فرهنگ کتاب‌خوانی از دوران کودکی در وجود فرزندان نهادینه شود
کد خبر: 3665637
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲

فرهنگ کتاب‌خوانی از دوران کودکی در وجود فرزندان نهادینه شود

گروه فرهنگی: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: فرهنگ کتابخوانی را باید از ابتدا در وجود فرزندان نهادینه کنیم و از همان دوران کودکی با کتاب مانوس کنیم؛ باید در کنار سایر خریدها، خرید کتاب یکی از مخارج اصلی خانواده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تبریک به مناسبت هفته کتاب، با بیان این‌که یکی از مظلومیت‌های کتاب این است که هیچکدام از عناصر فرهنگی استان در این آیین حضور ندارند، گفت: جای عناصر فرهنگی در این آیین ویژه برای کتاب، خالی است.
وی با بیان این‌که برای یک ملت هیچ خسارتی بزرگتر از آن نیست که مردمانش با کتاب سر و کار نداشته باشند، گفت: مطلبی از آقای خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در فضای مجازی مبنی بر این‌که میزان کتابخوانی در استان به ۱۵ دقیقه افزایش پیدا کرده مشاهده کردم، این موضوع خوب است اما هرگز کافی نیست و باید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تلاش کنیم.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی، بیان کرد: کتابخوانی واجب دینی و وظیفه‌ ملی است، مردم ما باید بیش از پیش با کتاب و کتابخوانی مانوس شوند؛ چرا که مردمی که اهل مطالعه کتاب هستند از لحاظ ذکاوت با سایر مردم تفاوت خواهند ‌د‌اشت.
امام جمعه تبریز، با بیان این‌که در کتابخانه‌های ما، سالن‌های مطالعه‌ برای کتب درسی پر رونق است، خاطرنشان کرد: طی بازدید از کتابخانه‌ حضرت ولی‌عصر(عج) شاهد رونق سالن‌های مطالعه به ویژه در بخش خواهران بودیم، به گونه‌ای که حتی یک صندلی خالی هم در بخش خواهران به چشم نمی‌خورد؛ خواهران در قبولی کنکور نیز از برادران پیشی می‌گیرند.
وی افزود: با توجه به این‌که بیشتر حضور افراد در سالن‌های کتابخانه‌ها برای مطالعه کتب درسی است، از این‌رو باید فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رونق دهیم؛ مردم به جای خرید وسایل تجملاتی و تزیینی می‌توانند کتاب بخرند؛ فرهنگ کتابخوانی را باید از ابتدا در وجود فرزندان نهادینه کنیم و از همان دوران کودکی با کتاب مانوس کنیم؛ باید در کنار سایر خریدها، خرید کتاب یکی از مخارج اصلی خانواده باشد.
امام جمعه تبریز با بیان این‌که کتاب به طور فیزیکی با کتب نرم‌افزاری تفاوت بسیاری دارد، بیان کرد: دستگاه‌های مسئول باید کتابخوانی را در جامعه ترویج دهند؛ آموزش و پرورش در این راستا مسئولیت فراوانی داشته و باید از همان دوران ابتدایی این فرهنگ را نهادینه کنند.
وی ادامه داد: باید دستگاه‌های نظارتی مراقب باشند تا کتاب‌هایی که در شأن ملت ایران است به چاپ برسد؛ در مواردی شاهدیم که هر نوع کتابی به بازار کتاب وارد می‌شود، کتاب‌هایی که خواندن‌شان برای جامعه جوان مضر است؛ هر کتابی مفید نیست و برخی کتاب ها مضر هستند.
وی با بیان اینکه نباید کتاب‌های مضر آزادانه در اختیار همگان قرار گیرد، افزود: نمی‌توان با این فکر که ما آزاد می‌گذاریم تا مردم خودشان کتاب انتخاب کنند، در این راستا فعالیت کرد، همانگونه که متصدیان امر، داروهای مسموم، خطرناک و مخدر را بی‌قید و شرط در اختیار همگان قرار نمی‌دهند!
حجت‌الاسلام آل‌هاشم ادامه داد: ما در زمینه کتاب چند تکلیف مهم برعهده داریم یکی از این تکالیف، تولید کتاب مفید در عرصه‌های فکری مختلف؛ این موضوع فقط بر عهده‌ی مسئولان نیست، بلکه همه‌ی آحاد جامعه و به ویژه اهلی فرهنگ در این راستا مسئولیت دارند.

captcha