درخشش ادبیات دفاع مقدس در همایش ترکیه
کد خبر: 3665937
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

درخشش ادبیات دفاع مقدس در همایش ترکیه

گروه بین‌الملل: جواد کامور بخشایش، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس در همایش بین‌المللی جنگ و فرهنگ در ترکیه، به ارائه مقاله پرداخت.

درخشش ادبیات دفاع مقدس در همایش ترکیه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری بنیاد کیباتک(بنیاد ادبیات ترک اوراسیا، بالکان و قبرس)، همایش بین‌المللی جنگ و فرهنگ، 26 تا 29 آبان‌ماه با حضور بیش از 20 کشور دنیا در دانشگاه آماسیای ترکیه، برگزار شد.

در این همایش، 85 مقاله منتخب از بین 200 مقاله در سه سالن به طور همزمان طی سه روز ارائه شد و اساتید و هیأت‌های علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگران شرکت‌کننده به ارائه مقاله و تبادل نظر درباره تأثیر جنگ بر فرهنگ پرداختند.

محور مقالات و سخنرانی‌های این همایش، «جنگ و انسان» و «جنگ و فرهنگ انسانی» بود كه با استقبال شركت‌كنندگان از كشورهای مختلف مواجه شد.

از این رو، جواد کامور بخشایش، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس به عنوان نماینده ایران به همت رایزنی فرهنگی كشورمان و با همكاری حوزه هنری، با حضور در این همایش به ارائه مقاله «فرهنگ نامه‌ها در دفاع مقدس با تکیه بر نامه‌های ادبیات اسارتگاهی» پرداخت.

کامور بخشایش در مقدمه این مقاله آورده است: هر انقلاب و تحول اجتماعی بر همه‌ مناسبات زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. رخدادهای بزرگی چون انقلاب و جنگ فقط ابعاد سیاسی و اجتماعی را تغییر نمی‌دهند، بلکه در قلمرو هنر نیز دگرگونی می‌آفرینند.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید: به سخن دیگر، مقاومت در هر جای دنیا و در هر مقطع تاریخی که ظهور کند اتفاقات و تحولات مهمی را به طور طبیعی پدید می‌آورد. یکی از این تحولات تغییر اندیشه و تفکر است.

وی در ادامه این مقاله به انواع ادبیات پایداری در قالب ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات دفاع مقدس و ادبیات اسارتگاهی یا ادبیات بازداشتگاهی اشاره می‌کند و در ادامه به معرفی گونه‌های ادبیات اسارتگاهی می‌پردازد و می‌گوید: این نوع ادبیات مشتمل بر برنامه‌ها و یادداشت‌های روزانه است که توسط اسرا به نگارش درآمده است.

در این همایش، دو مقاله دیگر درباره سینما و شعر ایران مطرح شد. مقاله نخست در حوزه سینمای دفاع مقدس با تأکید بر مفهوم انتظار با معرفی فیلم «شیار 143» نوشته خانم میرزایی ارائه و در مقاله دوم، شعر جنگ قیصر امین‌پور نوشته موسی بالجه، استاد دانشگاه ترکیه قرائت شد.

در حاشیه برگزاری این همایش، مجموعه‌ای از کتاب‌های ترجمه شده در حوزه «دفاع مقدس» به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در آنكارا، به نمایش درآمد/.

درخشش ادبیات دفاع مقدس در همایش ترکیه
captcha