انتخاب بازی فرهنگی براساس 60 مصوبه فرهنگی - اخلاقی/ عوارض بازی‌های خارجی در انتظار توجه جدی
کد خبر: 3665604
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
در نشست هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای مطرح شد:

انتخاب بازی فرهنگی براساس 60 مصوبه فرهنگی - اخلاقی/ عوارض بازی‌های خارجی در انتظار توجه جدی

گروه فناوری اطلاعات: یک بازی فرهنگی براساس 60 مصوبه فرهنگی - اخلاقی در هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای انتخاب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، پیش از ظهر امروز، 30 آبان‌ماه، با حضور حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و محمد حاجی‌میرزایی، دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای و جمعی از  اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.
حاجی‌میرزایی، دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به توجه این دوره از جشنواره به بازی‌های PC گفت: بازی‌های موبایلی از سال 94 به بعد پیشی گرفته‌اند و سرعت‌شان آنقدر زیاد بود که طی این سال‌ها رونق گرفته است؛ بنابراین این روند، بازی‌های PC را مورد تهدید قرار داده است، به همین دلیل در این دوره از جشنواره سعی داریم با قراردادن بخش فروش بازی‌های PC حمایت‌های ویژه‌ای از این نوع بازی‌ها داشته باشیم.
وی افزود: 19 اسفندماه، زمان برگزاری آئین پایانی هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای است و از 20 اسفندماه تا 20 فروردین‌ماه به مدت یک ماه فروش ویژه بازی‌های برترPC جشنواره بازی‌های رایانه‌ای است.
دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: همچنین یک ماه پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، یک بلیط 10 هزار تومانی در فروشگاه بارگذاری می‌شود و به مدت دوماه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و پس از مراسم اختتامیه و مشخص شدن بازی‌های برتر، کاربران با خرید این بلیط‌ها، به نوعی حمایت‌ها از بازی‌ها انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: بخش دوم فروش ویژه را پس از مراسم اختتامیه جشنواره TGC و در قالب فروش تابستانه آغاز خواهیم کرد.
حاجی‌میرزایی اظهار کرد: فراخوان جشنواره از فردا یکم آذرماه منتشر می‌شود و تا یکم دی‌ماه، آثار جمع‌آوری و فرآیند داوری آغاز می‌شود. همچنین داوری‌ها پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد و کارهای اجرایی آغاز می‌شود و در نهایت 19 اسفندماه، آئین پایانی جشنواره برگزار می‌شود.
وی افزود: تا کنون با 25 داور داخلی و 20 داور خارجی صحبت شده است و درحال مذاکره هستیم. البته شاید این تعداد کمتر شود و هنوز مشخص نیست. در این دوره از جشنواره جایزه فرهنگی را خواهیم داشت و بازی‌ها بر اساس 60 پارامتر فرهنگی که در معاونت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصویب شده است، بررسی می‌شود که می‌توان به معیارهایی همچون صداقت، اعتماد به نفس، ارتباط مؤثر با دیگران، پرهیز از ریا، خشونت اشاره کرد. تصویب 60 پارامتر فرهنگی براساس بررسی و گفتمان با کارشناسان مذهبی، روانشناسان و جامعه‌شناسان است.
وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره یک بازی جایزه فرهنگی را براساس 60 پارامتر فرهنگی دریافت می‌کند، اظهار کرد: 40 بازی برتر جشنواره در فروش نوروزی قرار خواهد گرفت تا به نوعی از بازی‌ها حمایت شود.

یک نخود هم عوارض می‌گیرد
در ادامه حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به ایجاد بسترهای لازم برای حمایت از بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما سعی داریم به جای جایزه دادن به بازی‌های ایرانی به صورت معنوی از بازی‌سازان حمایت کنیم که قرار است در قالب بازار عید و تابستان از بازی‌های رایانه‌ای حمایت کنیم.
وی افزود: براساس مصوب اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه اینترنت حجمی از میان برداشته می‌شود؛ اگر این امر محقق شود، قطعا بسیاری از مشکلات صنعت گیم حل می‌شود چرا که دانلود بازی‌ها اینترنت بسیاری را می‌طلبد و برای گیمر به صرفه نیست اما حجم اینترنت برداشته شود، به نفع گیمرها خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به موضوع عوارض بازی‌های خارجی گفت: متأسفانه نمی‌دانم چه جریانی پشت موضوع عوارض بازی‌های خارجی است و ما این موضوع را در لایحه به صورت کارشناسی شده رساندیم و در جلسه آخری که بدون حضور بنده و حتی نماینده‌ای از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده بود، این پرسش مطرح شد که چگونه باید عوارض را دریافت کرد؛ درحالی که ما پاسخ این پرسش را در لایحه داده بودیم.
وی افزود: کارهایی را در هیئت دولت انجام داده‌ایم مبنی بر اینکه موضوع عوارض بازی‌های خارجی در قالب تبصره در بودجه سال 97 قرار بگیرد. می‌گویند مگر عوارض بازی‌های خارجی چقدر است که شما برایش تلاش می‌کنید؟ می‌گویم 15 میلیارد. می‌گویند این 15 میلیارد مگر ارزش دارد؟ می‌گوییم پس پولش را بدهید که عنوان می‌کنند بودجه‌‌ای نداریم. ما در این شرایط مانده‌ایم که چه برخوردی با این وضعیت داشته باشیم. امروز شاهد هستیم برای واردات نخود عوارض دریافت می‌کنند و حال چرا نباید برای بازی‌های خارجی که رقیب بازی‌های داخلی هستیم، عوارضی دریافت نکنیم. امروزه این عدم عوارض به گونه‌ای شده است که همه به دنبال واردات بازی‌های خارجی می‌روند چون سود در این بازی‌هاست.
وی بیان کرد: عدد عوارض بازی‌های خارجی حتی اگر ناچیز باشد اما انگیزه‌ای برای بازی‌سازان داخلی است. از قبال این عوارض کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم.
captcha