لزوم توجه به وقف قرآنی
کد خبر: 3665577
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶

لزوم توجه به وقف قرآنی

قرآن تنها 2 درصد از سهم موقوفات کشور را به خود اختصاص داده که همین موضوع، نشان دهنده لزوم توجه به ترویج فرهنگ قرآنی از راه وقف می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سومین روز از هفته وقف، «توقف،ترویج فرهنگ قرآنی» نامیده شده است، و لازم به ذکر است که قرآن، تنها 2 درصد از سهم موقوفات کشور را به خود اختصاص داده که همین موضوع، نشان دهنده لزوم توجه به ترویج فرهنگ قرآنی از راه وقف می‌باشد.

بی‌شک ترویج فرهنگ قرآنی، نتایج بی‌نظیری در افراد و جامعه خواهد گذاشت، و باعث خواهد شد که در دلهای مسلمین انقلابی رخ دهد. اما پیشنیاز عمل کردن به نسخه‌های شفابخش قرآن، آگاهی از آنهاست. اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که شاید درصد بالایی از افراد جامعه، با محتوای قرآن نامأنوس باشند؛ و دلیل اصلی آن، عدم آگاهی و شناخت نسبت به این کتاب نورانی و مقدس است. دارد. همانطور که ترویج فرهنگ حسینی منجر به انقلاب اسلامی ایران شد، ترویج فرهنگ قرآنی هم در زندگی‌هایمان انقلاب ایجاد می‌کند، و وقتی به علل و عوامل ترویج موفق فرهنگ حسینی نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که بخش مهمی از تأمین هزینه‌های این اقدام، موقوفات فوق‌العاده فراوانی است که هزینه‌های ناگزیر آن را تأمین کرده و می‌کند؛ اما برای قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی، موقوفات بسیاری کمی صورت گرفته است که طبق آمار رسمی، تنها 2 درصد از موقوفات کشور به این امر اختصاص دارد.

 وقف قرآنی در هیئت‌ها

فضای هیئت‌هایی که برای عزاداری اهل‌بیت (ع) به پا شده‌اند، مکان مناسبی است برای ترویج فرهنگ قرآنی. از آنجایی که اهل‌بیت ‌(ع) همواره توجه به قرآن کریم را توصیه می‌نمودند، پس اختصاص قسمت و زمانی از هیئت به قرآن، کاملا بجا است. توجه به این کتاب الهی نباید به تلاوت قرآن در ابتدای مراسمات مذهبی، محدود شود، بلکه بایستی به مفاهیم و خواسته های قرآن از مسلمین، بیان گردد. بی‌شک توجه به این کتاب الهی می‌تواند تأثیر عزاداری بر مصائب اهل بیت (ع) را در زندگی افراد دوچندان کند و بصیرتی دهد تا عزاداران، از قرآن و اهل‌بیت در طول زندگی خود کمک بگیرند؛ و چه بهتر که ترویج این فرهنگ کتاب الهی از طریق هیئت‌ها آغاز گردد.

لزوم توجه به وقف قرآنی

 توجه به وقف در قرآن

با اینکه در قرآن کریم، توجه ویژه‌ای به سنت حسنه وقف شده است اما کمتر به وقف خود آن شده است. خداوند بيش از هر موضوعی به کار خیر بها داده است، آيات قرآن در مورد خيرات، انفاق، صدقات و خدمت به خلق، بسیار واضح و پر معنا و مشوق است تا جايی که خداوند عمل انسان‌های خير را به شکر، شکور و شاکر تعبير می‌کند، يعني خداوند شکر می‌کند از انسان هايی که نعمت‌های خدا را برای مردم هزينه می‌کنند.

«وقف» سنّت حسنه‌ای است که از دير باز به اشکال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته است و اسلام نيز آن را در مسيری روشن، منطقی و هدفدار، مترّقی و دقيق مورد استفاده قرار داده است. آياتی که در قرآن به انفاق احسان و عمل صالح و ايثار اشاره شده می‌تواند مشوق وقف باشند و از سويی در قرآن در آيات بسياری با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت طغيان، کسب حرام، حب مال، راندن مهر آميز يتيم، پرخاش از مسائل، خودبينی و... مبارزه شده که به شکلی می‌تواند به مقام و جايگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد.

خـدا کـه مالـک همـه چيـز است، در قران به ما می‌گـويد به من قرض بدهـید، آن هم با تعبيراتی که يک سائل می‌گـويد، در سوره بقره اینگونه آمده است: «من ذالـذی يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له اضعافاً کثيره و الله يقبض و يبسط و اليه ترجعون»؛ دليلش اين است که خدا می‌خواهد از طريق ما انسان‌ها اين همکاری و همدلی اتفاق بيفتد، که «وقف» مهم ترين وسيله اين راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پايدار بودن و ماندگار بودن آن است.

لزوم توجه به وقف قرآنی

پیشنهادی به وقف کنندگان

 بسیاری از افراد، با وقف قسمتی از مال خود، این سنت حسنه را انجام می‌دهند تا سالها از ثواب آن بهره‌مند شوند؛ عمده این وقف‌ها، زمین و املاک و یا باغات هستند و یا بعضی، درصدی از سود حاصله از شغل خود را وقف انجام کار خیر می‌نمایند. اما در این میان، برای آنکه به وقف قرآن توجه شود، به وقف کنندگان توصیه می‌گردد که قسمتی از وقف خود را به ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص دهند.

و در پایان:

توسعه و ترویج ارزش‌های قرآنی و قرآن آموزی سلامت جامعه را تضمین می‌کند که با توجه به هجمه‌های سنگین فرهنگی بیگانه که درصدد هویت زدایی و از بین بردن ارزش‌های اصیل قرآنی حاکم بر جامعه هستند انتظار می‌رود خانواده‌ها با تشویق فرزندان خود به حضور در کلاس‌های قرآنی و آشنایی با معارف اهل‌بیت (ع)، زمینه تضمین سلامت آینده فرزندان خود را فراهم آورند.

به فرموده پیامبر اسلام (ص) بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد دهد.

 
captcha