نامه‌ای برای سردار و تجلیل از حافظان قرآن بسیجی
کد خبر: 3666384
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

نامه‌ای برای سردار و تجلیل از حافظان قرآن بسیجی

گروه فعالیت‌های قرآنی: این هفته‌ با اخبار متعدد چون برپایی مراسم بزرگداشت سیدمهدی فاطمیان، پیشکسوت قرآنی کشورمان، مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی، نخستین حضور معاون جدید قرآن و عترت در جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، پایان مسابقات بین‌المللی قرآن امارات و ... همراه بود.

ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع و متعدد در حوزه قرآنی چون گزارشی از مراسم تشییع باشکوه یاران دیرین سیدمهدی فاطمیان، برپایی مراسم بزرگداشت ایشان، مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی، اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن امارات و اعلام نتایج، ادغام آزمون‌های سراسری وزارت ارشاد و سازمان اوقاف، انتصاب اعضای شورای سیاست‌‌گذاری آزمون سراسری حفظ قرآن و ... بود.
گزارشی از مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فاطمیان
سیدمهدی فاطمیان، پیشکسوت و حافظ کل قرآن کریم صبح پنجشنبه، ۲۵ آبان پس از یک دوره سخت بیماری در بیمارستان سینا دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این حافظ کل قرآن صبح جمعه، ۲۶ آبان، همزمان با سالروز درگذشت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) از ساعت ۹ از مقابل درب منزل و با حضور خیل عظیمی از قرا، حفاظ، مدرسان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان به سمت قطعه ۷۳ بهشت زهرا(س) برگزار شد.
جزئیات این مراسم را اینجا بخوانید.
شصت و ششمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضا در محل سازمان دارالقرآن الکریم (دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات)‌ برگزار شد.
بررسی وضعیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در مناطق آسيب‌ديده در حادثه زلزله و احصای نیازهای احتمالی مؤسسات آسیب‌دیده از زلزله و انعکاس آن طی گزارشی جامع به هيأت رسيدگي از جمله تصمیمات این جلسه چند ساعته بود.
مرحله کشوری بیست و نهمین مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی از ۳۰ آبان‌ماه به میزبانی شیراز آغاز و تا دوم آذرماه ادامه داشت. این مسابقات در رشته‌های حفظ یک و ۱۵ جزء، حفظ کل، ترتیل، قرائت، تفسیر و اذان ویژه آقایان و بانوان (کارکنان و خانواده‌های ایشان و با راهیابی ۴۲۰ نفر از استان‌های مختلف کشور به مرحله نهایی و کشوری برگزار شد.
مراسم بزرگداشت «سید مهدی فاطمیان» در شورای عالی قرآن 
مراسم بزرگداشت مرحوم سیدمهدی فاطمیان اول آذرماه به همت جامعه قرآنی کشور در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س)، شورای عالی قرآن برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قراء بین‌المللی کشورمان چون سعید پرویزی و مهدی عادلی، همراه شد و در ادامه نیز محمد عباسی، قاری پیشکسوت کشورمان نیز به ذکر خاطراتی از مرحوم فاطمیان پرداخت. جزئیات این مراسم را اینجا بخوانید.
ابلاغ آیین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان
آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی سال جاری برای حسن اجرای موضوع فعالیت ذیل برنامه ۱۸۰۳۰۰۸۰۰۸ از ردیف ۱- ۱۰۹۵۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تنظیم شده است.
این آیین‌­نامه با توجه به اقتضائات حقوقی سالانه بایستی بازنگری و تصویب شود، بر این اساس موضوع در جلسه مهرماه شورا تصویب شده است. 
آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن در سال ۱۳۹۶ طی آخرین روز آبان‌ماه به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد. برای اطلاع از جزئیات آیین‌نامه اینجا کلیک کنید.
پخش سری جدید برنامه تلویزیونی «تلاوت‌های درخواستی» از اول آذرماه به‌ روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. این برنامه که مبتنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به صوت خوش در تلاوت و اهمیت استماع قرآن در زمینه‌سازی انس با قرآن و در عین حال متناسب با ذائقه مخاطب طراحی شده و دارای بخش‌های متنوعی همچون پخش بیش از ۹۰۰ تلاوت ناب از قاریان مصری و ایرانی و گفت‌و‌گو با میهمانان قرآنی و برگزاری مسابقات تلفنی و غیره همراه است.
لازم بذکر است، سری جدید برنامه تلویزیونی «تلاوت‌های درخواستی» پس از دو ماه وقفه در محرم و صفر با کمی تغییرات، از سر گرفته خواهد شد.
کرسی‌های تلاوت قرآن، به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و به همت دارالقرآن هیئت انصارالامام رزمندگان کرج طرح ریزی شده و قرار است از چهارم آذرماه کار خود را آغاز کند.
این کرسی تلاوت روزهای شنبه هر هفته و از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور جواد ملازاده قاری ممتاز اهل کرج و دیگر قاریان و حافظان برجسته البرزی در هیئت انصار الامام رزمندگان کرج برگزار می‌شود.
نامه قدردانی جامعه قرآنی از سردار قاسم سلیمانی
جمعی از اعضای جامعه قرآنی طی نامه‌ای ضمن تبریک پیروزی بر تکفیر‌ی ها و نابودی شجره ملعونه داعش از سردار سپاه اسلام قاسم سلیمانی بابت رشادت‌هایش قدردانی کردند. متن این نامه را اینجا بخوانید.
یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان همزمان با هفدهم ربیع‌الاول، آغاز می‌شود. این مسابقات قرآنی با حضور هفت هزار و ۴۳  نفر در بخش بانوان و در شش رشته حفظ کل، حفظ ۲۰، ۱۰ و ۵ جزء، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در سه مقطع سنی نوجوانان(زیر ۱۶ سال)، جوانان(بین ۱۶ و۳۰ سال) و بزرگسالان (بالای ۳۰ سال)، در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. برای اطلاع از جدول زمان‌بندی این رقابت‌ها می‌توانید اینجا کلیک کنید.
روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادغام آزمون های سراسری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای هم افزایی، یکپارچگی و تعامل سازنده میان نهادهای قرآنی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
براساس اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که به ریاست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاست‌گذاری آزمون برگزار شد، آزمون‌های سراسری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه رسماً ادغام شدند.
 در احکامی جداگانه از سوی عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، اعضای شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منصوب شدند.
بر اساس این احکام حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مشاور تبلیغ و ترویج؛ عباس نظری راد، مدیرکل اداره ارتباطات و هماهنگی، اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج، محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ترویجی؛ امیر اشراقی، مشاور اجرائی؛ مرتضی خدمتکار، معاون دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها و سعید کریمی، رئیس حوزه معاونت قرآن و عترت به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن و عترت منصوب شدند.
مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان کشور امارات، اول آذرماه برگزار و نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند که بر این اساس نماینده کشور فلسطین در این دوره از مسابقات موفق به کسب رتبه برتر شد و پس از وی نیز نمایندگان کشورهای فنلاند و آمریکا رتبه های دوم و سوم را به دست آوردند.
همچنین رتبه های بعدی این دوره از مسابقات به نمایندگان کشورهای بحرین، سومالی، غنا، موریتانی، نیجریه، کویت و لبنان رسید.
لازم بذکر است، زهراسادات حسینی، حافظ نوجوان کل قرآن و نماینده کشورمان در این مسابقات با وجود شایستگی از کسب رتبه در این دوره از مسابقات باز ماند. وی همچنین موفق به راهیابی به رقابت «احسن الاصوات» نیز نشد.
همایش قرآن و بسیج
همایش قرآن و بسیج روز گذشته، 1 آذرماه با تجلیل از برترین قرآنیان بسیج و رونمایی از آثار جدید گروه همخوانی محمد رسول الله(ص)، اختتامیه پنجمین دوره طرح الحافظون و رونمایی از لوح‌های فشرده به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در تهران برگزار شد.

captcha