به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، سومین دوره از جشنواره نون و پنیر و بازی اولین هفته خود را با بازی «طعم پیادهروی اربعین» آغاز کرد. یک بازی مذهبی که سعی دارد با درگیر ساختن کودکان در یک فرآیند هیجانی به صورت غیر مستقیم مفاهیم ارزشی اربعین را به کودکان منتقل کند.
محمدمهدی مهدینژاد طراح «طعم پیادهروی اربعین» در مورد ایده اولیه این بازی چنین گفت: محل کار من در کانون فرهنگی آفتاب است و ما در آنجا همیشه برنامههایی را به مناسبتهای مختلف مذهبی اجرا میکنیم. قبل از اربعین نیز مراسمی داشتیم که در همان جا این فکر به ذهنم رسید که از طریق طراحی یک بازی این مراسم را برای کودکان جذابتر کنم.
وی که در این بازی مسیر پیادهروی نجف تا کربلا را برای مخاطب شبیهسازی کرده، افزود: ابتدای این بازی با تاریخچهای از پیادهروی اربعین و اهمیت زیارت امام حسین(ع) شروع میشود، اینکه از چه زمانی این پیادهروی شروع شده و چه فراز و نشیبهایی را طی کرده تا امروز تبدیل به بزرگترین تجمع آیینی در سطح جهان شود.
مهدینژاد ادامه داد: در این مسیر شبیهسازی شده از جاده نجف تا کربلا، سه ایستگاه برای پذیرایی و استراحت زائرین در نظر گرفته شده که مابین این ایستگاهها، بازیهای فکری و هیجانی طراحی شده که شرکت کنندگان با شرکت در آنها و کسب امتیاز به صورت رقابتی میتوانند مسیر خود را ادامه دهند.
وی اضافه کرد: تاکنون مناسبتهای مذهبی تنها از طریق کارهای روتین مانند شرکت در جلسات سنتی انجام شده و به نوعی میتوان گفت «طعم پیادهروی اربعین» از معدود بازیهایی است که در چنین قالبی تهیه شده و درصدد است تا مفاهیم ارزشی را ناخواسته به نسل بعد منتقل کند.
وی بیان کرد: در واقع از طریق این بازی بدون آنکه مفهوم خاصی را به صورت مستقیم انتقال داده باشیم، در درجه اول خاطره خوبی برای بچهها ایجاد شده و سپس آنها همزمان با هیجان، رقابت و کسب امتیاز به صورت غیر مستقیم با یکسری مفاهیم آشنا میشوند.
همچنین صفیه سادات موسویان، رئیس خانه خلاقیت و بازیهای فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دلیل اختصاص دادن اولین چهارشنبه جشنواره «نون و پنیر و بازی» را به «طعم پیادهروی اربعین» نزدیکی ایام اربعین به موضوع بازی بیان کرد و گفت: اجرای این بازی در این زمان تأثیرگذاری بیشتری میتواند داشته باشد.
وی با بیان اینکه جشنواره «نون و پنیر و بازی» از سال 95 آغاز شد و این سومین جشنواره آن است که اجرا میشود، افزود: دلیل ادامه این جشنواره، استقبال زیاد مردم بوده و هدف از اجرای آن، معرفی بازیهای جذاب و جدید به شهروندان است. در واقع خانه خلاقیت در این فستیوال سعی دارد به نوعی ایدهپردازان ایرانی را نیز حمایت کند.
موسویان خاطر نشان کرد: در اولین جشنواره، از 14 اجرا، تنها 6 تولید کننده ایرانی حضور یافتند، اما در سومین دوره آن، از 16 اجرا، 15 بازی متعلق به تولیدکنندگان ایرانی میباشد که این موضوع خود نشان موفقیت این جشنواره در رسیدن به اهداف تعیین شده است. از طرف دیگر نیز این مشارکت نشان میدهد که تولیدکنندگان به جشنواره «نون و پنیر و بازی» اطمینان پیدا کردهاند.
وی اضافه کرد: این برنامه تا پایان سال ادامه خواهد یافت، به این صورت که هر چهارشنبه یک ایدهپرداز ایرانی به همراه کادر فنی خود در این جشنواره حاضر شده و بازی خود را به خانوادهها ارائه میدهد. در همان روز نیز علاوه بر آنکه جایزهای به برنده مسابقه اهدا میشود، تندیس و لوح سپاسی نیز از طرف سازمان فرهنگی تفریحی به ایدهپرداز مسابقه تعلق میگیرد.
رئیس خانه خلاقیت و بازیهای فکری تصریح کرد: بازی وسیلهای برای آموزش و تربیت حافظه، هوش، روابط اجتماعی، اصول دین، مسائل شرعی و ... است. بنابراین برای ایدهپردازانی که نامزد شرکت در جشنواره نون و پنیر و بازی میشوند، فیلتر خاصی در نظر گرفته نشده است. در واقع هر بازیای که قابلیت ارائه داشته باشد، در جشنواره جای خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: در این جشنواره، ایدهپردازان فرصتی مییابند که بازی خود را از طریق یک تریبون رسمی به شهروندان معرفی کنند. اتفاق مهم دیگر نیز آن است که خانوادههایی که در جشنواره حضور پیدا میکنند، بر سر یک میز در بازی فرزندشان مشارکت داده میشوند و ارتباطی تنگاتنگ بین آنها ایجاد میشود. این ارتباط تنگاتنگ حلقه مفقودهای است که امروزه در خانوادهها کمتر مشاهده میشود و این جشنواره تأثیر زیادی در بهبود آن دارد.