کرسی فقه اباضیه در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3666069
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

کرسی فقه اباضیه در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی می‌شود

گروه دانشگاه: در حاشیه دیدار و گفت‌وگوی رئیس فرقه اباضیه شمال آفریقا با معاونان دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، مقرر شد کرسی فقه اباضیه در دانشگاه مذاهب اسلامی راه اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، مدیر کل همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه در این دیدار با ابراز امیدواری از گسترش روابط علمی و دانشگاهی میان ‌دانشگاه‌های عربی و ایران گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آماده گسترش همکاری‌های علمی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی با تونس و عمان است.

یحیی جهانگیری با اشاره به شیوه تدریس دروس به صورت مقارن و با استفاده از منابع اصلی مذاهب اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی از عملیاتی شدن کرسی فقه اباضیه و برگزاری این در دانشگاه استقبال کرد.

رئیس فرقه اباضیه شمال آفریقا نیز در این دیدار به ظرفیت بالای فقه و حدیث اباضیه در زمینه همزیستی برادرانه و نیز روش بحث‌های مقارن اندیشمندان آن اشاره کرد. وی عدم شناخت و رفت و آمد را سبب تشتت امت اسلامی در دوران‌های مختلف علی‌الخصوص در عصر حاضر دانست.

استاد سابق دانشگاه زیتونه تونس از گسترش همکاری‌های علمی با دانشگاه مذاهب اسلامی استقبال کرد.
 
در این دیدار قرار شد ضمن تبادل دانشجو، کرسی فقه اباضیه نیز در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی شود.

لازم به ذکر است این دیدار با حضور معاونین پشتیبانی و منابع انسانی و فرهنگی دانشجویی دانشگاه برگزار شد.

گفتنی است فرحات الجعیبری جزو شخصیت‌های تاثیر‌گذار علمی در شمال آفریقا، تونس و عمان و نماینده سلطان قابوس در شمال آفریقاست.

جهانگیری در این دیدار با اشاره به تشکیل دانشگاه مذاهب اسلامی با دستور مقام معظم رهبری و در جهت دوستی بین مذاهب اسلامی٬ رویکرد بین رشته‌ای و فرامرزی را از سیاست‌های کلان دانشگاه برشمرد.

 وی در بررسی افق تبادلات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی با مراکز علمی و دانشگاهی آفریقای جنوبی٬ برنامه‌هایی از قبیل اعطای بورس تحصیلی٬ اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی٬ تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های فشرده تابستانی با حضور استادان مدعو از دانشگاه‌های این کشور را از مهمترین سیاست دانشگاه برشمرد.

امام مرکز اسلامی کیپ تاون نیز در این دیدار با اشاره به وجود جریان‌های تکفیری در آفریقای جنوبی٬ تبادلات علمی در جهت معرفی واقعیت‌های اسلامی و شیعه  را در این کشور ضروری دانست.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی آفریقای جنوبی با ابراز نگرانی از رشد افراط گرایی اسلامی، به تبیین همکاری‌های دانشگاهی و بین‌المللی در مبارزه با جریان‌های افراطی پرداخت.

شیخ شعیب بوله از راه‌اندازی دروس مطالعات مقارن اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی تقدیر نموده و آمادگی خود و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی را جهت تسهیل و تحکیم روابط علمی-دانشگاهی اعلام کرد.

لازم به ذکر است شیخ شعیب بوله یکی از شخصیت‌های دینی موثر بین‌المللی است که مقالات زیادی در زمینه اتحاد و همبستگی و شکل‌گیری امت واحده ارائه نموده است.
captcha