لزوم توجه به درهم‌تنیدگی تعهد و تخصص در انتخاب کارگزاران حکومتی
کد خبر: 3665505
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
قاسم جعفری تأکید کرد:

لزوم توجه به درهم‌تنیدگی تعهد و تخصص در انتخاب کارگزاران حکومتی

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس با اشاره به اهمیت تعهد و تخصص در انتخاب کارگزاران حکومتی در نگاه دینی گفت: مسئله مهمتر این است که این دو معیار از هم جدا نبوده و در هم تنیده است و بر همین اساس در مسئله کادرسازی برای آینده نظام باید این دو معیار در کنار هم دیده شود.

«قاسم جعفری» کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ضرورت توجه به ملاک‌ها و معیارهای دینی و قرآنی در انتخاب کارگزاران حکومتی به ویژه در حوزه تربیت نیروی سیاسی اخلاق‌مدار برای اداره امور کشور در آینده گفت: در نظام مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها و مناصب مدیریتی نیازمند برخورداری از یک سری ویژگی‌ها و شرایط است. در قرآن داریم که «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»؛ لذا تلاش افراد برای اینکه جلودار و امام جامعه باشند مقدس است اما این نیازمند لوازم و مقدماتی است که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: علمای اخلاق می‌گویند کسی که «مربا» نشده چگونه می‌تواند «مربی» شود. امام علی(ع) در نامه معروف به مالک اشتر به اصل و نسب، تقوا، علم، صاحب مروت بودن و از بیوت صالحه بودن و ... افراد به عنوان شرایط و الزامات انتصاب کارگزاران حکومتی اشاره می‌کند.

جعفری عنوان کرد: قرآن در داستان «طالوت و جالوت» یکی از ملاک‌های مهم انتخاب افراد برای یک مسئولیت را بیان می‌کند. عده‌ای به حضرت داوود اعتراض می‌کنند که چرا طالوت را به عنوان فرمانده نبرد با جالوت انتخاب کرده است. خداوند هم در پاسخ می‌فرماید: «قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»؛ خداوند توانمندی علمی و جسمی طالوت را به عنوان ویژگی شاخص وی برای برعهده گرفتن این مسئولیت اشاره می‌کند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: البته علم در اینجا به معنای عام کلمه است که تقوا هم در آن نهفته است و آن چیزی است که در زمان قدیم «حکمت» نام داشت و منظور تخصص به معنای امروزی نیست بلکه مدیریت و تعامل با مردم، نیروهای زیر دست و حتی دشمن و حکومت‌داری و ... را هم در بر می‌گرفت.     

جعفری ابراز کرد: متأسفانه یکی از آسیب‌های بزرگ در نظام‌های مبتنی بر دموکراسی، دسیسه‌های انتخاباتی است. در رقابت‌های انتخاباتی به راحتی می‌توان فرشته را دیو و دیو را فرشته نشان داد و این باعث می‌شود افرادی امکان بیابند بدون توانمندی خاصی افکار عمومی را از طریق ابزار رسانه و تبلیغات به سمت خود جذب کنند، اما در نگاه اسلامی مسئله به شکل دیگری است. امام خمینی (ره) در کتاب جهاد اکبر می‌فرمایند «تا جامعه به شما روی نیاورده سعی کنید خود را بسازید». دولتمردان برای انتخاب همکاران‌شان باید دقت کنند یعنی افرادی انتخاب شوند که شخص مسئول از انتخاب خودش احساس آرامش داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: قرآن می‌فرماید «عده‌ای افساد می‌کنند ولی فکر می‌کنند در حال اصلاح هستند»؛ فردی که در حوزه کاری‌ خودش ناآگاه است و تخصص ندارد بدون اینکه خود بخواهد فساد می‌کند یا زمینه فساد را فراهم می‌کند یا متوجه فساد زیردستانش نمی‌شود و به همین جهت است که در نگاه دینی، تخصص و تعهد به عنوان دو ملاک و معیار اصلی انتخاب مسئولان و کارگزاران، از هم جدا نبوده و در هم تنیده است و بر همین اساس در مسئله کادرسازی برای آینده نظام باید این دو معیار در کنار هم دیده شود، همانطور که شهید چمران در سخن زیبایی بیان فرمود که فرد باتقوا مسئولیتی که در آن تخصص ندارد را نمی‌پذیرد.  
   
captcha