36 مخالف مهدویت بین اهل سنت وجود دارند
کد خبر: 3665539
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

36 مخالف مهدویت بین اهل سنت وجود دارند

گروه اجتماعی: عضو هیئت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با اشاره به وجود 36 مخالف گروهی و فردی در زمینه مهدویت میان اهل سنت، به بیان تفکرات آن‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والسملمین الهی نژاد پیش از ظهر امروز 30 آبان ماه در کرسی ترویجی «رویکردشناسی مخالفین مهدویت در اهل سنت با نگرش تبیینی و تحلیلی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:  رویکرد شناسی مخالفان مهدویت در اهل سنت یک پروژه است که از دوسال گذشته آغاز شده است که امیدواریم این پروژه به سرانجام علمی مطلوبی برسد.
وی افزود: در پژوهش همیشه باید به زوایای مختلف آن پروژه تحقیقاتی توجه داشت؛ در این پروژه مخالفین مهدویت در اهل سنت را مورد بحث و گفت وگو قراردادیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی تصریح کرد: 36 مخالف مهدویت در میان اهل سنت وجود دارند که هنوز در کتب ما این گروه تجمیع نشده‎اند؛ اولین مخالف ابوبکر بغدادی از سوی ابن تیمیه به عنوان اولین مخالف مهدویت ذکر شده است که با دقت باید گفت که وی مخالف امام مهدی(عچ) است و نه صرفا مهدویت زیرا این بحث را با حضرت مسیح(ع) تطبیق داده است.
استاد حوزه بیان کرد: ابن خلدون یکی از مخالفان مهدویت است گرچه عده‏ای سعی کردند او را از این بحث مبری کنند ولی وی پس از برخی از روایات قاعده ای را مطرح می کند که رد راویان بر تایید آنها مقدم است و بر این اساس روایات مهدویت را رد می‎کند.
وی گفت: در زمان حرکت سیدجمال الدین اسدآبادی که بحث نوزایی علمی در جهان اسلام شکل گرفت و حرکت اصلاح گری آغاز شد؛ از این به بعد با نگاه جدید نیز عده ای از شاگردان ایشان از جمله محمد عبده و ... به انکار مهدویت پرداختند و نگاه آنها غالبا روشنفکرانه مآبانه است.
وی اظهارکرد: 50 درصد مخالفان اصلی مهدویت از اساتید دانشگاه الازهر مصر هستند که در این زمینه باید رصد شود که حرکت اصلاحی سید جمال به واسطه شاگردان دچار چنین انحرافی شده است.
از آن به بعد شاهد آن هستیم که اولین کتابی که در دانشگاه الازهر نوشته می شود از محمد حسن است که با مهدویت مخالفت می کند و سپس احمد امین کتابی دیگر در این زمینه می نویسند.
الهی نژاد گفت: تا زمان ابن خلدون نگاه حدیث شناسانه است و احادیث مورد نقد واقع می شود ولی پس از آن نگاه جامعه شناسانه و روانشناسانه و مذهب شناسانه در حوزه شناخت دین ومهدویت ورود کرد و مهدویت را نیز زیر سوال برد.
وی تصریح کرد: در بین 36 مخالف مهدویت،4 نفر کتاب مستقل نوشتند و مابقی مهدویت را در لابلای کتب خود مهدویت را رد کردند؛ المهدی فی الاسلام، المهدی و المهدویه، لامهدی ینتظر و المهدی المنتظر و من ینتظرونه چهار کتابی است که به شکل مستقل به انکار مهدویت پرداختند.
در حوزه مخالفان مهدیت، با رویکردها و نگاه های مختلف نسبت به مهدویت استبعاد ورزیده شده و منکر مهدویت شده اند.
وی گفت:  اولین رویکرد حدیث شناسانه است؛ در رویکرد حدیث شناسانه روایات مهدویت جعلی فرض شده است؛ همچنین با تضعیف روایات مهدویت و متعارض بودن روایات و جمع بستن مهدوی با حضرت عیسی(ع) سعی شده است که با مهدویت مقابله شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در رویکرد دین شناسانه سعی شده است که با مهدویت مقابله شود؛ساختگی بودن اعتقاد مهدویت، اسلامی نبودن مهدویت، یهودی بودن آموزه‎های مهدویت و مسیحی بودن چهار ابزاری است که سعی شده است که مبارزه دین شناسانه ای با مهدویت انجام شود.
وی گفت: در رویکرد مذهب شناسانه بیان شده است که مهدویت ساخته و پرداخته شیعیان است ؛یعنی در اینجا نگاه مذهب شناسانه دارند و آن را ساخته آموزش شیعه می دانند؛ در واقع بیان شده است که روایات مهدویت در صحیحین بیان نشده است.
نویسنده و پژوهشگر مباحث مهدویت تصریح کرد: از دیگر معتقدان مخالفان مهدویت آن است که بیان  می‎کنند که اصحاب سلف و علمای بزرگ اسلامی گذشت نیز به هیچ عنوان با مهدویت موافق نبوده اند.
وی گفت: رویکرد نمادگرایانه از دیگر رویکردهای مخالف با مهدویت است در این رویکرد، مهدویت را رویکردی عقل گریز وعقل ستیز عنوان می‎کنند؛ در این زمینه مهدویت را به رازآلودگی و الهام و.... متهم می‎کنند.
الهی نژاد تصریح کرد: در رویکرد جامعه شناسانه بیان شده است که مهدویت موجود یاس و سرخوردگی مردم شده است؛ در این زمینه افرادی چون سلمان بدور در مقدمه کتاب «النظریه السیاسیه المعاصره للشیعه» به این بحث اشاره می‎کند.
captcha