مسابقه تلویزیونی «صدف» از شبکه قرآن سیما
کد خبر: 3666357
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

مسابقه تلویزیونی «صدف» از شبکه قرآن سیما

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسابقه تلویزیونی «صدف» با محوریت محک زدن اطلاعات عمومی و سطح هوش مخاطبان، به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما در حال پخش است.

احمد کاوه، تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «صدف» که اخیرا پخش آن از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شده است در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه توضیحاتی پیرامون این مسابقه تلویزیونی پرداخت و بیان کرد: این مسابقه در واقع مسابقه‌ای است که شبیه آن در شبکه‌های دیگر سیما وجود داشته و در شبکه قرآن نیز آن را داشته‌ایم، مسابقه بر پایه ارتباط تلفنی، یک نرم افزار، مجری و شرکت کننده است.
وی در ادامه افزود: اما ارزش افزوده‌ای که این مسابقه نسبت به موارد مشابه دارد، این است که مسابقه به صورت گروهی برگزار می‌شود، ضمن اینکه چون بنا بر این بوده که در این برنامه همکاری افراد به نمایش درآید نام ابتدایی آن «تعاون» گذاشته شد اما در نهایت اسم «صدف» را برگزیدیم.
کاوه تصریح کرد: هر هفته مسابقه‌ای بین اعضای گروه‌های سه نفره داریم، یک مسابقه بین‌ دو گروه سه نفره از آقایان و یک مسابقه نیز بین گروه‌های خانم‌ها، در این روش همکاری اعضای این گروه‌ها مد نظر است و در نهایت موفقیت و یا شکستی هم اگر رخ دهد همه در آن سهیم هستند. آخر هر هفته نیز یک گروه از آقایان و یک گروه از خانمها که توانسته‌اند، بهترین امتیاز را کسب کنند به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند.
تهیه کننده «صدف» در پاسخ به این سؤال که گروه‌های شرکت کننده چگونه مشخص می‌شوند؟ بیان کرد: نحوه انتخاب این گروه‌ها به این صورت است که ما یک روز در هفته برای آقایان و یک روز نیز برای خانمها، مسابقه انتخابی برگزار می‌کنیم، لذا ما دو فضای بازی داریم، یک فضای انتخابی و دو فضای مسابقه اصلی، در این دو روز که انتخابی برگزار می‌شود، 18 نفر روی آنتن می‌آیند و به صورت دو به دو و تک حذفی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که مدت زمان آن نیز چهار دقیقه است، کسی که بیشترین امتیاز را می‌آورد به مرحله بعد می‌رود که در مجموع 9 نفر بالا خواهند آمد.
کاوه در ادامه تصریح کرد: این 9 نفر برگزیده، توسط سیستمی که طراحی کرده‌ایم در سه گروه سه نفره قرار می‌گیرند که این تقسیم‌بندی نیز توسط سیستم است و شرکت کنندگان نمی‌توانند گروهشان را خودشان انتخاب کنند، البته نکته قابل ذکر این است که در مرحله انتخابی هر یک از شرکت کنندگان می‌توانند حریف خودشان را معرفی کنند تا در صورت امکان با همان فرد مسابقه دهند اما در مرحله گروهی این چنین نیست.
وی بیان کرد: پس از این که گروه‌ها مشخص شدند، جدولی روی صفحه تلویزیون می‌آید و اعلام می‌کند که افراد هر تیم چه کسانی هستند و حتی روز و ساعت برگزاری مسابقه آنها نیز مشخص می‌شود، البته اگر یک نفر از گروه نتواند روی خط حاضر شود فرد دیگری از همان گروه می‌تواند به عنوان جایگزین شرکت کند، پس از این که گروه‌ها مشخص شدند و به رقابت پرداختند نیز گروه برتر در پایان هفته مشخص می‌شود.
کاوه در ادامه بیان کرد: البته توانایی‌های فردی نیز بسیار مهم است و شاید یک نفر با توانمندی بالا در گروه ضعیفی قرار گرفته باشد، لذا برای این که حق این شرکت کننده ضایع نشود یک جدول 10 نفر برتر داریم که در پایان هر ماه 10 نفر برتر انتخاب می‌شوند و علاوه بر این سه نفر برتر این تعداد نیز جوایزی را دریافت خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که چه بازی‌هایی طراحی شده است؟ تصریح کرد: بخشی از بازی‌های موجود در این نرم افزار بر پایه محک زدن اطلاعات عمومی و دینی متسابق است، در بخش دیگر، مسابقه هوش داریم، مسابقه‌ای داریم که در آن هدف باید مورد اصابت قرار گیرد، علاوه بر این برخی از بازی‌های هوش مربوط به کشورهای آسیای شرقی نیز در نظر گرفته شده است.
کاوه در ادامه بیان کرد: در این بازی سرعت عمل بسیار مهم است ضمن اینکه توانمندی‌های ذهنی و هوش نیز از اهمیت بالایی برای متسابقان برخوردار است، در مرحله نهایی که گروه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند نیز پنج دقیقه فرصت وجود دارد که اگر سرعت عمل بالا باشد گروه‌ها می‌توانند در بازی‌های بیشتری شرکت کنند، ضمن اینکه امتیاز منفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: هدف از وضع این قوانین در مسابقه نیز این است که در پایان، کسی که ضریب هوشی بالاتری دارد به عنوان نفر برگزیده معرفی شود، همچنین این مسابقه همانطور که ذکر شد در دو بخش مجزای آقایان و خانمها برگزار می‌شود که مجری بخش آقایان، محسن قره‌شیخلو و در بخش بانوان نیز فرشته ایزدی هستند.
کاوه با اشاره به زمان پخش این مسابقه تلویزیونی گفت: تمام روزهای هفته و بعد از نماز مغرب و عشاء برنامه داریم، البته تا چند ماه آینده که تغییر زمان اذان وجود دارد، شاید زمان برنامه تغییر کند اما در حال حاضر، حوالی ساعت 18 این برنامه آغاز می‌شود.
وی در ادامه افزود: البته در شبکه‌های مختلف، مسابقاتی بوده که خیلی در آنها عدالت برقرار نمی‌شد و می‌دیدیم که مجری به اشکال مختلف سعی می‌کرد که یک نفر برنده شود و ... حتی رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه‌ای که چند سال قبل با مسئولان سازمان صدا و سیما داشتند، نسبت به این رویه انتقاد کردند، لذا در این مسابقه ما به دنبال این هستیم که کسانی که اطلاعات بالا دارند، شرکت کنند و در نهایت نیز تلاشمان بر این است که جوایزی که داده می‌شود، نیز ارزشمند باشد.
کاوه با اشاره به نحوه شرکت علاقه‌مندان در این مسابقه گفت: کسانی که تمایل دارند در این مسابقه شرکت کنند، می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 30000723 اقدام نمایند و خودشان را از این طریق معرفی کنند تا با آنها تماس حاصل کنیم.
یادآور می‌شود این برنامه کاری از گروه جلسات و محافل شبکه قرآن و معارف سیما است و از چند روز قبل کار خود را آغاز کرده و به صورت زنده از این شبکه در حال پخش است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۹:۱۵
1
0
برگزاری مسابقه موجب پی بردن به میزان توانایی و استعدادهای مخاطبان می‌شود
captcha