تلاش برای ایجاد بزرگترین شبکه قرآنی مردمی در تهران / فقر قرآنی تهران به رغم حضور 600 نهاد
کد خبر: 3666928
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
قربانی بیان کرد:

تلاش برای ایجاد بزرگترین شبکه قرآنی مردمی در تهران / فقر قرآنی تهران به رغم حضور 600 نهاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به اینکه این سازمان تلاش دارد تا بزرگ‌ترین شبکه قرآنی – مردمی را در تهران ایجاد کند، گفت: شهر تهران با وجود فعالیت 500 تا 600 نهاد قرآنی جزء فقیرترین شهرهای قرآنی کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و نیز رئیس دارالقرآن بسیج کشور طی گفت‌وگویی با اشاره به یکی از سخنان امام خمینی(ره) در مور بسیج که فرموده‌اند، «بسیج شجره طیبه است»، گفت:‌ حضرت امام که بنیانگذار بسیج بود و آن را بر مبنای قرآنی بنا نهادند، این فرمایش را با توجه به یکی از آیات مبارکه سوره ابراهیم(ع) بیان کردند که در آن نوعی خصوصیات یک بسیجی نیز ذکر شده است. 
وی با اشاره به اینکه بسیج در تمامی شاخه‌ها دارای فعالیت بوده و به رشد خود ادامه می‌دهد، افزود: بسیج و بسیجی در هر شرایطی میوه خود را دارد و برای آنها تحریم و کمبود امکانات برای رسیدن به نتیجه مطلوب جایگاهی ندارد. بنابراین بسیج بر همین اساس و رویکرد و با استفاده از حداقل امکانات در پی رسیدن به حداکثر بهره‌برداری‌ها بوده است. 
قربانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف و رویکردهای بسیج تلاش برای تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت‌های عظیمی که بسیجیان در کشور دارند، بوده است، بیان کرد: بسیج همواره تلاش کرده است تا بر این محور و در راستای رفع خلاءهای قرآنی که در کشور بسیار زیاد بوده و نهادهای مختلف وظیفه رفع آن را دارند، گام بردارد. ما هر زمان احساس کنیم که در عرصه‌ای نهادی خاص حوزه‌های را مورد غفلت قرار داشته است، به آن ورود می‌کنیم. 
رئیس سازمان دارالقرآن بسیج تهران بزرگ که به مناسبت پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان با برنامه افق رادیو افق گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه در مور رئوس برنامه‌های این سازمان، گفت: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از سال 91 فعالیت‌ خود را از حد صفر شروع کرد و در حال حاضر به غیر از سازمان بسیج، 23 مرکز قرآن و عترت در 23 ناحیه و منطقه بسیج تهران دارای فعالیت هستند. همچنین شش قشر تخصصی بسیج نیز دارای مرکز قرآنی شده‌اند. علاوه بر این 1400 پایگاه بسیج در تهران نیز دارای رابط قرآنی هستند. 
وی در ادامه به ورود سازمان قرآن و عترت بسیج به عرصه‌های مغفول مانده از سوی نهادهای قرآنی اشاره و اظهار کرد: عرصه کودک و نوجوان یکی از این حوزه‌های مغفول مانده بود که به آن ورود کردیم و هم اینک در سطح تهران 320 مهدکودک قرآنی و بیش از 850 مکتب خانه قرآنی دایر شده است. در زمینه حفظ قرآن کریم نیز از سال 93 فعالیت‌هایی را شروع کرده‌ایم و در حال حاضر 45 مرکز حفظ تخصصی قرآن در تهران راه‌اندازی شده است که به آموزش حفظ قرآن کریم در دوره‌های مختلف می‌پردازند. 
قربانی همچنین به برپایی کارگاه‌های مختلف در بحث سبک زندگی قرآنی، ‌نهج‌البلاغه، مهدویت و ... اشاره و اظهار کرد: تمام تلاش ما در این مدت این بوده است که عرصه‌های ویژه و خاصی که بسیاری از دستگاه‌ها به آن نمی‌پرداختند را مورد توجه قرار دهیم. بحث اردوهای جهادی قرآنی، شناسایی شهدای قرآنی، حضور فعال در فضای مجازی و استفاده از این بستر و ظرفیت عظیم و بسیاری فعالیت‌های دیگر از جمله برنامه‌هایی بوده که طی این سال‌های به آنها پرداخته شده است. 
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تا بزرگ‌ترین شبکه قرآنی - مردمی را در سطح شهر تهران ایجاد کنیم، به بحث در مورد فعالیت‌های گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) پرداخت و گفت: طی سال‌های گذشته فضای گروه‌های تواشیح به جهت عدم حمایت مسئولین در حال کم رنگ شدن بود، به همین خاطر سعی شد تا حمایت خاصی از این گروه‌ها در سطح شهر تهران داشته باشیم. در همین راستا مجمع گروه‌های تواشیح تهران تشکیل شد و 20 گروه عضو آن شد. در همان حین به این نتیجه رسیدیم یک گروه ملی و ویژه که بتواند در سطح ملی و بین‌المللی کارهای فاخری را به ویژه در زمینه تصویر سازی تولید کند راه‌اندازی کنیم. 
وی اذعان کرد: در نهایت نیز 13 گروه تواشیح و 63 نفر از فعالان این حوزه به صورت خودجوش و بدون هیچ چشمداشتی بیعت کردند تا وقت خود در وقف این کار کنند‌ و گروه محمدرسول‌الله(ص) را تشکیل دهند. این کار به برکت شهدای قرآنی شکل گرفت و اولین اثر و خروجی این گروه در همایش سوره‌های سرخ و برای شهدای قرآنی اجرا شد.
قربانی همچنین به اجراهای این گروه در اماکن مختلف اشاره و تصریح کرد: این گروه در مشهد مقدس حضور یافت و برای اولین بار تصویرسازی برای قطعات تواشیح از حرم امام رضا(ع) انجام شد. همچنین از محل لوکیشن فیلم محمدرسول‌الله(ص) نیز تصاویری برای قطعات اسماءالحسنی و ... تهیه شد که خروجی این کار مورد تفقد مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. علاوه بر این نیز برای اولین بار در تاریخ ایران و عراق اجراهایی در صحن‌ها و رواق‌های مختلف عتبات عالیات صورت گرفت. 
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ افزود: ین گروه در ابتدا 63 نفر عضو داشت که در حال حاضر این تعداد به 80 نفر رسیده است. به فضل الهی تا کنون 36 اثر طی دو سال فعالیت گروه تولید شده که این آثار 45 نماهنگ داشته‌اند. 
رحیم قربانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به بحث یکپارچه و متمرکز نبودن فعالیت‌های قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه چند سالی از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌گذرد، اما متأسفانه برنامه‌های قرآنی در کشور افق و چشم‌انداز خود را پیدا نکرده است. متاسفانه با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در کشوری که ام القرآنی جهان اسلام است، از جهت قانونگذاری دولتی و از لحاظ مردمی به آن جایگاهی که باید نرسیده‌ایم.
قربانی با اشاره به اینکه در شهر تهران نزدیک به 600 نهاد قرآنی فعالیت دارد، گفت: با این وجود این شهر یکی از فقیرترین شهرهای کشور از لحاظ قرآنی محسوب می‌شود و بسیار قادر به روخوانی و روان‌خوانی قرآن نیستند. 
وی همچنین به گذشتن شش سال از فرمان مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: در این سال‌ها هنوز قدم‌های اولیه هم برداشته نشده است. ما شاهد هستیم که هنوز اسناد کمیسیون‌ها و سایر اسنادی که جلسات متعددی برای تنظیم آنها صرف شده عملیاتی نشده و مشخص نیست چه زمانی عملیاتی می‌شوند.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ پرداخته نشدن به خادمان قرآن و خلاءهایی که در زندگی آنها وجود دارد را یکی دیگر از نشانه‌های افق، چشم‌انداز و برنامه نداشتن نهادها عنوان کرد و افزود: بسیاری از خادمان قرآن کریم هستند که در بحث زندگی و بیمه خودشان باقی مانده‌اند و مشخص نیست که چه کسی باید به آنها توجه کند. ما در کشور شاهد محرومیت‌هایی هستیم اما این محرومیت‌ها تنها در جاده و بهداشت و ... نیست،‌ در عرصه فرهنگ و قرآنی بسیار فقر موجود است. در عرصه فضای مجازی نیز فقر وجود دارد.
قربانی گفت: بسیج سعی داشته است تا در تمامی این عرصه‌ها ورود داشته باشد، مطالبات مختلفی نیز داشته‌ایم و الان نیز اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های قرآنی نهادها به کندی پیش می‌رود. ما حتی به طور رسمی اعلام کرده‌ایم که بسیج با نصف بودجه‌ای که به دو بخش تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی قرآنی اختصاص می‌یابد، حاضر است تمام فعالیت‌های این دو بخش را انجام دهد. این توان در بسیج وجود دارد اما مورد توجه قرار نگرفته است. ما این آمادگی را داریم تا خلاءهای قرآنی را برطرف کنیم. 
وی در ادامه به بحث زلزله کرمانشاه اشاره و بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاونت قرآنی وزارت ارشاد که بودجه‌های ویژه‌ای دارند و همه جا نیز داعیه‌دار متولی امور قرآنی بودن را دارند، در مواقع حساسی همچون زلزله اخیر باید داعیه‌دار بودن خود را در عمل نیز نشان می‌دادند، آیا انسجام ویژه‌ای از سوی جامعه قرآنی در مورد زلزله شکل گرفت؟ وقتی می‌بینیم مرکز فرماندهی برخی نهادها به خواب عمیقی فرورفته است، خود قرآنی‌ها دست به کار می‌شوند و آنچه شکل گرفت نیز خروجی آن می‌شود. 
قربانی افزود: واکنش جامعه قرآنی به پیروزی‌های اخیر جریان مقاومت و ارسال پیام تبریک برای سردار سلیمانی یکی از حرکت‌های قابل تقدیر جامعه قرآنی بود که اخیراً شاهد آن بودیم در حالی که بسیاری از نهادهای قرانی در این زمینه هیچ حرکتی انجام ندادند. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن بسیج کل کشور که ریاست آن را نیز بر عهده دارد، گفت: در دارالقرآن افق پنج ساله‌ای دیده شده است و بر اساس آن فعالیت‌ها صورت می‌گیرد. همچنین بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج که در حال حاضر در سطح استانی برگزار می‌شود نیز در برنامه قرار دارد. این مسابقات امسال با رویکرد جدید طراحی شده و مرحله کشوری ان بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در پایان در پاسخ به این سوال که چگونه توان پرداختن به فعالیت‌های متعددی همچون طبابت، مدیریت و ... را دارد، گفت: من همیشه از چنین سوالی که پرسیده می‌شود تعجب می‌کنم، همه ما از پزشک تا مهندس و ... مدیون قرآن هستیم، من اعتقاد دارم که هر چه علم بالاتر برود باید گرایش به قرآن نیز بیشتر شود. اتفاقاً برای من افتخار است و خودم را در درجه اول خادم قرآن می‌دانم تا دندانپزشک. 
captcha