ظرفیت‌های بسیج به خوبی شناخته نشد/ غفلت پس از عملیات فلج اطفال تا به امروز
کد خبر: 3665290
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
اصلانی تصریح کرد:

ظرفیت‌های بسیج به خوبی شناخته نشد/ غفلت پس از عملیات فلج اطفال تا به امروز

گروه جامعه: رئیس بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به ریشه‌کن شدن فلج اطفال با استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی، گفت: بعد از فلج اطفال ما شاهد فعالیتی به این گستردگی نبودیم در صورتی که این ظرفیت در بسیج وجود دارد.

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین کارکردهای بسیج و زمینههایی که امروز از اولویت بیشتری برای ورود بسیج به آن احساس میشود، پرداخت و گفت: بسیج جریانی پویا، فعال و با نشاط برای رفع نیازهای دائمی انقلاب اسلامی ایران است و هر روز میتواند در قالبهای مختلف بروز و نمود یابد.

وی بسیج را مساوی با نیاز سازمان یافته به مردم در سازندگی و تعالی مادی و معنوی کشور دانست و اظهار کرد: امروز بیش از گذشته نیاز به حضور مردم برای گرهگشایی و رفع بن بستها وجود دارد. بسیج امروزه با توجه به نیاز موجود در عرصههای خدمت رسانی و خدمات اجتماعی به صورت گسترده تری وارد شده است. همچنین زمینه برای حضور بیشتر جوانان در عرصههای سازندگی به واسطه شکل گیری بسیج مهیا شده است.

اصلانی با بیان اینکه اعتماد بیشتر به مردم و سپردن مشکلات به آنها همیشه معجزه به همراه داشته است، تصریح کرد: وقتی مردم در دوران دفاع مقدس در قالب بسیج به جبههها ورود پیدا کردند، سرنوشت جنگ تغییر پیدا کرد و این دفاع مقدس به پیروزی رسید. امروز نیز اگر فرصتهای بیشتری برای بسیج فراهم شود، میتوان شاهد شکل گیری حماسههای بی‌نظیری بود.

وی با اشاره به ریشه کن شدن فلج اطفال با استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی، گفت: زمانی که دولت اراده کرد تا فلج اطفال را ریشه کن کند یک برنامه گسترده را در نظر گرفت و نقطه به نقطه کشو را با استفاده از ظرفیتهای مردمی بسیج با کمترین هزینه تحت پوشش قرار داد. اگر در سایر حوزهها نیز دولتها این اراده را داشته باشند، بسیج میتواند پای کار بیاید؛ اما بعد از فلج اطفال ما شاهد فعالیتی به این گستردگی نبودیم در صورتی که این ظرفیت در بسیج وجود دارد.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: امروز نیز اگر فرصتهای لازم در اختیار بسیج قرار گیرد میتوان شاهد شکل گیری حرکتهای عظیم دیگری بود که به تعالی کشور کمک میکند که به عنوان مثال میتوان به حوزههای کشاورزی، صنعت و خدمات اجتماعی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه بسیج نیز دست بر روی دست نگذاشته و به صورت فراگیر در عرصههای اشتغال زایی، کشاورزی و بخشهای تولیدی و صنعتی ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: با این وجود اگر دولتها اراده کنند که از ظرفیت بسیج استفاده بیشتری ببرند، حماسه آفریده میشود.

اصلانی با تأکید بر اینکه بسیج یک سازماندهی مردمی برای ارائه خدمت به خود مردم است، اظهار کرد: در حال حاضر با اعزام گروههای جهادی به نقاط مختلف کشور شاهد ارائه خدمات بینظیری هستیم. همچنین بسیج به عرصه فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده است و سعی دارد به فرهنگسازی و مقابله با جریان منحط غربی در این عرصه بپردازد.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد این نهاد اشاره و عنوان کرد: 10 میلیون بانوی ایرانی عضو بسیج هستند و براساس علاقه و خواست خودشان در این تشکیلات مردمی حضور دارند و به فعالیت در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و خدماتی، اجتماعی میپردازند.

وی از جمله حوزههایی که بسیج بانوان بدان ورود پیدا کرده است را سلامت، بهداشت، خدمات فرهنگی، توانمندسازی برای اشتغال خانگی و تولید، ایجاد تعاونی و صندوقهای قرضالحسنه در سطح مساجد عنوان کرد و افزود: تشکیل، تقویت و تعالی بنیان خانواده یکی از اهداف بسیج جامعه زنان است، بدین منظور هزاران کارگاه آموزشی مهارت افزایی و مشاوره در 18 هزار پایگاه مقاومت برپا شده است. کارگاههای مهارت افزایی برای دختران جوان به منظور شکل دهی به یک زندگی موفق نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

اصلانی از دیگر حوزههایی که توسط این سازمان پیگیری میشود را افزایش دانش رسانهای مادران در خانواده برشمرد و اعلام کرد: فضای مجازی یک فرصت است که باید از آن به خوبی بهرهبرداری کرد؛ بنابراین افزایش دانش رسانهای خانواده را با اولویت در برنامههای خود لحاظ کردهایم. اشتغال آفرینی و توجه به اشتغال خانگی نیز از دیگر مواردی است که به طور جدی بدان میپردازیم.

اصلانی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تعداد بالای نیروهای بسیجی خانم در کشور شاهد ارتقای وضعیت حجاب در جامعه نیستیم، گفت: میزان هجمه دشمن چنان شدید است که اگر در سایر کشورها صورت میگرفت شاهد هیچ صحنه عفیفانهای در جامعه نبودیم اما در ایران با وجود چنین هجمهای دختران عفیف فراوانی در جامعه به فعالیت میپردازند.

وی بهبود وضعیت عفاف و حجاب را نیازمند تقویت بنیانهای اعتقادی جامعه دانست و گفت: مسئولان فرهنگی هماهنگی خوبی با جریان فرهنگ عفیفانه ندارند و ما شاهد به نمایش درآمدن فیلمها، سریالها و تئاترهایی هستیم که بر خلاف محور حجاب و حیا عمل میکنند. زنان بسیجی با حفظ حریم خود و خانواده اثرگذاری جدی بر جامعه داشتهاند و وسیع تر شدن دامنه این تأثیرگذاری نیازمند همکاری سایر نهادها و هم قدم شدن در این مسیر است. هر روز دختران جوان جدید ی عضو بسیج میشوند و این امر به اثرگذار بودن بسیج اشاره دارد.

captcha