مسابقات ملی قرآن «سروش وحی» در مشهد آغاز به کار کرد
کد خبر: 3665311
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

مسابقات ملی قرآن «سروش وحی» در مشهد آغاز به کار کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات ملی قرآن سروش وحی با رویکرد حفظ سوره مبارکه بقره در مشهد برگزار شد و این مسابقات رسماً آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اولین دوره مسابقات ملی سروش وحی شب گذشته، 29 آبان‌ماه، در مشهد آغاز به کار کرد و در مراسم افتتاحیه از فعالان، قاریان و حافظانی که در برگزاری این مسابقه قرآنی اهتمام داشتند، تجلیل به عمل آمد.
در مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات ملی قرآن سروش وحی که به صورت تخصصی و با رویکرد حفظ سوره بقره برگزار می‌شود، محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن آیاتی از سوره اسراء را تلاوت کرد.
در ادامه سروش عظیمی، مدیرعامل مؤسسه سروش جاودانه وحی و مجری برگزاری مسابقات ملی سروش وحی در توضیح روند برگزاری این مسابقات گفت: ثبت‌نام این مسابقات از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و مرحله مقدماتی آن مهرماه سال جاری با برگزاری آزمون کتبی حفظ و مفاهیم سوره بقره به سرانجام رسیده است.
وی ادامه داد: شرط ورود به این مسابقات حفظ سوره بقره به همراه مفاهیم آن بوده است و متسابقان در مرحله مقدماتی با پاسخ به 50 سؤال و کسب نمره قبولی جواز شرکت در مرحله نیمه‌نهایی را که به صورت شفاهی برگزار می‌شود را به دست آورده اند.
عظیمی با اشاره به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مسابقات ملی سروش وحی عنوان کرد: در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی نیز متسابقانی که سوره بقره را حفظ هستند در سه رشته تحقیق، تحدیر و تدویر، از 30 آبان‌ماه به مدت سه روز در محل تالار شهر مشهد به رقابت خواهند پرداخت.
وی اهداف برگزاری مسابقات ملی سروش وحی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه تربیت حافظان قرآن، حفظ سوره بقره و ترویج مسابقات حفظ با رویکرد توجه به مفاهیم آیات، آگاهی بخشی علوم و فنون قرآنی، رفع موانع پیشرفت قاریان، تبلیغ خواص قرائت قرآن و گسترش عمومی آن در سطح جامعه از جمله اهدافی به شمار می رود که برای برگزاری این مسابقه قرآنی در نظر گرفته شده است.
اولین دوره مسابقات ملی سروش وحی در مشهد آغاز به کار کرد
در ادامه مراسم افتتاحیه مسابقات ملی قرآن سروش وحی، گروه تواشیح و همخوانی انوار رضوی، صلوات خاصه حضرت رضا(ع) و قطعه‌ای در مدح پیامبر اکرم(ص) را اجرا کردند.
حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخشی از مراسم افتتاحیه مسابقات سروش وحی به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: در روایات آمده است که اگر انسان 100 آیه از قرآن را بخواند با فضیلت اهل زمین و اگر 200 آیه از قرآن را قرائت کند در فضیلت اهل زمین و آسمان شریک خواهد بود، از همین رو ما به عنوان جامعه قرآنی باید با قرآن، قلوب خود را بیدار کنیم، باید تلاش کنیم تا موانع استفاده از سفره رحمت قرآن برطرف شود تا هدایت شده و لیاقت لطف و رحمت خداوند را پیدا کنیم.
وی گفت: امیر مؤمنان در خطبه‌ای از نهج‌البلاغه، قرآن را چراغی توصیف می‌کنند که انوار آن هرگز تاریک نمی‌شود و افروختگی این چراغ هیچگاه کاهش نمی‌یابد و اقیانوسی است که کسی به عمق آن نمی‌رسد، ولی ما وظیفه داریم از این اقیانوس استفاده کنیم و قلوب خود را به صفات متعدد الهی که در قرآن آمده است، نزدیک کنیم.
حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به اینکه قرآن، عامل امنیت جامعه و تنها چشمه جوشان برای استفاده جویندگان دانش است و این کتاب برای آنانی است که در پی علم هستند، اضافه کرد: در دو جا حالت شیدایی برای امیر مؤمنان دیده شده است، یکی آنجا که از پیامبر خاتم(ص) سخن می‌گویند و دیگری آنجا که از قرآن سخن به میان می‌آورند.
وی با بیان اینکه نیروهای قرآنی جامعه از مهم‌ترین گروه‌های پایه‌گذار انقلاب اسلامی هستند، گفت: قرآن از اسلام سیاست و اسلام هویت، سخن به میان می‎آورد، جامعه ما باید هویت گمشده خود را در قرآن پیدا کند، اگر این هویت پیدا شد، تمدن اسلامی محقق می‎شود و هدف ما باید تحقق تمدن شکوهمند اسلامی بر پایه قرآن باشد.
در بخش دیگری از این مراسم از قاریان و حافظان قرآن و اساتیدی که در برگزاری این مسابقه یاری‌رسان بودند، تجلیل به عمل آمد و پس از آن ابوالفضل چمنی، قاری مشهدی قرآن به اجرای قطعاتی در مدح اهل‌بیت(ع) پرداخت.
سروش عظیمی در حاشیه مراسم افتتاحیه و در پاسخ به سؤال ایکنا گفت: مسابقات ملی سروش وحی در مرحله مقدماتی با حضور 1000 نفر از 28 استان کشور برگزار شد و 300 نفر از این تعداد جواز شرکت در مرحله نیمه‌نهایی را کسب کردند و طی سه روز در مشهد به رقابت می‌پردازند، همچنین 12 نفر در هریک از رشته‌های تحقیق، تحدیر و تدویر به مرحله نهایی این مسابقات که پنجشنبه، دوم آبان ماه در مشهد برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.
وی با بیان اینکه مسابقات در دو رده زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود، ادامه داد: آقایان خاکی، پناهی، کاشفی، رجایی، شفیعی مؤمن، مشهدی، مشمول و لعل اول که همه از قاریان و اساتید کشوری و بین‌المللی هستند، قضاوت این مسابقات را برعهده دارند.
captcha