پذیرش مهاجران لهستانی در ایران، نمود عینی حدیث علوی
کد خبر: 3665504
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
در همایش دانشگاه تهران عنوان شد؛

پذیرش مهاجران لهستانی در ایران، نمود عینی حدیث علوی

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش بین‌المللی «در جستجوی خانه دوم» گفت: حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) در جریان ورود مهاجران لهستانی به ایران نمود پیدا کرد و ایرانیان به خوبی از لهستانی‌ها استقبال کردند.

پذیرش مهاجران لهستانی، نمود عینی حدیث علویبه گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ همایش بین‌المللی «در جستجوی خانه دوم» از صبح امروز(30 آبان‌ماه) به مناسبت هفتاد و‌پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در جریان جنگ جهانی دوم، به همت مؤسسه فرهنگی «نگارستان اندیشه» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شده است و تا عصر امروز ادامه دارد.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران طی سخنانی در این همایش گفت: امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید: «خیر البلاد ما حملک: بهترین شهرها شهری است که وجود تو را تحمل کند»، این حدیث به وضوح در روند ورود مهاجران لهستانی به ایران در جریان جنگ جهانی دوم نمود داشت.

وی افزود: مردم لهستان پس از ورود به ایران احساس کردند می‌توانند یافته‌ها، باورها و اعتقاد خود را داشته باشند و ایران این زمینه را برای تقریب دو فرهنگ فراهم کرد.

بروجردی در ادامه توسعه مناسبات فرهنگی ایران و لهستان را از بهترین فرصت‌ها برای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی دانست و تصریح کرد: گفت‌و‌گو و تعاملات فرهنگی، راهگشای عرصه اقتصاد و سیاست است.

وی همچنین بیان کرد: خوشحالیم که با تعاملات فرهنگی بین دو کشور، می‌توانیم گفت‌و‌گو و مباحثه کرده و گره‌های ذهنی یکدیگر را مرتفع کنیم.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در همایش امروز دانشگاه تهران اظهار کرد: مهاجران لهستانی در سال 1321 در حالی وارد ایران شدند که مردم کشورمان گرسنه بودند، راه‌آهن ایران تازه پایان یافته و بانک به تازگی تأسیس شده بود، جاده و بیمارستان 500 تختخوابی نیز در تهران احداث شده بود.

وی افزود: در چنین شرایطی و با وجود وضعیت بد اقتصادی، قحطی و گرسنگی و نبود امکانات، جمعیت 14 میلیونی مردم ایران، 150 هزار مهاجر لهستانی را با آغوش باز پذیرفت و از آنان استقبال کرد و حتی نخستین بیماران بیمارستان پانصد تختخوابی، لهستانی‌ها بودند.

آمادگی برای راه‌اندازی رایزنی فرهنگی در لهستان

ابراهیمی ترکمان در پایان خطاب به معاون نخست‌وزیر لهستان که در جلسه حاضر بود، گفت: در سال 1968 موافقنامه‌ای فرهنگی بین ایران و لهستان امضا شد و بنا بر این موافقنامه قرار بود دفاتر فرهنگی در دو کشور تأسیس شود؛ اما این اتفاق تاکنون عملی نشده است و من اکنون آمادگی سازمان فرهنگ برای ایجاد دفاتر فرهنگی و رایزنی فرهنگی ایران در لهستان را اعلام می‌کنم.

بنا بر این گزارش، حامد کاظم‌زاده، نماینده مؤسسه فرهنگی نگارستان اندیشه و پژوهشگر ارشد دانشگاه ورشو به عنوان دیگر سخنران همایش«در جستجوی خانه دوم»، گزارشی از تلاش‌های چند سال گذشته مؤسسه و برنامه‌ریزی‌های یک سال اخیر آن ارائه و نهادهای فرهنگی و دانشگاهی را به همکاری با مؤسسه نگارستان اندیشه دعوت کرد.

وی اظهار کرد: دبیرخانه این همایش بیش از 70 چکیده مقاله را دریافت کرد و پس از داوری، حدود 50 چکیده مقاله پذیرفته و در نهایت 12 عنوان این مقالات برای همایش امروز برگزیده شد.

کاظم‌زاده در ادامه افزود: این 12 سخنرانی در دو پانل علمی در بعدازظهر امروز ارائه خواهند شد. همچنین دو فیلم مستند «مادام» و «مرثیه گمشده» که هر دو درباره مهاجران لهستانی در ایران است، با حضور عوامل و کارگردانان در دانشکده ادییات دانشگاه تهران اکران خواهد شد. مجموعه مقالات نیز تا پایان سال 2018 به چاپ خواهد رسید.

نمایش مهمان‌دوستی ایران اسلامی به جهانیان

وی سخنرانی خود را با بخشی از نوشته ژنرال «ولادیسلاو آندرس»، فرمانده ارتش آزاد لهستان در جنگ جهانی دوم که دختر وی «آنا ماریا آندرس» به عنوان معاون نخست‌وزیر لهستان در همایش حضور داشت، پایان برد و گفت: این فرمانده لهستانی در مقاله‌ای که در هلند در سال 1942 منتشر شد، اعلام کرد: «فهرست کشورهایی که به لهستانی‌های آواره کمک می‌کنند، زیاد است؛ اما آنچه که ایران انجام می‌دهد، سرآمد کار دیگران و بازتابی از آداب و رسوم باستانی ایران بوده و صفت بزرگ مهمان‌دوستی این کشور اسلامی را به جهانیان نشان می‌دهد».

گفتنی است، در جریان ورود مهاجران لهستانی به ایران در فروردین‌ماه 1321 بیش از یکصد هزار نفر لهستانی که اغلب آنها زنان و کودکان بی‌پناه بودند، از طریق مرز روسیه (بندر انزلی) وارد ایران شدند. به سبب شرایط سختی که این گروه بزرگ در ماه‌های منتهی به مهاجرت به ایران سپری کرده بودند، این مهاجرت اتفاقی خوب و وضعیتی نو برای آنها بود به نحوی که بسیاری از این افراد در خاطرات و گفتگوهایی که بعدها انجام دادند از آن به عنوان «ورود به بهشت» یاد کرده‌اند.

این اتفاق مهم و تاریخی در شرایطی رخ داد که مردم ایران از فقر و گرسنگی رنج می‌بردند؛ اما با مهربانی پذیرای آوارگان لهستانی شدند و با اهدای لباس و غذا تلاش کردند تا از آنها حمایت کنند.

کنفرانس «در جستجوی خانه دوم» با همکاری سفارت لهستان در تهران، دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و همراهی استادان، پژوهشگران و چهره‌های فرهنگی دو کشور در دانشگاه تهران برگزار شده است/.

captcha