بازی؛ بهترین قالب برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان
کد خبر: 3666091
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰

بازی؛ بهترین قالب برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان

گروه فرهنگی: طراح بازی «طعم پیاده‌روی اربعین» گفت: اجرای مناسبت‌های مذهبی در قالب بازی، علاوه بر اینکه خاطره خوبی را برای بچه‌ها ایجاد می‌کند، باعث آشنایی غیر مستقیم آنها با مفاهیم دینی نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، سومین دوره از جشنواره نون و پنیر و بازی اولین هفته خود را با بازی «طعم پیاده‌روی اربعین» آغاز کرد. یک بازی مذهبی که سعی دارد با درگیر ساختن کودکان در یک فرآیند هیجانی به صورت غیر مستقیم مفاهیم ارزشی اربعین را به کودکان منتقل کند. 
محمدمهدی مهدی‏نژاد طراح «طعم پیاده‌روی اربعین» در مورد ایده اولیه این بازی چنین گفت: محل کار من در کانون فرهنگی آفتاب است و ما در آنجا همیشه برنامه‏هایی را به مناسبت‏های مختلف مذهبی اجرا می‏کنیم. قبل از اربعین نیز مراسمی داشتیم که در همان جا این فکر به ذهنم رسید که از طریق طراحی یک بازی این مراسم را برای کودکان جذاب‌تر کنم. 
وی که در این بازی مسیر پیاده‏روی نجف تا کربلا را برای مخاطب شبیه‌سازی کرده، افزود: ابتدای این بازی با تاریخچه‌ای از پیاده‌روی اربعین و اهمیت زیارت امام حسین(ع) شروع می‏شود، اینکه از چه زمانی این پیاده‌روی شروع شده و چه فراز و نشیب‏هایی را طی کرده تا امروز تبدیل به بزرگترین تجمع آیینی در سطح جهان شود. 
مهدی‌نژاد ادامه داد: در این مسیر شبیه‌سازی شده از جاده نجف تا کربلا، سه ایستگاه برای پذیرایی و استراحت زائرین در نظر گرفته شده که مابین این ایستگاه‌ها، بازی‌های فکری و هیجانی طراحی شده که شرکت کنندگان با شرکت در آنها و کسب امتیاز به صورت رقابتی می‏توانند مسیر خود را ادامه دهند. 
وی اضافه کرد: تاکنون مناسبت‏های مذهبی تنها از طریق کارهای روتین مانند شرکت در جلسات سنتی انجام شده و به نوعی می‏توان گفت «طعم پیاده‌روی اربعین» از معدود بازی‏هایی است که در چنین قالبی تهیه شده و درصدد است تا مفاهیم ارزشی را ناخواسته به نسل بعد منتقل کند. 
وی بیان کرد: در واقع از طریق این بازی بدون آ‏نکه مفهوم خاصی را به صورت مستقیم انتقال داده باشیم، در درجه اول خاطره خوبی برای بچه‏ها ایجاد شده و سپس آنها همزمان با هیجان، رقابت و کسب امتیاز به صورت غیر مستقیم با یک‌سری مفاهیم آشنا می‌شوند.
همچنین صفیه سادات موسویان، رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دلیل اختصاص دادن اولین چهارشنبه جشنواره «نون و پنیر و بازی» را به «طعم پیاده‌روی اربعین» نزدیکی ایام اربعین به موضوع بازی بیان کرد و گفت: اجرای این بازی در این زمان تأثیرگذاری بیشتری می‏تواند داشته باشد. 
وی با بیان اینکه جشنواره «نون و پنیر و بازی» از سال 95 آغاز شد و این سومین جشنواره آن است که اجرا می‌شود، افزود: دلیل ادامه این جشنواره، استقبال زیاد مردم بوده و هدف از اجرای آن، معرفی بازی‏های جذاب و جدید به شهروندان است. در واقع خانه خلاقیت در این فستیوال سعی دارد به نوعی ایده‏پردازان ایرانی را نیز حمایت کند.
موسویان خاطر نشان کرد: در اولین جشنواره، از 14 اجرا، تنها 6 تولید کننده ایرانی حضور یافتند، اما در سومین دوره آن، از 16 اجرا، 15 بازی متعلق به تولیدکنندگان ایرانی می‌باشد که این موضوع خود نشان موفقیت این جشنواره در رسیدن به اهداف تعیین شده است. از طرف دیگر نیز این مشارکت نشان می‏دهد که تولیدکنندگان به جشنواره «نون و پنیر و بازی» اطمینان پیدا کرده‌اند. 
وی اضافه کرد: این برنامه تا پایان سال ادامه خواهد یافت، به این صورت که هر چهارشنبه یک ایده‏پرداز ایرانی به همراه کادر فنی خود در این جشنواره حاضر شده و بازی خود را به خانواده‏ها ارائه می‏دهد. در همان روز نیز علاوه بر آنکه جایزه‏ای به برنده مسابقه اهدا می‌شود، تندیس و لوح سپاسی نیز از طرف سازمان فرهنگی تفریحی به ایده‏پرداز مسابقه تعلق می‌گیرد.  
رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری تصریح کرد: بازی وسیله‏ای برای آموزش و تربیت حافظه، هوش، روابط اجتماعی، اصول دین، مسائل شرعی و ... است. بنابراین برای ایده‏پردازانی که نامزد شرکت در جشنواره نون و پنیر و بازی می‏شوند، فیلتر خاصی در نظر گرفته نشده است. در واقع هر بازی‌ای که قابلیت ارائه داشته باشد، در جشنواره جای خواهد گرفت.  
وی اظهار کرد: در این جشنواره، ایده‏پردازان فرصتی می‏یابند که بازی خود را از طریق یک تریبون رسمی به شهروندان معرفی کنند. اتفاق مهم دیگر نیز آن است که خانواده‌هایی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، بر سر یک میز در بازی فرزندشان مشارکت داده می‏شوند و ارتباطی تنگاتنگ بین آنها ایجاد می‏شود. این ارتباط تنگاتنگ حلقه مفقوده‏ای است که امروزه در خانواده‏ها کمتر مشاهده می‏شود و این جشنواره تأثیر زیادی در بهبود آن دارد. 

captcha