پیشنهاد استانی شدن اعتبارات تجهیز، تملک دارایی واحدهای جهاد به سازمان برنامه و بودجه/ تغییر روش بازاریابی در این نهاد
کد خبر: 3666084
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
دکتر طیبی تصریح کرد:

پیشنهاد استانی شدن اعتبارات تجهیز، تملک دارایی واحدهای جهاد به سازمان برنامه و بودجه/ تغییر روش بازاریابی در این نهاد

گروه دانشگاه: رئیس جهاد دانشگاهی درخواستي به سازمان برنامه و بودجه برای استانی شدن اعتبارات تجهيز و تملک دارایی جهاد دانشگاهی استان‌ها داده‌‌ايم كه اميدواريم از اين طريق استانداران بتوانند به صورت قانونی به واحدهای استانی جهاد دانشگاهی كمک كنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سیدحمیدرضا طیبی امروز در چهل و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی‌ سراسر كشور كه به ميزباني جهاد دانشگاهي يزد در حال برگزاري است، اظهار كرد: اعتقاد داريم كه كشور براي رسيدن به پيشرفت بايد دانش‌‌بنيان اداره شود و در اين باره پژوهش و فناوری نيز بايد محور توسعه در صنعت، كشاورزی و خدمات و به تبع توسعه اقتصادی كشورمان است.

وي افزود: بازار دنيا براي كشورهايي كه داراي اقتصادهاي مبتني بر توليد ملي هستند و از اين بخش درآمد کسب مي‎‎كنند، محدود است لذا فناوري به عنوان ابراز رقابت در اين بازار محدود مورد اهتمام است و بايد همه تلاشمان را براي ارایه فناوري و خدمات بهتري كنيم.

طیبی محدوديت منابع را يكي ديگر از دلايل لزوم توجه به موضوع فناوري و توسعه آن در كشورها از جمله كشورمان خواند و تاكيد كرد: امروز اقتصادهاي منبع بنيان جاي خود را به اقتصادهاي دانش بنيان داده است و در اين راستا نيز رقابت سنگيني بين كشورهاي داراي دانش و فناوري برقرار است.

طيبي در بخش ديگري از سخنانش گفت: به دليل ماهيت انقلاب قطعاً محدوديت‌هايي براي كشورمان ايجاد شد لذا ضروري است كه جمهوري اسلامي براي داشتن اقتدار، صاحب فناوري و اقتصاد از طريق تمام روش‎‎هاي معقول صاحب فناوري شود.

رئیس جهاد دانشگاهی يكي از فلسفه‌‌هاي تشكيل جهاددانشگاهي در سال 1359 نيز براي اثبات توان كشور در توسعه فناورانه و توليد ثروت و قدرت از فناوري ذكر كرد.
وي با بيان اين كه جهاد دانشگاهي به دو روش توسعه فناوري را دنبال مي‌‌كند، يكي از اين روش‌‌ها را عرضه محور يعني در راستاي شناسايي نيازهاي كشور و سپس تدوين برنامه براي رسيدن به فناوري و پژوهش‌‌هاي بنيادي كه از طريق برنامه‌‌هاي توسعه جهاددانشگاهي بيان كرد.

طيبي در ادامه با اشاره به تدوين برنامه ششم جهاددانشگاهي، گفت: در اين برنامه تاكيد داريم كه واحدهاي جهاددانشگاهي در استانها براساس مزيت‌‌هاي بومي و نيازهاي علمي منطقه، فعاليت‎‎هاي شاخص داشته باشند و منظور از اين فعاليت‎‎هاي شاخص در جهاددانشگاهي در حد تبديل شده آنها به قطب منطقه، ملي و حتي بين‌‌المللي است.

وي در اين رابطه با اشاره به راه‌‌اندازي پژوهشكده مواد نوين سراميكي در جهاد دانشگاهي يزد، اظهار كرد: توقع ما از جهاددانشگاهي فعاليت و ارایه خدمات در سطح ملي و بين‎‎المللي است و اميدواريم استاندار جديد نيز وعده‎‎هاي عملي نشده استاندار سابق را در اين رابطه عملي كنند.
رييس سازمان جهاددانشگاهي تاكيد كرد: قطعاً اگر در اين حوزه عقب بنشينيم ساير رقباي خارجي از ما پيشي خواهند گرفت و در آينده در بحث سراميك‌‌هاي صنعتي با مشكل مواجه خواهيم شد.

طیبی روش ديگر جهاد دانشگاهي براي توسعه فناوري را براساس ماموريت محور بودن دانست و در اين باره ابراز اميدواري كرد كه نظام براساس توانمندي‎‎هاي جهاددانشگاهي ماموريت‌‌هاي كلان خود را به اين سازمان واگذار كند.
وي با اشاره به واگذاري هفت ماموريت شوراي راهبري نقشه جامعه علمي كشور به جهاددانشگاهي، اولين و مهمترين تلاش جهاددانشگاهي در قبال اين ماموريت‌‌‌‌ها را اجرايي كردن آنها عنوان كرد و گفت: در همين  راستا با كمك نمايندگان مجلس براساس قانون توسعه اقتصادي در تلاش براي جذب منابع از سازمان برنامه و بودجه براي اجراي اين ماموريت‌‌ها هستيم.

وي از جمله اين ماموريت‌‌ها به موضوعات حمل و نقل ريلي و تامين آب شيرين‌ها اشاره كرد و گفت: يكي از راه‌‌هاي رسيدن به اين مهم استفاده از رقباي خارجي براي گرفتن امتياز فناوري از آنهاست كه براساس آن تلاش داريم در بخش ريلي  85 درصد و در بخش آب شيرين‌‌كن‌ها 75 درصد از فناوري را خارج کشور خريداري كنيم.
طيبي ابراز امیدواری كرد كه با جاري شدن اين ماموريت‌‌ها در سازمان برنامه و بودجه، اين موضوعات هر چه زودتر مراحل تحقق خود را سپري كند.
وي گفت: با توجه به اين كه كشور برنامه مدوني در حوزه توسعه فناوري ندارد و عمده بار اين حوزه بر دوش بخش‌هاي فعال در حوزه فناوري است، تلاش داريم كه برنامه‌‌هاي جهاددانشگاهي در اين حوزه را با جديت دنبال كنيم.

طیبی يكي از مشكلات در اين حوزه را افزايش اعتبارات مالي براي عملياتي شدن برنامه‌‌ها ذكر كرد و گفت: واحدهاي جهاددانشگاهي نيز بايد متناسب با برنامه‌‌هايشان براي افزايش اين اعتبار تلاش کنند.
وي با بيان اين كه اجراي برنامه‌‌هاي درازمدت براي پيشرفت كشور زمان‌بر است، تحقق آنها را نيازمند ثبات برنامه‌‌ها و سياست‌ها دانست و گفت: در كشور دو ديدگاه و نگرش در باره توسعه علمي داريم ولي بايد به نحوي عمل كنيم كه من احترام به هر دو ديدگاه، هم مرز انقلابي بودن و اتكاي به داخل و هم ارتباط با دنيا را حفظ كنيم تا بتوانيم شرايط براي برنامه‌‌ريزي‎‎هاي بلندمدت پيشرفت كشور را داشته باشيم.

رئيس جهاد دانشگاهي گفت: علاوه بر رايزني براي كسب منابع مالي براي اجراي برنامه‌‌ها، تعامل با مديران استاني با توجه به اين برنامه‌‌ها جهاددانشگاهي در استانها براساس توانمندي‌‌هاي بومي و ايجاد ثروت بر پايه آنهاست، براي جهاددانشگاهي بسيار مهم است.
وي گفت: درخواستي به سازمان برنامه و بودجه براي استاني شدن اعتبارات تجهيز و تملك و دارایی جهاددانشگاهی های استانها داده‌‌ايم كه اميدواريم از اين طريق استانداران بتوانند به صورت قانوني به جهاددانشگاهي‌هاي استانها كمك كنند.

طيبي با اشاره به انعقاد قراردادهاي جهاددانشگاهي به صورت حرفه‌‌اي، بر تغيير روش‌ بازاريابي در جهاددانشگاهي با توجه به شرايط حاكم بر كشور تاكيد كرد و گفت: با توجه به تاكيد جهاددانشگاهي بر رعايت اصول اخلاقي بايد بازاريابي را به شركت‌ها واگذار كنيم تا بتوانيم امور ديگر را با تمركز بيشتري پيش ببريم.
رئیس جهاد دانشگاهی در پايان بر اهتمام به تقويت صادارات فناوري، جذدب نيروي انساني از طريق ارتباط با دانشگاه و تعريف طرح‎‎هايي براي دانشجويان و توسعه مراكز رشد در استانها تاكيد كرد.
گفتنی است؛ در حاشيه آغاز به كار اين گردهمايي پژوهشكده مواد نوین سرامیكی جهاد دانشگاهی استان یزد با حضور رئيس این نهاد و محمود زماني قمي استاندار يزد افتتاح شد.
captcha