خوراک حلال و حرام؛ محور گفتمان بین ادیان بلژیک+عکس
کد خبر: 3665824
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

خوراک حلال و حرام؛ محور گفتمان بین ادیان بلژیک+عکس

گروه بین‌الملل: خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و حرام در قرآن، در جلسه گفتمان بین ادیان اسلام و مسیحیت در دفتر کلیسای کاتولیک بروکسل، پایتخت بلژیک بررسی شد.

«خوراک حلال و حرام در قرآن»؛ محور گفتمان بلژیک
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بلژیک، این جلسه با حضور تعدادی از کشیشان بلژیک از جمله کشیش «جان وان» و چهار تن از شخصیت‌های مسلمان از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ضیاء‌الدین صالحی خوانساری، دبیر اتحادیه اسلامی علمای شیعه بروکسل و امام جماعت مرکز «مهدیه» این شهر، شیخ حسین تصوری از پاکستان، دکتر رهنما، متخصص و جراح قلب و از اعضای هیات مدیره مرکز فرهنگی اسلامی مشکاة(مرکز ایرانی‌ها) و موسی ذوالفقار، مدیر مرکز جعفری پاکستانی‌ها در بلژیک برگزار شد.

موضوع این جلسه عید کریسمس و دعایی بود که در این عید خوانده می‌شود و در آن آمده است که بخورید، بیاشامید و بپوشید و انتخاب نوع خوردنی و آشامیدنی به عهده انسان گذاشته شده است.

علمای مسلمان حاضر در جلسه نیز با تأکید بر این که احکام خوردن و آشامیدن در قرآن کامل‌تر آمده و آیه 172 سوره بقره:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ‌: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از نعمت‌هاى پاكيزه‏‌اى كه روزى شما كرده‏‌ايم بخوريد» در این زمینه نازل شده است.

آنان همچنین اظهار کردند: پاکیزگی در این آیه دو بخش دارد، یکی پاکیزگی از نظر بهداشتی است و دیگر اینکه گوشت حیوان مردار را نباید خورد و مسلمانان گوسفند را در صورت ذبح درست می‌خورند، همچنین خوک حرام است، چون گوسفند خونش جهنده است و در حین ذبح تخلیه می‌شود؛ اما برای خوک چنین اتفاقی نمی‌افتد و خون به کندی خارج می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود خون آلوده در گوشت بماند و میکروب تولید شود.

در ادامه گفتمان دینی بروکسل تأکید شد: خداوند به مسلمانان دستور داده است که نوشیدنی‌های پاک بخورند و این پاکیزگی یک بخش آن بهداشتی است و یک بخش، بحث فقهی است یعنی اینکه مست‌کننده نباشد و انسان را از حالت طبیعی خارج نکند؛ زیرا نشانه کرامت انسان این است که همیشه عقل‌مدار باشد.

جان وان، کشیش حاضر در این جلسه نیز گفت: ما مسیحیان نیز در مورد مشروب نظرمان این است به مقداری خورده شود که حالت مستی نیاورد و خوردن به مقداری که مستی بیاورد را مجاز نمی‌دانیم.

در پایان نشست مقرر شد که کشیش جان وان در جلسه مراکز اسلامی بلژیک در 17 ربیع‌الاول(سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع)) حضور یافته و سخنرانی کند و حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری نیز در کلیسایی در بروکسل در یکی از مناسبت‌های مسیحی دعوت شده و سخنرانی داشته باشد/.

«خوراک حلال و حرام در قرآن»؛ محور گفتمان بلژیک

captcha