وقف پشتوانه ماندگار برای رشد علم و فناوری است
کد خبر: 3665533
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

وقف پشتوانه ماندگار برای رشد علم و فناوری است

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بستان‌آباد، اظهار کرد: وقف یک پشتوانه ماندگار و قابل اطمینان برای رشد علم و فناوری است و مانند درختی است که هر سال میوه می‌دهد.

حجتالاسلام داود مهدوان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بستان‌آباد، در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: وقف یک پشتوانه ماندگار و قابل اطمینان برای رشد علم و فناوری است و مانند درختی است که هر سال میوه می‌دهد.
وی افزود: وقف در فرهنگ اسلامی و ایرانی سنتی دیرینه و شناخته شده است و بدون تردید شکل‌گیری یا راه‌اندازی مراکز خیریه علمی می‌تواند در تقویت این سنت در حوزه علم و فناوری نقش مهمی داشته باشد.
وی با اشاره به نقش وقف در ارتقاء جایگاه علمی کشور خاطرنشان کرد: وقف علم و فناوری در واقع وقف در جهت ارتقاء جایگاه علمی و تکنولوژی کشور و تجاری سازی دانش و فناوری است و می‌تواند با حمایت از ظرفیت‌های علمی و صاحبان دانش، سرمایه‌های مادی را به سرمایه‌های علمی و انسانی تبدیل کند و مشوقی برای محققان در تولید و تحصیل علم و تجاری سازی دانش آنان باشد.
حجت‌الاسلام مهدوان ادامه داد: از آنجایی که وقف نشان ­دهنده چشم­داشت نداشتن به بازگشت سرمایه و سود آن هست، بنابراین افزایش سهم موقوفات و فعالیت‌های خیریه می­‌تواند نقش مؤثری در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز علوم و حوزه‌هایی که نیاز به پژوهش ­های طولانی مدت دارند، داشته باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بستان آباد از لزوم هدایت باورهای دینی مردم در جهت علم و فناوری گفت و یادآور شد: با هدایت باورهای دینی مردم و نیات آنان در جهت علم و فناوری می‌توان آثار و برکات این نوع وقف را نمایان و شرایط را برای ورود بیشتر واقفان در این عرصه فراهم کرد، علاوه بر فرهنگ سازی، مسئولان امر باید خلاء قانونی درباره وقف در این زمینه را برطرف کنند و قانونگذار در جهت تشویق خیران و واقفان با ارائه تسهیلات و معافیت‌ها و مشوق‌هایی در واقع پشتوانه خوبی برای جلب نظر آنان در عرصه علم و فناوری باشد و با این اقدام گام مهمی در تولید ثروت از علم بردارد.
وی افزود: نیاز است وقف برای توسعه علم و فناوری و نیازهای روز جامعه صورت گیرد که می‌تواند برکات ارزشمندی داشته باشد.
حجت‌الاسلام مهدوان وقف را در دستیابی به فناوری‌ تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: اختصاص خیرات علمی به حوزه علم و فناوری نه‌تنها می‌تواند تامین‌کننده سرمایه برای راه‌اندازی کسب و کارهای دانش‌ بنیان برای کسب درآمد باشد بلکه می‌تواند به منزله دستیابی به فناوری‌هایی باشد که اثرات و خیرات آن نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز ماندگار شود.

captcha