اولین نشست تخصصی قصه گویی برای مربیان کانون برگزار شد
کد خبر: 3665803
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز:

اولین نشست تخصصی قصه گویی برای مربیان کانون برگزار شد

گروه فرهنگی: همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری، اولین نشست تخصصی با موضوع «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه گویی و تاثیر آن در تربیت» برای مربیان کانون در محل مجتمع کانون پرورش فکری تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری، اولین نشست تخصصی با موضوع «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه گویی و تاثیر آن در تربیت» برای مربیان کانون عصر روز گذشته در محل مجتمع کانون پرورش فکری تبریز برگزار شد.
هادی یوسف‌زاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی، در این نشست، گفت: هدف از برپایی این نشست افزایش دانش شغلی و ارتقای سطح علمی مربیان در امر قصه گویی است.
دبیر حوزه یک بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: در نشست فوق سعی شد تا مربیان بتوانند با شیوه‌های قصه گویی آشنا شده و برای کودکان و نوجوانان قصه هایی بخوانند که در تربیت آنان موثر واقع شود.
یوسف زاده خاطر نشان کرد: یادگیری شگردهای قصه‌گویی به واسطه برگزاری چنین نشست‌هایی برای مربیان میسر می‌شود و مربیان کانونی باید نسبت به اجرای این فعالیت‌ها در مراکز اهتمام بیشتری نمایند.
وی تصریح کرد: در امر قصه‌گویی باید در مسیری حرکت کنیم تا بتوانیم امر قصه گویی را به دغدغه و اولویت اصلی مربیان کانونی تبدیل کنیم.
محمد سیمزاری، پژوهش‌گر ادبی نیز در این نشست در خصوص اینکه قصه به عنوان واسطه تربیتی است، گفت: بعد اصلی قصه که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است هنر یاد دادن خوب گوش کردن است.
وی، افزود: مربیان کانون پرورش فکری، کارشان تربیت کودکان و نوجوانان است و در این راستا باید از فعالیت قصه گویی در جهت تربیت استفاده کنند.
وی، تصریح کرد: در تمدن اسلامی - ایرانی این نوع تربیت منجر به اصلاح چندین رابطه همچون اصلاح رابطه انسان با خدا، انسان با دیگران، انسان با خودش، انسان با تاریخ و در آخر اصلاح رابطه انسان با طبیعت می گردد.
سیمزاری، اظهار کرد: قصه گویی از مهم‌ترین فعالیت کانون بوده و در کنار همه آموزش‌هایی که می‌بینیم هنر گوش دادن را به بچه‌ها یاد می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: قصه‌گویی ماسوای منافعی که دارد به مسئله هنر گوش کردن تاکید دارد و از سوی دیگر گوش دادن به قصه تفاوت‌های زیادی با شنیدن دارد. چرا که شنیدن اکتسابی بوده و باید آن را یاد بگیریم، تخصص ما رو تقویت کرده و احساس خوب می آفریند و باعث ایجاد ارتباط موثر می‌شود.
سیمزاری تصریح کرد: اما با قصه گویی کودک هنر گوش کردن را تمرین می‌کند و بعد از شنیدن آن  چالش فکری و طرح سوال در او برانگیخته می شود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه اضافه کرد: لازمه ارتباط قصه گو با کودکان صداقت در کلام بوده و قصه گو باید این مهارت را داشته باشد تا کودک را به درون قصه ببرد و با قهرمان قصه هم ذات پنداری نماید.
captcha