ضرورت پشتیبانی از کارآفرینی خیران/ کارآفرینی اجتماعی؛ یک ضرورت
کد خبر: 3665436
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
فیروزآبادی:

ضرورت پشتیبانی از کارآفرینی خیران/ کارآفرینی اجتماعی؛ یک ضرورت

گروه جامعه: قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پشتیبانی از کارآفرینی اجتماعی که مبتنی بر نیت‌های خیرخواهانه و مصلحت عمومی جامعه است را سبب ایجاد موفقیت‌های بزرگتر در حوزه های سیاسی و اجتماعی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همایش «کارآفرینان خیر؛ خیرین کارآفرین» با هدف بررسی نسبت نیکوکاری و کارآفرینی امروز ۳۰ آبان ماه، با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، قدیمی، رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموعه فرهنگی تلاش در حال برگزاری است.

طیب نیا، رئیس بنیاد آلا در ابتدای مراسم بر ضرورت تعیین اولویت در حوزه خیر کشور تاکید کرد و گفت: هنوز به مدل مشخصی در این زمینه نرسیده‌ایم اما اکثریت کارشناسان این اولویت را مربوط به کارآفرینی می دانند چرا که می تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را رفع کنند.

وی از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این مراسم خبر داد و گفت: ۱۷ مجموعه کارآفرینی اجتماعی که طرح‌های اجرایی شده‌ای دارند و ایده‌های برتر در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان و خیران قرار گرفته است.

قدرت ساختارهای اجتماعی در قرن ۲۱ رو به افزایش است

در ادامه این مراسم سید ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: امروز در دنیا شاهد روند اجتماعی شدن حوزه های سیاسی و اقتصادی هستیم؛ قدرت ساختارهای اجتماعی در قرن ۲۱ رو به افزایش است و در حوزه اقتصاد نیز شاهد اجتماعی تر شدن مسائل هستیم.

وی با بیان اینکه امروز تولید انبوه در حال تبدیل و تکمیل شدن به بنگاه ها و کسب و کار اجتماعی و رسانه های جمعی در حال تبدیل به رسانه اجتماعی است، گفت: نظام های سیاسی نیز از قانون گذاری به نظام های مکمل  مقررات گذاری رو به پیشرفت است.

سرمایه‌های اجتماعی و فکری از اهمیت بیشتری نسبت به سرمایه‌های مادی برخوردار هستند

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه امروز سرمایه‌های اجتماعی و فکری از اهمیت بیشتری نسبت به سرمایه‌های مادی برخوردار هستند، عنوان کرد: ناچار به نوسازی صنعتی هستیم اما این امر باعث می‌شود بسیاری از افراد شغل خود را از دست بدهند بنابراین این پدیده باید با مراقبت و جدیت دنبال شود.

فیروزآبادی پشتیبانی از کارآفرینی اجتماعی که مبتنی بر نیت‌های خیرخواهانه و مصلحت عمومی جامعه است را سبب ایجاد موفقیت‌های بزرگتر در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: کارآفرینی اجتماعی یک ضرورت تاریخی است که پایداری دارد؛ با توجه به تحولات پیش‌رو و بحث پیر شدن اجتماعی و تحولات تکنولوژی پرداختن به کارآفرینی اجتماعی باید به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار گیرد.

قدیمی، رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود به بیان جنبه هایی که کارافرینی می تواند به کمک خدمات اجتماعی بیاید پرداخت و عنوان کرد: در مورد کودکان کار و خیابان، بحث ما توانمند سازی خانواده کودکان کار است.
وی متدکیان را دو دسته برشمرد و گفت: برخی نیازمند و برخی دیگر متکدی حرفه ای و بی نیاز هستند. کار آفرینی باید ویژه نیازمندان واقعی صورت گیرد‌.

گروه نیازمندان را باید توانمند کنیم

وی ادامه داد: در زمینه معتادین متهاجر، ویژه افراد بهبود یافته کار آفرینی خواهیم داشت. آمار زیادی در تهران‌ در مورد افراد بی خانمان داریم‌ که در حال افزایش است. همچنین گروه نیازمندان را نیز باید توانمند کنیم.

قدیمی گفت: بنگاه‌های اقتصادی از ما پرسش هایی دارند که باید پاسخ‌های مناسب بدهیم ‌تا مشارکتشان افزایش یابد‌. در حل مسئله اجتماعی، از مشارکت خیرین کارآفرین استفاده کنیم. کارآفرین خیر و خیرین کارآفرینی داریم که با ارائه مصادیق می توانیم با مشارکت این دو گروه آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.

مرکز بهاران ۱۰ درصد بهبود یافته را به ۴۰ درصد می‌رساند‌

وی با بیان اینکه در مجموعه بهاران از مشارکت خیرین کار آفرین و کارآفرینان خیر برای دریافت خدمات تغذیه ای، درمانی، حرفه آموزی و اشتغال آفرینی و در نهایت بازگشت به خانواده و جامعه استفاه می‌کنیم، تصریح کرد: ۹۰ درصد افرادی که در کمپ ترک می‌کنند دوباره به اعتیاد باز می گردند اما مرکز بهاران این ۱۰ درصد بهبود یافته را به ۴۰ درصد می رساند‌. از خیرین دعوت می‌کنیم‌ تا در مرکز بهاران با مشارکت خود، به معتادین بهبود یافته کمک کنند.

راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری و شکوفایی اجتماعی

قدیمی با اشاره به اینکه ۱۶مرکز پرتو با ظرفیت ۳ هزار نفر به مراقبت از کودکان کار می پردازد گفت: قرار است در آینده نزدیک اولین مرکز نوآوری و شکوفایی اجتماعی که بحث های نوین اجتماعی را بررسی می‌کند و پاتوق نخبگان کارآفرینان اجتماعی خواهد بود، تاسیس شود.

یادآوری می‌شود، همایش «کارآفرینان خیر؛ خیرین کارآفرین» با هدف بررسی نسبت نیکوکاری و کارآفرینی با سخنرانی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در نوبت بعدازظهر ادامه دارد. همچنین فعالیت‌های 17 مجموعه کارآفرینی اجتماعی که طرح‌های اجرایی شده‌ای داشتند و ایده‌های برتر در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان و خیران قرار گرفته است.

captcha