ساختار علمی _ راهبردی قرآنی برای حوزه و دانشگاه تعریف نشده است/ طرح آموزش مفاهیم برای طلاب
کد خبر: 3666041
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
حجت‌الاسلام پور رضا:

ساختار علمی _ راهبردی قرآنی برای حوزه و دانشگاه تعریف نشده است/ طرح آموزش مفاهیم برای طلاب

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس نهاد رهبری در دانشگاه قم با تاکید بر توانمندکردن دانشجویان علوم قرآنی گفت: متاسفانه هنوز ساختار علمی _ راهبردی قرآنی برای حوزه و دانشگاه تعریف نشده است.

 گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل پوررضا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم امروز اول آذرماه در نشست بررسی موانع و راه‌کارهای هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از سیاست‌هایی که در مجموعه وزارت علوم عنوان شده این است که ما فارغ‌التحصیل علوم قرآن و حدیث به اندازه کافی داریم و اشباع شده است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه و دانشگاه‌ها به بحث بازار کار برای فارغ‌التحصیلان توجه دارند افزود: البته سنجش خاصی در این زمینه یعنی اشباع شدن جامعه، وجود ندارد بنابراین مسئولیت دانشگاه‌ها در تبیین این موضوع، بسیار مهم است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با بیان اینکه ما معتقد هستیم کارهای بر زمین مانده در عرصه قرآنی به خصوص مباحث علوم انسانی وجود دارد و نیازمند دانشجویان زیادی در این مسئله هستیم عنوان کرد: در غرب، یاد گرفته‌اند که چگونه فارغ‌التحصیلان را وارد بازار کار حتی در زمینه علوم انسانی کنند و ما هم باید آنقدر به توسعه امور قرآنی در کشور بپردازیم که فارغ التحصیلان رشته‌های قرآنی بلافاصله بتوانند جذب بازار کار شوند.

وی افزود: این امر مستلزم آن است که موسسات ما با امور ابداعی و روش‌های جدید و حتی مجموعه‌هایی با نام های جدید به لحاظ اقتصادی توانمند شوند و از سوی دیگر، دانشجویان ما هم باید فرا بگیرند که انتظارشان، زندگی تجملی و اشرافی نباشد و براساس سبک زندگی قرآنی، به این کار بپردازند.

پوررضا تصریح کرد: ما باید ساز و کاری را تعریف کنیم تا دانشجو و استادان ما بتوانند بدون وابستگی به دولت در زمینه قرآنی و حدیثی فعالیت کنند ولی متاسفانه این کار را فرانگرفته‌ایم در حالی که ما وقتی نگاه تمدنی به انقلاب داریم باید فضا را هم فراهم کنیم.

این قرآن‌پژوه و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم تاکید کرد: همه اذعان داریم که از میوه‌های قرآن بهره لازم را نبرده‌ایم در حالی که قرآن، همیشگی است و برای همه دوران‌ها، برنامه به ما ارایه می‌دهد اما متاسفانه مدیران ارشد و میانی کشور، تقریبا از اصول قرآنی در کارهای خود استفاده نکرده‌ و البته دانشگاه‌ها و حوزه‌ها نیز این فضا را ایجاد نکرده‌اند.

پوررضا با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان   بیان کرد: الان افرادی که لیسانس می‌گیرند اگر برای کار قرآنی به مساجد فرستاده شوند ممکن است بخش زیادی از آن‌ها، این کار را بلد نباشند بنابراین باید روش دانشگاه به گونه‌ای باشد که افراد مستعدی را تربیت کند.
این محقق قرآنی تاکید کرد: وضع در حوزه علمیه نیز بهتر نیست و این مشکلات وجود دارد بنابراین باید فعالان قرآنی در دانشگاه و حوزه برای رفع این مشکلات اقدام کنند و ساختار راهبردی علمی قرآنی تدوین و تعریف شود. 

این محقق قرآنی با بیان اینکه ما در فضای پیرامونی خودمان هم رقیب و هم دشمن داریم عنوان کرد: هم اکنون 400 موسسه پژوهشی داریم ولی کمتر بر روی تاثیرگذاری این موسسات بر روی زندگی اجتماعی مردم بحث شده است و نیازمند تحقیق بیشتر و اعمال روش‌های جدیدتر در این عرصه هستیم.

پور رضا با تاکید بر اینکه من معتقدم جامعه، نیازمند نیروهای مستعد قرآنی در حوزه و دانشگاه است اظهار کرد: از یکسو باید راه‌های توسعه فعالیت های قرآنی در کشور بدون اتکاء به بودجه دولت را فرابگیریم و از سوی دیگر دانشجویان و افرادی را تربیت کنیم که وقتی وارد فضای جامعه می‌شوند بتوانند از دانش خود برای ارایه کارهای قرآنی درآمدزا بهره ببرند.

وی در عین حال تاکید کرد: البته مراد از این سخن آن نیست که درآمدزایی، هدف از کارهای قرآنی باشد بلکه ایجاد زمینه لازم برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور بدون توجه و اتکاء به بودجه‌های دولتی است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی، نماینده موسسه قرآنی بقیع در این نشست از اجرای طرح آموزش مفاهیم قرآن کریم ویژه طلاب حوزه خبر داد.

وی افزود: با رایزنی صورت گرفته با مدیر حوزه علمیه، آیت‌الله اعرافی برای اجرای این طرح ویژه طلاب دستور موکدی داده است و در صورت نهایی شدن، اجرایی خواهد شد.

نماینده موسسه قرآنی بقیع افزود: براساس این طرح، طلاب با سپری کردن این طرح با چهار هزار کلمه پرکاربرد قرآن کریم آشنا خواهند شد که در تحقیقات قرآنی و منبر و تبلیغ برای آنان بسیار مفید است.

قائمی با اشاره به جزئیات این طرح بیان کرد: طرح آموزشی مفاهیم قرآن با توجه به مباحث مهندس وکیل، ارایه می‌شود که با استقبال زیادی هم مواجه شده است.

وی اظهار کرد: ده هزار قرآن‌آموز در یکی از استان‌ها تحت آموزش قرار گرفتند که پنج هزار نفر از آنان از برادران اهل سنت بودند که ارایه آموزش قرآن به این نحو یعنی در قالب ارایه مفاهیم قرآنی به صورت آشنایی با واژگان برای آنان جذاب بوده است.

captcha