تحلیلگر مصری: مخالفان وهابیت در معرض حملات هستند
کد خبر: 3666676
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

تحلیلگر مصری: مخالفان وهابیت در معرض حملات هستند

گروه بین‌الملل: «عمر بدرالدین»، استاد دانشگاه و کارشناس امور گروه‌های افراطی، در واکنش به حمله مرگبار دیروز تروریست‌ها به مسجد صوفیان گفت: شیعیان، صوفی‌ها و تمامی گروه‌هایی که دارای گرایش‌هایی مخالف وهابیت هستند، در معرض حملات تروریست‌ها قرار دارند.

حمله به مسجد الروضة دو هدف را دنبال می‌کرد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتینگ روسیه؛ عمر بدرالدین در این باره گفت: تروریست‌‌ها در حمله دیروز به مسجد روستای «الروضه» در استان سینای شمالی، علاوه بر نظامیان، صوفیان مصر را نیز هدف قرار داند و در حقیقت گروه موسوم به «ولایت سینا» که وابسته به داعش هستند، در یک عملیات دو هدف را محقق کردند.
وی با بیان این که تعدادی از نمازگزارانی که در این مسجد حضور داشتند نیز وابسته به ارتش و نیروی پلیس بودند، گفت: این مسجد متعلق به صوفی‌های بود و این بدان معناست که این عملیات دارای بُعد مذهبی نیز بوده است. 

بدرالدین با اشاره به این که تشکیلات موسوم به «ولایت سینا» شاخه‌ای از گروه تروریستی داعش است، تصریح کرد: این تشکیلات در ماه‎های اخیر علاوه بر ارتش و نیروی پلیس، گروه‌هایی را نیز که با آن‌ها از نظر اعتقادی اختلاف دارند، هدف قرار داده و نمونه آن ترور «شیخ سلمان ابو حراز»، یکی از بزرگان صوفیه در سینای مصر بود که علی‌رغم این که نزدیک به 100 سال عمر داشت، هدف ترور قرار گرفت. 

وی در ادامه افزود: تشکیلات تروریستی داعش تلاش می‌کند راهبرد خود در هدف قراردادن پیروان اقلیت‌های دینی و مخالفان اندیشه وهابیت، در کشورهایی که اندک نفوذی در آن‌ها دارد، رواج دهد، لذا شیعیان، صوفی‌ها و پیروان دیگر مذاهب میانه‌رو  نیز هدف حملات تروریستی داعش هستند. 

این کارشناس مصری با اشاره به این که اعضای داعش دارای اندیشه‌های بسیار تندرو و افراطی هستند، گفت: از نظر این تشکیلات، گرایش‌های سلفی میانه‌رو نیز سزاوار کشته شدن هستند، اما در حال حاضر با آن‌ها درگیر نمی‌شوند، زیرا آنان را منبعی برای تأمین نیروی انسانی خود می‌پندارند و تلاش می‌کنند با جذب پیروان این گرایش‌ها آن‌ها را با عقاید خود همراه سازد. 

وی در ارتباط با هدف قرار دادن مسجد الروضه تصریح کرد: داعش هیچ منعی برای هدف قراردادن مساجد نمی‌بیند و سابقه این گروه تروریستی در عراق، سوریه، لیبی پر از حمله به مساجد است تا جایی که آن‌ها در موصل از برخی مساجد به عنوان پناهگاه یا مقری برای آغاز عملیات استفاده می‌کردند. 

بدرالدین در پایان تاکیدکرد: داعش اکنون برای ایجاد رعب و وحشت میان گروه‌های صوفی که اکثریت بزرگی از ساکنان داخل و خارج سینا را به خود اختصاص داده‌اند،  تلاش می‌کند که این پیام را به آن‌ها بدهد که پیروان طریقت‌های صوفی نیز همچون نظامیان ارتش و پلیس در سینا، در معرض حملات تروریستی قرار دارند. 
  
یادآور می‌شود، حمله مسلحانه دیروز به مسجد روستای «الروضه» در شهر عریش واقع در استان سینای شمالی مصر، ۲۳۵ کشته و ۱۰۹ زخمی برجای گذاشت/.
captcha