علامه معرفت احیاگر تفسیر روایی و مقارن بود/ تاکید بر مرجعیت قرآن
کد خبر: 3666302
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
مترجم و مفسر قرآن:

علامه معرفت احیاگر تفسیر روایی و مقارن بود/ تاکید بر مرجعیت قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: علامه معرفت نه تنها احیاگر علوم قرآنی در دوره معاصر بودند بلکه ایشان تفسیر روایی و مقارن را هم در حوزه‌های شیعه احیاء کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، امروز دوم آذر ماه در میزگرد نوآوری‌های مرحوم علامه محمدهادی معرفت در ذیل همایش بررسی آراء تفسیری آن مرحوم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نوآوری‌های مرحوم معرفت لیست بلندبالایی در حوزه علوم قرآن، تفسیر و روش و ... است.
وی با اشاره به نوآوری آن مرحوم در نسخ افزود: معنای نسخ در نزد قدمای ما عمدتا رفتن حکمی و آمدن حکم دیگری بوده است ولی مرحوم معرفت معنای جدیدی ارایه کرده که فقط اشتراک لفظی با نظریات پیشین دارد و در محتوا کاملا از آن متفاوت و دارای نوآوری زیادی است.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه نباید علامه معرفت را به احیاگری علوم قرآنی منحصر کنیم اظهار کرد: ایشان نسخ مشروط را بیان فرموده است یعنی حکمی در قرآن مشروط به زمان و مکان است مانند بحث قتال که در مدینه مورد تاکید بوده ولی بحث صفح و عفو در مکه مورد دستور الهی بوده است؛ لذا این بحث علامه برای مسایل امروز ما هم بسیار پرکاربرد به خصوص در مسایل سیاسی و اجتماعی  است.
نویسنده تفسیر مهر و رئیس دانشگاه قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) با اشاره به نظریه نسخ تمهیدی و تدریجی آیت الله معرفت بیان کرد:  ایشان در آخرین آثار خود در بحث شبهات زنان و برده داری، نسخ تمهیدی و تدریجی را بیان کرد؛ ایشان در این بحث شاهکار کرده و کلیدی برای رفع بسیاری از شبهات ارایه کرده است که امروز نیز این روش می‌تواند کمک شایانی به ما داشته باشد.
رضایی اصفهانی با اشاره به بحث سکرآوری شراب عنوان کرد: قرآن در حرمت این حکم؛ مرحله به مرحله عمل کرده و آیت الله معرفت نیز معتقد بود که این یک الگو برای از میان برداشتن یک سنت بد و حرام در جامعه است لذا باید مقدماتی فراهم شود زیرا برخی احکام مانند برده‌داری یک شبه قابل برداشتن نبوده لذا اسلام، مرحله به مرحله در این مسایل عمل کرده است.
وی با بیان اینکه به علت همین روش قرآن، امروز شاهد برده‌داری در ایران و حتی جوامع اسلامی دیگر نیستیم افزود: داعش بر اساس خط استکبار جهانی، برده‌داری را به نحوی وارد کرده‌ است و این کار برای بدنام کردن اسلام هم انجام شده است و این در حالی است که این درد برده‌داری توسط قرآن در صدر اسلام بدون خونریزی برطرف شد.
وی ادامه داد: همین اتفاق در غرب در ده قرن بعد از نزول قرآن ایجاد شد و سالیان درازی با جنگ های خونین، توانستند درد برده‌داری را در غرب معالجه کنند و کم کم ممنوع شد اگرچه برده‌داری به نوع دیگری در آمریکا و اروپا دیده می شود و مدل آن در دوره معاصر در این سرزمین‌ها عوض شده است.
رضایی اصفهانی بیان کرد: این روش علامه که در بحث زدن زنان نیز مطرح شده شاه کلیدی برای حل بسیاری از شبهات و مشکلات فرهنگی جامعه است و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از شبهات باشد.
 رضایی اصفهانی بر لزوم مرجعیت علمی قرآن در حوزه تاکید کرد و افزود: این مرجعیت باید در حوزه راه بیفتد البته اگر گفته می شود که بحث فقه و اصول بر محور قرآن نیست مراد ما کنار گذاشتن آن نیست بلکه ما فقه را مقدمه تفسیر می دانیم و در دوره دکتری ما نیز واحدهای اجباری در این زمینه اختصاص یافته است.
رضایی اصفهانی عنوان کرد: آیت الله معرفت روحیه بسیار والایی در نقدپذیری داشتند و حتی حاضر بودند که برای چاپ کتابی در نقد دیدگاه‌هایشان هزینه بدهند.
captcha