قرآن و ورزش همراهان همیشگی زندگی یک فوتسالیست
کد خبر: 3665674
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
قرآن در اقشار/

قرآن و ورزش همراهان همیشگی زندگی یک فوتسالیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ از همان دوران کودکی که با زمزمه‌های آیات قرآن در گوش جانش، بزرگ شده تا به امروز که خود صاحب خانواده است، قرآن، همراه همیشگی‌اش در تمام لحظات زندگی‌اش بوده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، 34 سال از آن روزها می‌گذرد؛ روزهایی که خودش به خاطر ندارد، اما بارها از زبان مادر شنیده که در دوران نوزادی، با هر جرعه شیر که می‌نوشید، شیرینی آیات قرآن را هم مزه‌مزه می‌کرد و از همان دوران، کلام خدا در بند بند وجودش، جای گرفته است.
خانواده‌ای مذهبی دارد، با مادری که مربی و مدرس قرآن بوده و علاوه بر پرورش سه پسر و تنها دخترش، قرآن را هم به بانوان علاقه‌مند آموزش می‌داده است. دوران کودکی او در این خانواده و در نیشابور سپری شد؛ تا اینکه در هشت سالگی‌اش، بخاطر شغل پدر، به مشهد آمدند و این آغازی بود برای حضورش در کلاس‌های استاد کیانی.
امروز وقتی به دفتر خاطرات آن روزها که گرد و غبار زمانه بر آن نشسته نگاه می‌کند، می بیند حالا دیگر هم فوتسالیست شده و هم مربی جلسه قرآن است.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
سعید ثنائی، موذن و قاری قرآن کریم به گفت‌وگو با ایکنا می‌نشینید و خود را اینگونه معرفی می‌کند: متولد 1362 از نیشابور هستم. در خانواده‌ای مذهبی و قرآنی بزرگ شدم، شغل پدرم نظامی بود، البته قاری قرآن و جانباز هم هست و به همراه مادرم که مربی و یک چهره‌ قرآنی در استان به شمار می‌رود در نیشابور ساکن‌اند. مادرم در مشهد جلسات تفسیر، روخوانی و روانخوانی هم دارد.
وی با بیان اینکه از دوران کودکی با قرآن مانوس است، ابراز می‌کند: از زمان طفولیت، مادرم در زمان شیردهی به من، قرآن را هم تلاوت می کرد. از زمانی هم که من هشت سال داشتم و به مشهد آمدیم، آموزش قرآنم در خدمت حجت‌الاسلام علیرضا کیانی به صورت جدی آغاز شد.

ثنائی ادامه می‌دهد: در سنین بالاتر علاوه بر این جلسه در جلسات دیگری مانند جلسه استاد محمدکاظم حسن‌زاده، مجید افخم‌الشعراء، محمود بیژنی و ... شرکت می‌کردم که این جلسات هنوز هم ادامه دارد و در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و تفسیر به طور جدی کار می‌کنم.
وی از روزهای کودکی‌اش یاد می‌کند، روزهایی که اوقات فراغتش را با دویدن دنبال توپ فوتبال سپری می‌کرد و مطرح می‌کند: از بچگی به فوتبال علاقه‌مند بودم، از دوم راهنمایی عضو تیم مدرسه شدم و از چهارده سالگی فوتبال را حرفه‌ای شروع کردم، در دوران دبیرستان هم عضویتم در تیم ادامه داشت.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
قرآن و ورزش، همراهان همیشگی زندگی‌ام
ثنائی ادامه می‌دهد: می‌توان گفت که قرآن و ورزش، همواره در طول دوران زندگی‌ام همراهم بوده‌اند. من سال 1381 وارد دانشکده علوم قرآنی اوقاف مشهد شدم و در حین تحصیل در رشته علوم قرآنی، ورزش را هم دنبال می‌کردم، یعنی علاوه بر فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، کار ورزشی و قرآنی‌ام را هم دنبال می‌کردم.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
وی می‌گوید: در راستای همین فعالیت‌های دانشجویی، مسابقات فوتسال را در بسیج راه‌اندازی کردم و بعد از دانشگاه وارد سپاه شدم و چون در سپاه، اهمیت زیادی به ورزش و آمادگی جسمانی نیروهای نظامی می‌دهند، من به خاطر علاقه‌ام فوتسال را ادامه دادم. در حال حاضر هم عضو تیم فوتسال این نهاد و همچنین مربی فوتسال هستم.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
این فوتسالیست قرآنی به ادامه روند انس با قرآن خود اشاره و اذعان می‌کند: حفظ قرآن را هم شروع کردم و حدود دو جزء را حفظ هستم ولی به دلیل درس و مشغله‌های دیگر نتوانستم ادامه دهم و بیشتر در حوزه ترتیل، اذان، قرائت و مفاهیم کار می کنم.
وی با اشاره به حضور خود در مسابقات مختلف قرآن، ابراز می‌کند: رتبه‌هایی چون مقام دوم رشته قرائت در مسابقات دانشکده‌های علوم قرآنی کشور، نفر سوم رشته قرائت مسابقات خانواده‌های جانبازان و ایثارگران کشوری، رتبه سوم مسابقات اذان کشوری سپاه، مقام دوم ترتیل مسابقات خانواده‌های سپاه و بازنشستگان، رتبه اول مسابقه استانی اذان و رتبه های مختلف استانی و شهرستانی را در کارنامه دارم.
نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان

سهم بیشتر مادر در قرآنی شدن فرزند

ثنائی، با اشاره به هدایت تکوینی و تشریعی انسان، ابراز می‌کند: اسبابِ قرآنی‌شدن مرا مادرم فراهم کرد و بیشترین سهم را وی و تشویق‌هایش بر من داشت، مادر ما را به حضور در جلسات قرآن تشویق می‌کرد و بر نماز اول وقت و دیگر رهنمودهای دین تاکید داشت.
وی ادامه می‌دهد: پدرم و استاد کیانی، دیگر شخصیت‌های اثرگذار بر قرآنی‌شدن من محسوب می‌شوند، استاد کیانی، با ظاهر و باطن‌شان الگوی خوبی برای من بودند و علاوه بر آموزش قرآن، جلسات معرفتی و اخلاق نیز برگزار می‌کردند.
این فوتسالیست قرآنی، بیان می‌کند: هم چنین من با برادر بزرگترم که عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد است، در جلسات قرآن شرکت می‌کنیم و وی هم مقام‌هایی را در مسابقات قرآنی کسب کرده است. خواهرم هم لیسانس علوم قرآنی دارد و برادر کوچکترم هم قرآنی است.
تلاش برای داشتن خانواده‌ای قرآنی

این قاری قرآن کریم، با بیان اینکه همسرم نیز فردی قرآنی است و در جلسات بانوان شرکت می‌کند، می‌گوید: یک پسر شش ساله به نام مرتضی و یک دختر یک ساله و هفت ماهه به نام زینب دارم و برای تربیت فرزندانم هم از ابتدا تاکیدم بر این بود که همسرم، روش تربیتی قرآنی مادرم را در پیش بگیرد.
وی ادامه می‌دهد: پسرم به مهد کودک می‌رود و فعالیت قرآنی دارد اما با توجه به تاکید دین مبنی بر آزادی فرزندان تا هفت سالگی، اجباری در بحث یادگیری قرآنش ندارم و سعی می‌کنم محیط قرآنی را ایجاد کنم تا خودش میل و رغبت به کلام وحی پیدا کند، البته خودش خیلی به حفظ قرآن علاقه‌مند است.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
این فوتسالیست، با عنوان این مطلب که در یک روز کاری خود، هم آموزش قرآن دارد و هم در جلسات اساتید دیگر شرکت می‌کند، می‌افزایید: در طول هفته، علاوه بر فعالیت قرآنی، عضو گروه تواشیح هم هستم.

او می‌گوید: در طول هفته، هم به عنوان مستمع در جلسات قرآن مانند جلسات استاد پناهی،‌ افخم‌الشعراء و کیانی حضور می‌یابم و هم تدریس دارم. دوشنبه‌ها از ساعت 18 الی 19:30 در مجتمع فاطمیه، مجتمع سهند کلاس حفظ دارم و از ساعت 19:30 الی 21، صوت و لحن و تجوید را در سرافرازان برای خانواده‌های پاسداران آموزش می‌دهم.
این قاری قرآن اضافه می کند: هم‌چنین روزهای شنبه از ساعت 8 تا 9 صبح، در محل کارم کلاس تجوید و روخوانی دارم و در حسینیه پادگان شهید برونسی هم زمان نماز، اذان می‌گویم و تلاوت بعد از نماز هم بر عهده من است، مسئول قرآن و نماز هستم و در موسسه صادقیه به عنوان استاد برای بچه‌های هفت تا 15 سال تدریس صوت و لحن و تجوید داشتم.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان

تدریس قرآن در کنار برنامه‌های تفریحی و ورزشی

ثنائی در تبیین روش تدریس و کلاس‌داری خود، عنوان می‌کند: من سعی کردم در کنار فعالیت قرآنی‌ام، برای مستمع انگیزه و علاقه هم ایجاد کنم، برای همین در کنار قرآن، فعالیت ورزشی هم گذاشتم تا بر جاذبه و نشاط محیط قرآنی، افزوده شود.
وی با بیان اینکه در احادیث آمده است که مومن قوی، بهتر و محبوب‌تر از مومن ضعیف است، می‌افزاید: به عقیده من، یک عابد ورزشکار دعایش مستجاب‌تر از یک عابد مریض است و نزد خدا هم  کسی که به توان جسمانی و ورزش اهمیت داده، عبادت هم انجام بدهد، جایگاه بهتری دارد.
این قاری قرآن ادامه می‌دهد: من از شهید رضا سنجرانی الگو گرفتم، چون اخلاق، رفتار، ایثار و ولایتی‌بودن این شهید در من اثر گذاشت. شهید سنجرانی با انجام ورزش‌های جانبی در کنار قرآن، بسیاری از نوجوانان را جذب قرآن کرد و من از این شهید بزرگوار، الگوی موثری گرفتم.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان
وی درخصوص حضور خود در عرصه ورزشی، بیان می‌کند: در مسابقات ورزشی، بیشتر در فوتسال فعالیت دارم اما در کنارش پینگ‌پنگ، والیبال و شنا را دنبال کرده و در مسابقات زیادی شرکت می‌کنم، مانند مسابقات فوتسال سال 92 سپاه که تیم ما رتبه چهارم کشوری را کسب کرد، عضو تیم سپاه هم بوده‌ام و در مسابقات پینگ‌پنگ در سطح دانشگاه، حائز رتبه شده‌ام.
قرآن و ورزش، نشاط روح و جسم
ثنائی، در تبیین رابطه‌ قرآن و ورزش، اذعان می‌کند: قرآن در تقویت جسم و روح، فرامینی دارد که از جمله‌ آن تاکید بر ورزش و داشتن آمادگی‌های جسمانی است، چرا که باید روح و جسم انسان سالم باشد تا برای عبادت، رشد و ارتقای فرد و دفاع از ارزش‌های اسلامی مهیا شود.
وی ادامه می‌دهد: همانطور که خداوند در آیه 60 سوره انفال می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ، و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى ‏شناسيدشان و خدا آنان را مى ‏شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى ‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت»، البته اين «نيرو» تنها شامل نيروهای نظامی و رزمی نبوده، بلكه می تواند توانايی‌های اقتصادی، فرهنگی، سياسی و خلاصه هر چيزی كه ما را در پيروزي بر دشمن ياری دهد را دربرگيرد.

نگاهی بر زندگی قرآنی یک ورزشکار/تاثیر زمزمه‌های مادرانه بر جان

نِیل آسان‌تر به هدف نهایی زندگی، با ارتباط دائمی با قرآن

وی ابراز می‌کند: قرآن راهنمای زندگی انسان‌ها است، اگر بتوانیم خوب آن را بخوانیم و خوب هم مفاهیمش را پیاده کنیم، موفق می‌شویم و راحت‌تر می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. ارتباط دائمی با قرآن باعث رسیدن به هدف نهایی، کمال و قرب الهی می‌شود و این وصول راحت‌تر است.
این قاری قرآن کریم در پایان می‌گوید: قرآن، کتاب آسمانی اسلام، بزرگ‌ترین سرمشق و راهگشای زندگی انسان‌ها در همه شئون و امور تا روز قیامت است. در این کتاب بزرگ و بی‌نقص که کلام خالق انسان و تمام هستی است، آیاتی وجود دارد که به گونه‌ای بر اهمیت ورزش و نیرومندسازی جسم در کنار تقویت روح و بعد عملی دلالت دارد. با مطالعه قرآن كريم، متوجه می‌شويم كه هميشه قوی‌بودن در قرآن به عنوان يک عامل مثبت و امتياز، ارزيابی شده است.
انتهای پیام

captcha