تفسیر آیات اقتصادی آیت‌الله موسوی اردبیلی منتشر می‌شود
کد خبر: 3665509
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

تفسیر آیات اقتصادی آیت‌الله موسوی اردبیلی منتشر می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر عملی همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی با بیان اینکه تفسیر آیات اقتصادی آیت‌الله موسوی اردبیلی منتشر خواهد شد، عنوان کرد: سه مراسم بزرگداشت در قم و تهران در روزهای دوم و نهم آذرماه برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی، دبیر علمی همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی امروز 30 آبان در نشستی خبری گفت: در برپایی مراسم باشکوه ارتحال آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی، مسئولان و مردم و رسانه‌ها نقش زیادی داشتند و انتظار این است که مراسم سالگرد نیز به طرز باشکوهی برگزار شود. 

استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به ویژگی‌های آن مرحوم تصریح کرد: مقام والای علمی آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی و مرجعیت و فقاهت، نخستین ویژگی این عالم بزرگ دینی بود و دومین ویژگی ایشان نیز، ارتباط با جامعه بود چه در زمانی که طلبه حوزه بودند و چه زمانی که وارد عرصه اجتماعی و سیاسی شدند.

یوسفی اظهار کرد: ایشان دغدغه‌های جدی در مسایل علمی و اجرایی داشتند از جمله توجه ایشان به مسئله فقر زیاد بود و تلاش زیادی کردند تا بتوانند به رفع فقر کمک کنند.

دبیر علمی همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی عنوان کرد: همچنین وقتی شبهات و مسایل فکری و عقیدتی در جامعه رخ می‌داد برای مقابله با آن آثاری را نوشتند که از جمله اثری در مورد بهائیت در دوره‌ای قبل از انقلاب بود که حجم فعالیت این گروه در کشور به حد زیادی رسیده بود و خطر، جامعه را تهدید می‌کرد.

دبیر علمی همایش بزرگداشت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی عنوان کرد: ایشان می‌فرمود یکی از مسایلی که همواره برای ما اهمیت دارد این است که روحانیت باید همیشه پاسخگوی نیازهای زمان خود باشد و در این زمینه با بزرگانی مانند شهید مفتح و مرحوم طالقانی و ... بحث می‌کردند که چگونه می‌توان برای سؤالات روز پاسخ درخوری داشته باشیم.

یوسفی با بیان اینکه ویژگی دیگر این مرجع تقلید این بود که ده سال در بالاترین جایگاه قضایی کشور یعنی رئیس قوه قضائیه بودند اظهار کرد: با توجه به این ویژگی‌ها، ستاد بزرگداشت آن مرحوم در صدد بر آمد تا اندیشه‌ها و منش ایشان مورد واکاوی قرار گیرد که چهار پیش هم نشست در این زمینه برگزار شد.

یوسفی عنوان کرد: اندیشه‌های قرآنی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و ... آیت الله اردبیلی در این چهار پیش نشست با حضور 12 تن از استادان دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ البته در فرصت اندک این پیش نشست‌ها همه ابعاد به درستی بیان نشده و قطعا فرصت های بیشتری باید ایجاد شود.

وی با اشاره به همایش بزرگداشت آن مرحوم در روز دوم آذرماه در دانشگاه مفید افزود: در همایشی که این هفته برگزار خواهد شد با تلاش صورت گرفته، مجموعه‌ای از آثار از جمله زندگینامه ایشان نیز رونمایی می شود همچنین  کتاب اسناد ساواک که مربوط به قبل از انقلاب است نیز رونمایی خواهد شد. 

دبیر علمی این همایش اظهار کرد: مجموعه مصاحبه با شخصیت‌های بزرگ مانند مراجع در مورد ایشان نیز از دیگر آثاری است که در این مراسم رونمایی خواهد شد همچنین مجموعه‌ای از رسائل فقهی آن مرحوم نشر یافته و در همایش رونمایی می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: در آینده تلاش می‌کنیم تا برخی موضوعات که جنبه عینی‌تر و عملیاتی‌تری دارد و برای جامعه امروز کاربرد بیشتری هم دارد مورد بحث و بهره‌برداری قرار گیرد به خصوص مسایلی که چالش بیشتری در فضای علمی و سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده است.‌

استاد دانشگاه مفید و دبیر علمی این همایش افزود: این همایش با سخنرانی آیت الله محقق داماد، رئیس هیئت امنای دانشگاه مفید آغاز می‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی نیز به اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله اردبیلی می پردازد همچنین سعید رهایی به اندیشه فقهی و حقوقی و فرشاد مومنی، به مباحث اقتصادی ایشان خواهند پرداخت و در پایان نیز میزگردی با عنوان دغدغه‌های دینی آیت الله برپا خواهد شد.

یوسفی در پاسخ به ایکنا در مورد آثار قرآنی آن مرحوم بیان کرد: تاکنون دو جلد از مجموعه مباحث قرآنی وی منتشر شده ولی برخی آثار دستنویس تفسیری نیز با نگاه به آیات اقتصادی هست که بناست تکمیل شود.

وی اظهار کرد: البته تفسیر ایشان به صورت ترتیبی نیست بلکه آیاتی که بیشتر محل بحث و جدل بوده مورد توجه ایشان قرار گرفته و به آن پرداخته‌اند که از جمله می‌توان به مباحث حقوق زن و مسایل مبتلا به جامعه اشاره کرد. 

یوسفی با اشاره به همایش بزرگداشت ایشان که صبح روز دوم آذر در دانشگاه مفید برپا خواهد شد افزود: علاوه بر مجلسی که صبح در دانشگاه است، شب نیز در مسجد اعظم مراسم دیگری برگزار می‌شود و سخنران آن حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی است همچنین مراسم دیگری نیز در تهران در روز 9 آذرماه برپا خواهد شد.

captcha