269 موقوفه قرآنی در خراسان‌جنوبی وجود دارد/ تعهد بر ایجاد 10 موقوفه قرآنی جدید تا پایان سال
کد خبر: 3665778
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
گفت‌وگو با رئیس اداره امور قران اوقاف خراسان‌جنوبی/ بخش دوم

269 موقوفه قرآنی در خراسان‌جنوبی وجود دارد/ تعهد بر ایجاد 10 موقوفه قرآنی جدید تا پایان سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود 269 موقوفه قرانی در خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه در اوقاف حوزه قرآنی از حوزه فرهنگی جدا شده است نیاز به یک سری زیر ساخت‌ها دارد که این زیر ساخت‌ها با توسعه موقوفات قرآنی محقق می‌شود تا بتوانیم فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: یکی از برنامه‌های قرآنی اوقاف و امور خیریه در ادامه طرح تربیت حافظان قرآن، طرح آموزش روخوانی ـ روانخوانی و تجوید قرآن‌کریم است.
وی اظهار کرد: در همین راستا نیاز به تربیت مربیانی در رشته‌های مرتبط داریم تا بتوانند کار آموزش قرآن‌آموزان در این رشته‌ها را پی‌گیری کنند که تلاش ما بر اجرایی‌شدن این طرح از ابتدای زمستان سال جاری است.
آموزش و تربیت 150 مربی روخوانی و روانخوانی قرآن در سال جاری
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در گام اول امسال حدود 150 مربی‌روخوانی و روانخوانی را تربیت می‌کنیم که بتوانند حدود 600 قرآن‌آموز را در رشته‌های روخوانی ـ روانخوانی و تجوید قرآن‌کریم آموزش بدهند.
عباسی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های اوقاف برگزاری دوره تخصصی آموزش قرآن ویژه نخبگان در دو گروه آماده‌سازی و اعزام منتخبین مسابقات قرآن به مسابقات استانی و کشوری و حوزه ارتقاء سطح داوران است.  
وی افزود: در بخش آماده‌سازی، رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ هر کدام 24 ساعت آموزش دارد که در بخش‌های جداگانه تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا، آیین‌نامه داوری، روانشناسی در قرآن و شیوه ارائه محفوظات و انس و تدبر در قرآن آموزش داده می‌شود.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت:  در بخش ارتقاء سطح داوران نیز به جهت بالا رفتن سطح داوری در استان این دوره‌ها تدوین شده است که در سال آینده کار آن اجرایی می‌شود.
تلاش اوقاف بر افزایش موقوفات قرآنی است
عباسی گفت: با توجه به اینکه در اوقاف حوزه قرآنی از حوزه فرهنگی جدا شده است نیاز به یک سری زیر ساخت‎ها دارد که این زیر ساخت‌‎ها با توسعه موقوفات قرآنی محقق می‌شود.
وی اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در حال حاضر به دنبال تشکیل ستادی با عنوان ستاد توسعه موقوفات قرآنی است چرا که حوزه قرآن نیاز به یک سری اعتبارات دارد که جز از محل موقوفات و یا بقاع متبرکه محل دیگری برای تأمین آن وجود ندارد.
 رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در جلسات این ستاد مدیر کل اوقاف، معاون فرهنگی، رئیس اداره امور قرآنی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، معاون فرهنگی شهرداری، مدیر کل صدا و سیما، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، نماینده اتحادیه تشکل‌‎های قرآنی و نماینده حوزه علمیه باید حضور داشته باشند.
عباسی با اشاره به تشکیل ستاد عالی مسابقات قرآن‌کریم در خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه ستاد عالی مسابقات قرآن کشور به دبیری سازمان اوقاف در کشور در حال انجام فعالیت است، تشکیل این ستاد در استان باعث هماهنگی و توسعه مسابقات قرآنی و پرهیز از تداخل مسابقات در ارگان‌های مختلف می‌شود.
35 موقوفه قرآنی در بیرجند
وی افزود: در کل استان خراسان‌جنوبی 269 موقوفه قرآنی تا ابتدای امسال داشتیم که از این تعداد 35 موقوفه در بشرویه، 35 موقوفه در بیرجند، 4 موقوفه در خضری، 22موقوفه در خوسف، یک موقوفه در زیرکوه، 15 موقوفه در سرایان، 8 موقوفه در سربیشه، 58 موقوفه در طبس، 45 موقوفه در فردوس، 42 موقوفه در قاین و 4 موقوفه در نهبندان وجود دارد.
 رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: اوقاف خراسان‌جنوبی متعهد شده است تا پایان سال 10 موقوفه قرآنی به وجود آورد که تا این تاریخ 5 موقوفه جدید داشته‌ایم که سه تا در طبس، یک موقوفه در فردوس و یک موقوفه در سربیشه ایجاد شده است.                        


captcha