فتنه داعش به جبهه کفر بازگشت/ تبیین فانی بودن آفرینش
کد خبر: 3666153
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

فتنه داعش به جبهه کفر بازگشت/ تبیین فانی بودن آفرینش

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 16 سوره الرحمان گفت: براین اساس، تنها وجهی که باقی می‌ماند وجه الله است و سایر موجودات چه در آسمان و چه در زمین فنا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی امروز اول آذرماه در ادامه تفسیر سوره الرحمان با بیان اینکه بخش زیادی از سوره الرحمان در مورد توحید است، گفت: در آیه 26 این سوره، همه موجودات عالم را فانی ذکر و تاکید فرمود که تنها وجهی که می‌ماند خداوند است.
وی با بیان اینکه ما مفهومی جامع‌تر از شیء نداریم که در این آیه و آیات دیگر به آن اشاره شده، افزود: در آیات دیگر نیز ذکر شده که کل شیء هالک است لذا آیه 26 الرحمان با آیات دیگر یک محتوا را دارد و فانی بودن مخصوص تمامی موجودات آفرینش است برخلاف برخی سخنان که آن را مخصص موجودات آسمان می‌دانند.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه کلاله و با بیان اینکه واژه هلاک در قرآن همیشه منفی نیست بیان کرد: در این آیه فتوای الهی این است که اگر فردی بمیرد و فرزند نداشته باشد ولی خواهر داشته باشد نصف مال او را ارث می‌برد که در اینجا کلمه هلک به معنای مات آمده است بنابر این هلک به معنای مردن است.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این تعبیر که خدا، نور آسمان و زمین است تصریح کرد: مصداق کامل وجه الهی، حضرت بقیت الله است که در ادعیه نیز بر آن تاکید شده است. 
وی تاکید کرد: خداوند فیض دائمی دارد و چون فیض او باقی بالغیر است خود وجه می‌تواند باقی باشد بنابراین در سوره الرحمان، مراد بقاء بالذات است و مستفیض بقای مجازی دارد.
این مفسر قرآن همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت بر داعش بیان کرد: خداوند توفیقی به نظام اسلامی و به فداکاران ایرن و عراق و سوریه داد که فتنه داعش و تکفیر به جبهه کفر و نفاق برگشت.
وی با بیان اینکه فتح و پیروزی از ناحیه خداوند است ادامه داد: ما خدا را شاکریم که این خطر به خطرآفرین برگشت و این نعمت برگ را هم به نظام و مردم و رهبری و خانواده های معظم و معزز شهدای حرم تبریک می گوییم ولی هر اندازه ارتباط ما با وجه الله قویتر باشد ارتباط خدا نیز بیشتر است و اگر ما دین خدا را یاری کنیم خدا نیز ناصر ما خواهد شد.
این مرجع تقلید بیان کرد: بخشی از کار بر دوش ما است و تکمیل آن آن را نیز خدا بر دوش خواهد گرفت که در یک طائفه از آیات بیانش ده و اگر اخلاص خود را بیشتر کنیم نصرت به ولایت تبدیل خواهد شد و خدا ولی ما خواهد بود.
وی تاکید کرد: فرق ولی و نصرت این است که  در نصرت، بخشی از کار بر عهده خود فرد است ولی در ولایت، ولی همه کارهای مولی علیه را انجام می‌دهد یعنی ولایت قویتر از نصرت است.
captcha