه، یمن و عراق و حتی فلسطین شاهد نفوذ اندیشه‌های چپ‌گرایانه بودیم، که این مهم از پدیده‌های ناگوار تاریخ معاصر بود.

وی عنوان کرد: همچنین در بخشی دیگر از تاریخ ما شاهد اندیشه ناسیونالیستی بودیم، که از پدیده‌هایی است که اندیشه دینی را تحت شعاع قرار داده است.

 نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بخشی دیگر از تاریخ گرفتار اندیشه سکولاریسم بود، به معنی جدای دین از سیاست، همان چیزی که حدود ۱۰ قرن کلیسا گرفتار تحجر بود، بطوریکه گفته شد دین توانایی و ظرفیت اداره کردن جامعه را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند منان طرحی را برای تکامل بشر در تدوین ذات الهی خود دارد، عنوان کرد: طرح کلانی برای اداره بشر  با دو جهت افقی و عمودی پیش بینی شده بود؛ با این شرح که جهت افقی آن تاریخ بشر و جهت عمودی نیز همه لایه‌های زندگی بشر را بپوشاند.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: علما و روحانیونی که در طول تاریخ نام آن‌ها می‌درخشد، منادی اندیشه دینی، بیداری دینی و تفکر جامع دینی بوده‌اند که بالاخره در ایران با محوریت یک روحانی و یک عالم وارسته یعنی حضرت آیت الله امام خمینی (ره) زمینه‌ حاکمیت اسلام فراهم شد.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی توانست قواعد و مسایلی را به وجود آورد که نقطه عطفی در تاریخ بعد از اسلام باشد؛ به طوریکه مسایلی مانند بازگشت به اسلام راستین و ناب در برابر اسلام‌های ساختگی، احیایی هویت دینی، بومی سازی مقاومت و... از تفکرات و نگاه حضرت امام  (ره) بود که توانست بر کالبد این اندیشه وارداتی بدمد و زمینه اعتلای اندیشه دینی را فراهم سازد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان به تکالیف مشترک علمای اهل سنت و تشیع اشاره کرد و یادآور شد: حفظ کیان اسلام و قرآن، دفاع از کیان و هویت مسلمین، توجه به متقضیات زمان، شناخت دشمن و ترفند‌های آن‌ها، توجه به مشکلات و چالش‌های جهان اسلام، توجه به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران از جمله این تکالیف است.

captcha