موفقیت حوزه در گروی تخصص‌گرایی است
کد خبر: 3666349
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران:

موفقیت حوزه در گروی تخصص‌گرایی است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران تاکید کرد: حوزه باید به سمت تخصص‌گرایی برود و از معرفت درس و الگو بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله علی اکبر رشاد، امروز دوم آذر در مراسم اختتامیه همایش علامه معرفت گفت: این نسل از حوزه عموما با آیت‌الله معرفت معاشرت داشته و شاگرد وی بوده‌اند و مصاحبت علمی داشته‌اند و مطالب زیادی از ایشان آموخته‌اند.
وی افزود: ما بیش از آنکه مطالب علمی از ایشان بیاموزیم از رفتار و سکنات و حرکات و گفتار وی آموختیم و همه رفتار وی برای ما درس‌آموز بود.
رشاد بیان کرد: بنده هیچ وقت طی چند دهه ارتباط با ایشان ذره‌ای غرور و کبر و غل و غش و بی صفایی را حس نکردیم رذایلی که مع الاسف ما طلاب به آن مبتلا هستیم.
رشاد با تاکید بر مقام ابوالشهیدی ایشان تصریح کرد: ایشان از نادر کسانی است که از عمر خود پشیمان نشد همان طور که امام فرمود اگر کسی غیر از قرآن کاری بکند پشیمان می‌شود.
وی افزود: تواضع و فروتنی او مثال زدنی بود و هر کسی جای وی بود نباید می‌پذیرفت بیاید در گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه در کنار شاگردان خود رفت و آمد کند همچنین حس حقیقت‌جویی باعث ابتکار علمی وی شده بود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: ایشان قادر بود بی طرف با مسایل مواجه شود و منصفانه برخورد کند؛ آیت الله معرفت نمونه و الگو در شیوه کار علمی بوده است.
رشاد اظهار کرد: ایشان در فقه و اصول و کلام و ... فاضل بود و کمابیش نیز ورود می‌کرد ولی رفتار درس‌آموز وی این بود که بر روی موضوعی که خلا و نقصی در جامعه علمی شیعه بود متمرکز می‌شد و تلاش می‌کرد تا این مسئله رفع شود.
وی تاکید کرد: این تمرکز بر روی علوم قرآنی و تفسیر از ایشان شخصیتی ماندگار ساخته است به همین دلیل 500 سال دیگر هم علامه معرفت خواهد بود زیرا پراکنده‌کاری نکرد و بر روی یک نیاز جدی آن روز متمرکز شد.
وی افزود: همه باید از رفتار این مرد علم و عمل متذکر شده و باید در حوزه، این روش و شیوه تبدیل به فرهنگ شود و طلاب به سمت تخصص‌های نیازمحور و طبقه‌بندی شده هدایت شوند تا بعد از مدتی افراد در حوزه کاری خود بتوانند حرف اول را بزنند.
رشاد با تاکید مجدد بر اینکه حوزه باید به سمت تخصص‌گرایی برود و از  معرفت درس و الگو بگیرد تصریح کرد: ایشان شیعه را سربلند کرد و نباید فکر کرد سربلندی شیعه تنها به نوشتن الغدیر است که البته کار بسیار بزرگ و عظیمی است.
captcha