نقش رسانه‌ها در افزایش سرانه مطالعه/ ضرورت تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی
کد خبر: 3666620
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

نقش رسانه‌ها در افزایش سرانه مطالعه/ ضرورت تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با تأکید بر رسالت مهم رسانه‌ها در بالابردن سرانه مطالعه در کشور خواستار همکاری مجموعه‌های فرهنگی شد و گفت: کم‌کاری بعضی نهادها مردم را با کتاب بیگانه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی گلپایگانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با کانون کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، موارد نوظهور را کاهش‌دهنده انگیزه مطالعه دانست و درباره عوامل کاهش فرهنگ کتاب‌خوانی، گفت: مسائل جایگزین در موضوعات فرهنگی همچون فضای مجازی وقت عمده شهروندان را به خود مشغول ساخته و انسان را از کتاب دور کرده است.
وی با بیان اینکه هرچه هزینه چاپ کتاب بالا رود، قدرت خرید آن را پایین می‌آورد، افزود: فرهنگ کتاب‌خوانی با حرف تقویت نمی‌شود، مسئولان فرهنگی کشور برنامه‌ریزی مدون برای انتشار و توزیع کتاب و حمایت از مؤلف را ندارند.
امام جمعه موقت ورامین با انتقاد شدید از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به فرهنگ کتاب‌خوانی، ایجاد انگیزه و تشویقات لازم برای این مهم را کمرنگ خواند و تصریح کرد: چقدر مسئولان ما برای دست‌اندرکاران چاپ کتاب ارزش قائل هستند؟ امروز، برای کسی که می‌نویسد چه فرصتی برای چاپ و توزیع کتابش تعریف شده است؟ مسئولان امر چقدر برای کتاب‌خوانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ چه انگیزه‌ای برای کتاب‌خوانان در کتابخانه باید وجود داشته باشد، آیا حمایتی از کتابخوانان می‌شود؟ آیا کتاب‌خوانی در مراکز آموزشی امتیاز محسوب می‌شود؟
وی با بیان اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی باید از دوران ابتدایی بلکه پیش‌دبستانی مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: در این زمینه بیشترین نقش را متولیان تعلیم و تربیت دارند، باید کتاب را به‌عنوان یک باور در فکر مردم قرار دهند، دانش‌آموز باید از همان ابتدا با کتابخوانی مأنوس شود.
این استاد حوزه اضافه کرد: نقش خانواده‌ها هم در این مهم کم نیست، خانواده‌ها باید برای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی فرزندان‌شان ارزش قائل شوند و ابزارهای تشویقی به کار ببرند به این ترتیب که خود آنها اول اهل مطالعه باشند تا فرزند با آمدن به خانه و دیدن کتاب در دستان آنها، از نظر فرهنگی مطالعه برایش تبدیل به یک باور شود.
وی با ابراز تأسف از وجود کتاب‌های نامناسب و رمان‌های بدمحتوا در بازار و بعضاً در بعضی از کتابخانه‌ها بر نقش ممیزی نهادهای مسئول تأکید کرد و افزود: اگر امروز حرف از کتاب می‌زنیم منظور کتاب‌های خوب، مفید و مؤثر است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه کتاب‌خوانی باید دست به دست هم داد، خواستار همکاری مجموعه‌های فرهنگی نظیر مساجد، بسیج، هیئت‌ها، ستاد نماز جمعه و موارد دیگر شد و مطرح کرد: کم‌کاری بعضی نهادها مردم را با کتاب بیگانه کرده است، باید در این زمینه کار کرد و کتاب‌های مفید را به خوانندگان معرفی کرد.
این کارشناس رسانه با تأکید بر رسالت مهم رسانه‌ها در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور، اظهار کرد: امروز جایگاه کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های مفید در رسانه‌ها کجاست؟ نویسندگان و عناصر مهم فرهنگی در زمینه معرفی کتاب‌های مفید چقدر تلاش داشته‌اند؟
حجت‌الاسلام محمودی در پایان معرفی آثار برتر در فضای مجازی توسط فعالان این عرصه را از مصادیق آتش به اختیاری دانست و اظهار کرد: جوانان انقلابی باید کتاب‌های ارزشی و بصیرتی را در رسانه‌ها معرفی کرده و در ترویج کتاب‌های مفید پیشرو باشند و سبک زندگی مردم را به سمت کتاب‌خوانی سوق دهند.
محمد فرخی
captcha